Tijdens autorit valt motor uit

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Fabian1972
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.08.2017 - 09:53

Beste Volvo liefhebber,

Ik bezit een Volvo V40 diesel uit bj 2004 met nu 318.000 km op de teller.
Afgelopen woensdag reed ik op een warme dag (woon in Spanje) van Albacete naar huis (ongeveer 150 km ) en 20 km voor aankomst , viel de motor uit tijdens het rijden op de snelweg.De gehele route uiteraard met airco aan gereden want was +33 gr.

Meteen auto langs de kant gezet.
Geprobeerd te starten en startte niet.
Na 2e keer proberen te starten, duurde even, startte de auto wel en kon ik zo naar huis rijden.
Niet meer mee gereden maar de auto wel kunnen starten.

Dit nog nooit eerder gehad.

Wat zou de oorzaak of oorzaken kunnen zijn , hebben jullie hier ervaringen in en wat is wijsheid nu?
Ben beetje bang dat bij langere rit of korte rit dit weer gaat gebeuren,

Nu gelukkig thuis kunnen Komen.

Alvast dank voor de reacties en meedenken.

Gr,

Fabian
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3929
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Iets soortgelijks poosje meegemaakt aan 945 en soms V70
Pulsgeversensor / kabel.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Fabian1972
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.08.2017 - 09:53

@Mees: Dank voor de reactie.
Net weer de auto gestart en merk op dat de auto er wat langer over doet om te starten. Maar start dus wel en accu geeft waarde van 13.7
Ik heb met een simpele odb2 stekker 1 DTC gevonden die mogelijk met dit probleem te maken heeft of eraan kan bijdragen?

Ik krijg de volgende melding te zien:

P0711 - Trasmission Fluid Temperatur sensor or a Circuit Range / Performance
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3929
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Geen idee.
Mijn V70 ooit, startte soms pas na 6 seconden.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Fabian1972
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.08.2017 - 09:53

Verder aanvulling huidige status door diagnose garage :

Eerst naar garage gereden en na nog geen 5 minuten rijden, weer erg inhouden /weinig vermogen om vooruit te Komen
auto in 2e versnelling en gaspedaal tot de bodem indrukken en dan krijg ik weer wat vermogen en kan ik snelheid maken. Geen gewenste situatie natuurlijk en is helaas diverse keren al zo voorgekomen.

Garage heeft aangegeven met 2 verschillende diagnoseapparaten te hebben gekeken maar niet bij de motorregeleenheid te kunnen kijken.
Toen heeft hij bij een college garage (zo gaat dat in Spanje) gevraagd voor hulp en 1 motordiagnose tool kunnen gebruiken en toen gaf hij 2 meldingen
Meldingen van motortoerentalsensor en de branstofraildruksensor. Beide zijn vervangen voor nieuwe maar geen verbetering dus probleem blijft.

Monteur gaf aan niet veel hierin te kunnen betekenen en adviseerde me om naar een Ranault garage te gaan aangezien er een Renault motor in zit.
Auto is van 2004 en heeft me tot nu toe hoop plezier gegevens maar geen fijn bericht en heb al beetje in mijn hoofd afscheid er van genomen.

Wellicht hebben jullie als mede Volvorijders misschien nog een tip Waar naar te kijken of te down wat mogelijk over het hoofd is gezien en nog geprobeerd kan worden.

Alvast veel dank voor het meedenken en reacties(s).
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Is er naar het brandstoffilter gekeken? Als dit (nagenoeg) dicht zit krijg je ook dit soort effecten. Filter vervangen is in ieder geval geen dure ingreep.
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De storing is nu en dan aanwezig en lijkt zich ook weer te herstellen. Voor mij wijst dat niet op een brandstoffilter.

Mijn gedachten gaan naar een nu en dan optredende fout in het motor management systeem.

De gedachte om naar een Renault garage te gaan is logisch alleen ben ik bang dat het Renault diagnose systeem de motor niet herkent.
De auto moet zich waarschijnlijk identificeren bij diagnose waarna de diagnose apparatuur toegang krijgt tot het geheugen van de auto. Daar zal het vermoedelijk ophouden.
Ben wel benieuwd wat de resultaten zijn uit dit dit plan.

Vermoedelijk zal het antwoord moeten komen uit een diagnose en uitlezen met VIDA.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Dat er bij diagnose gewezen wordt op sensoren wil niet zeggen dat die sensoren defect zijn maar dat zij een afwijkende waarde geven.
De meeste waarden zijn niet statisch maar hangen af van de temperatuur van de motor en de gevraagde prestatie.

Het is een onaangename klacht waarbij alleen goede diagnose met VIDA je waarschijnlijk verder brengt.

Nog even een oude eenvoudige remedie die een optredende storing mogelijk tijdelijk oplost.
Maak de accu los, wacht 15-30 minuten, sluit de accu weer aan en kijk dan of de klacht weg is.
Neem de min pool van de accu dat is veiliger.
Je hebt wat gereedschap nodig om de min pool van de accu los te maken.
Het is geen oplossing maar geeft je mogelijk wel de gelegenheid verder te rijden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20688
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

MN-NL schreef: 23.06.2025 - 08:49 Is er naar het brandstoffilter gekeken? Als dit (nagenoeg) dicht zit krijg je ook dit soort effecten. Filter vervangen is in ieder geval geen dure ingreep.
Het lijkt mij in ieder geval goed om hier ook naar te kijken. Ik heb dit inderdaad een keer meegemaakt met een diesel. Slecht starten, dan weer "goed" lopen en dan weer schokken tot helemaal stil komen te staan en afslaande motor.
En wat MN-NL zegt een nieuw brandstoffilter kost je de kop niet. (En mijn ervaring is helaas dat veel garages daar gewoon niet aan denken en deze niet standaard vervangen met een interval).

Als blijkt dat een nieuw brandstoffilter niet helpt zal je verder moeten kijken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Fabian1972
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.08.2017 - 09:53

Dank voor de reacties zover.
Ik ga straks naar de garage en haal ik de auto op en rij ik ermee naar huis.
Is een km of 10 en kan ik meteen kijken of gedrag weer voorkomt, Waarschijnlijk wel want probleem is niet spontaan weg lijkt me , zeker na diagnose van garagist.

Net even gekeken in de bonnen van de garage en de brandstof filter is voor het laatste in mei 2023 vervangen en in September 2024 de oliewissel met oliefilter en wat andere dingen.

Ik heb thuis de VIDA en sofware op PC staan maar kan me herinneren dat deze de Volvo niet herkend. Ga het nog een keer problemen.
Tevens heb ik ter info ook een post geplaatst op Engelstalig Volvoforum .

Zie hieronder een stukje tekst en mijn gevoel zegt dat het wel eens in de computer (ECM) kan zitten aangezien de garage diagnose heeft gedaan en vast ook de kabels (wel een aanname) heeft bekeken en het vervangen van sensoren niet heeft geholpen?
Wat denken jullie en is dat makkelijk om de computer/ ECM te wisselen en wat zijn zoal de kosten want wil niet al te veel kosten maken voor een auto van 2004.

Ook met het oog omdat we in de toekomst en misschien wel sneller indien nodig over willen gaan naar een aanschaf van een Volvo XC 60

Tekst/reactie vanuit ander Forum:

" But the diagnostic system is pretty basic compared to newer cars. For the fuel pressure sensor, it shows three possible issues, but unlike more recent cars that would have a different code for each, all three are reported as ECM-1809, or P1809 on generic OBD tools.

This is the fault description:

ECM-1809 Fuel pressure sensor.

Diagnostic trouble code (DTC) information

Condition
Diagnostic trouble code (DTC) ECM-1809 is stored (signal too low or too high) if the engine control module (ECM) registers a fault in the signal cable from the fuel pressure sensor.
Diagnostic trouble code (DTC) ECM-1809 is stored (Faulty power supply) if the engine control module (ECM) registers a fault in the power supply to the fuel pressure sensor.

Substitute value
Fixed value.
Possible source

Signal too high:
 Short-circuit to supply voltage in the signal cable
 Open-circuit in the signal cable
 Defective fuel pressure sensor.

Signal too low:
 Short-circuit to ground in the signal cable
 Defective fuel pressure sensor.

Faulty power supply:
 Short-circuit to system voltage in the power supply cable
 Short-circuit to ground in the power supply cable
 Defective fuel pressure sensor
 Defective engine control module (ECM).

If the sensor has been replaced and makes no difference, the next check would be for continuity and resistance in the circuit cables connected to the sensor. Possible issues could be cable breaks, possibly internal and not visible externally if there was a break in the wires but not in the sheath, high resistance in the wiring due to poor or corroded wiring or connectors between the wiring and the components. In the case of the signal being too high or too low, if the sensor is OK, which it would appear to be if a new sensor made no difference, than the issue would appear to be with the wiring. If the issue is no or faulty power supply, then as well as possible cable issues the possibility of an internal fault in the ECM has to also be considered.

Issues with the wiring can be checked initially with a multimeter, but finding the cable that is faulty and then actually finding the source of the fault may not be that easy, unless it's something obvious and simple like a corroded terminal or an obvious break.

If you are relying on a garage to carry out the checks, cost vs the car's worth could be a consideration. If the fault is with the ECM, probably more so unless it is possible to locate another that would work. I don't know if it might be a simple swap in your car, or if there are other considerations such as reprogramming, as with later vehicles.

Wat denken/vinden jullie hiervan?

gr.

Fabian
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De " Engelse manier" lijkt mij een heel verstandige degelijke benadering van dit soort problemen.

Brandstoffilter is twee jaar geleden vervangen. De kans is klein maar de kosten zijn zoals al gemeld gering om het filter te vervangen. Toch maar even doen om uit te sluiten als mogelijke oorzaak.

Zelfs wanneer het een defecte ECM zou zijn is dat nog niet noodzakelijk einde oefening.
Een gebruikte zal zeker te vinden zijn en kost gezien het bouwjaar niet zo veel meer.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20688
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik snap je scepsis over het brandstoffilter. Echter heb ik ervaren dat het wel bij een beurt hoort. Het ook op de factuur staat (standaard omschrijving beurt) maar dat het filter dus NIET vervangen is.

En als er dus niet voldoende brandstof wordt aangezogen heb je mede kans op die foutcodes.
En ik wil niet zeggen dat het daaraan ligt. Maar zoals gezegd het kost weinig om te vervangen. En anders de voorgestelde weg op het ander forum door laten lopen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Fabian1972
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.08.2017 - 09:53

Dank weer voor de reactie.
Ik ga zo naar de garage en zal ik vast de details verder horen en wat hij precies heeft gedaan en geconstateerd.
Via de Whatsapp afgelopen vrijdag even een sneller update gekregen maar ik spreek/ zie hem zo
We wonen in Spanje en is makkelijker voor mij om zo via WhatsApp te communiceren en handiger te begrijpen als ik fysiek hem zie en spreek.

Brandstof filter moet volgens mij om de 2 jaar vervangen worden dus kan wel aan de beurt zijn.

Als de auto verder goed had gelopen, had ik binnenkort een beurtje laten doen zoals oliewissel, oliefilter, brandstoffilter, mogelijke vloeistoffen nakijken en remblokken achter vervangen maar wil eerst dat de auto "gewoon" normaal rijdt.

Ik weet straks wellicht meer en rij ermee terug naar huis want kan de auto niet daar laten staan en kan ik zelf nog thuis het nodige proberen.
T is en blijft een auto uit 2004 met 318.000 km maar doe hem liever niet weg als het te fixen is maar alles heeft zijn prijs. Wil niet teveel investeren en mogelijke dat binnenkort er wat anders (dat kan he) aan de hand is, er weer kosten moeten maken.

Maar inderdaad brandstof filter vervangen zijn de kosten niet.
Ik hou jullie op de hoogte.
Fabian1972
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.08.2017 - 09:53

verdere update:

Garagist gesproken en heeft met verschillende diagnoseapparaten auto uitgelezen.
2tal sensoren waren verdacht, de motortoerentalsensor en brandstofrailsensor, deze zijn beide vervangen maar geen resultaat.
Tevens heeft hij de bekabeling en brandstof filter bekeken en hier was niks mis mee. Hij had een nieuwe brandstofilter liggen maar vond het niet nodig om te vervangen.

Hij geeft aan wat hij ook in de whatsapp al schreef, mogelijke iets in de motor wat hij niet kan uitgelezen of computer.
Ik HEB de auto gestart en met pijn en moeite (zeker wel 6 sec. wachten) liep de motor en kon ik terug naar huis rijden, overigens zonder problemen en de airco vol aan want is hier nu +35 gr.

Thuis via de VIDA software geprobeerd uit te lezen maar als ik de dice en laptop aansluit en klik op auto uitlezen, Dan kan het voertuig niet gevonden worden.
Met andere type Volvo's die ik had, kon ik wel de auto uitlezen, behalve 1x ook een V40 niet. Deze is van 2004 dus moet lukken maar helaas.

Voor zover nu de huidige status.
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Dat de auto moeilijk uitleesbaar kan zijn kan ik beamen. Laatst airbag storing moeten laten resetten, ik heb die apparatuur zelf niet dus dealer. Die heeft eoa oude diagnosetool uit de kast moeten halen en opladen alvorens lukte.V40 uit 2003.....

Wat je zo te zien nodig hebt is iemand met verstand van oude Volvo's en elektronica. In NL weet ik er een paar die ik zou benaderen maar in Spanje ????

De auto naar NL brengen is een uitdaging waarschijnlijk, in financieel opzicht.

Wellicht dat je verder komt met info van één van die NL specialisten, dan is de taal iig geen obstakel (de afstand dan weer wel). Erich (www.ets1.nl), Obbe (www.obbetuning.nl), etc.

Succes!
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het moet in Spanje toch ook op te lossen zijn?
TS heeft zelf basis kennis en ervaring, dat scheelt.

2003 is in de autowereld van nu ongeveer het stenen tijdperk.
Auto's volgen de IT wereld vanwege het veelvuldig toepassen van hard en software.

De conservatieven onder ons houden vast aan het stenen tijdperk, zolang dat lukt is er niets op tegen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 682
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Ik heb geen ervaring met het probleem, maar destijds wel het moeizame uitlezen met VIDA.
Eerst even bij autoprofiel manueel je VIN intikken, zodat je wagen al geladen is in VIDA. Dan naar het tabje 'storing zoeken' en zo uitlezen op fouten.
Duurt wel erg lang voor hij de modules allemaal aangesproken heeft, maar zo werkte het uiteindelijk wel bij mij. Ik had een 2004 1.9D.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Fabian1972
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.08.2017 - 09:53

NicoV40 schreef: 24.06.2025 - 09:19 Ik heb geen ervaring met het probleem, maar destijds wel het moeizame uitlezen met VIDA.
Eerst even bij autoprofiel manueel je VIN intikken, zodat je wagen al geladen is in VIDA. Dan naar het tabje 'storing zoeken' en zo uitlezen op fouten.
Duurt wel erg lang voor hij de modules allemaal aangesproken heeft, maar zo werkte het uiteindelijk wel bij mij. Ik had een 2004 1.9D.
Beste NicoV40,

Bedankt voor de reactie. Ik ben er net uitgekomen hoe het werkt met die VIDA en software en inderdaad , ook in mijn geval kon ik eerst geen info uitlezen en toen handmatig VIN ingetikt en toen inderdaad op storingen zoeken geklikt en ging het nodige bij elkaar zoeken.

Zie de volgende storingen:

Oorspronkelijke staat 24-6-2025

CCM- 006 Temperatuur stand sensor,klepmotor, signaal te laag
CCM-000A Standsensor luchtverdingsklepmotor, signal te laag
CCM-0013 Luchtverdeling klepmotor, geblokkeerd
CCM-0085 30 voeding voeding afwezig
ECM-000 No Match
ECM-1826 Gloeibougiesrelais,status on just signaal
CCM-0012 Temperatuur klepmotor, geblokkeerd
CEM-0027 accuspanning signal te laag
SRS-017D herinneringssysteemautogordels, signal te laag


Kunnen jullie hier iets uithalen en wat te doen?
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 682
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Ik zou denken dat de stopklep vervuild en vastgekoekt zit, of gewoon defect.
Dat zou die 1ste codes kunnen verklaren. Temperatuur komt niet overeen met wat de wagen verwacht vanwege minder luchtstroom.
Klepstand klopt dan ook niet met de verwachting, en die 3de code gooit ie dan als soort van 'zelf-diagnose'.

Die voeding en no match code kan ik niks zinnig over zeggen, die no match had ik ook wel altijd bij uitlezen met VIDA.

Gloeibougierelais, dat zal hoogstwaarschijnlijk 1 of meerdere gloeikaarsen defect zijn, en accuspanning kan een oudere code zijn van toen de accu misschien even onder een bepaalde waarde gegaan is.

De benamingen die Vida soms aan onderdelen geeft zijn soms ook nogal verwarrend, ik gok slechte vertalingen vanuit het Engels of Zweeds.

Het is allemaal heel erg lang geleden intussen, maar die stopklep zit, als ik me niet vergis, vrij goed bereikbaar als je de sier afdekplaat boven op de motor verwijderd, ik geloof op de linker kant (chauffeur kant) van het blok, nogal achteraan boven de EGR.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”