In het kort: ik heb een V70 2.4 170PK uit 2006 met een lekke koppakking (blies alle kvs uit expansievat, co2 test gedaan en zat uitlaatgassen in kvs).
Een van mijn vrienden is 20 jaar automonteur geweest, ik heb de auto pas eind juli nodig dus besloten we het achter zijn huis te doen.
Helaas hebben we nu een forse olielekkage...
Het vervangen van de koppakking is uiteindelijk goed gegaan (al kun je weinig meters maken als je een of twee avonden p/w een paar uurtjes kunt knutselen), tot net na het moment van starten. De motor liep vrijwel meteen goed, klonk heel rustig en mooi stationair. Toen viel een flinke plas olie op onder de auto :wall:
Wat hebben we gedaan?
- Alles gedemonteerd
- Kop laten vlakken
- Klepspeling gecontroleerd
- Nieuwe waterpomp, spanner etc
- Kop teruggebouwd met nieuwe pakking (victor reinz)
- Krukas op tijd
- Nokkenassen op tijd (inkepingen kap)
- Nieuwe nokkenaskeerringen (victor reinz)
- Kleppendeksel gekit en teruggebouwd
- Nieuwe D-riem gemonteerd
- Nieuwe thermostaat (in oude thermostaathuis)
- Inlaat/uitlaat teruggebouwd + nieuwe pakkingen
- Nieuwe bougies, olie, kvs
- paar keer zonder ontsteking laten ronddraaien op startmotor ivm oliedruk opbouwen
Vervolgens een kleine 5 minuten stationair laten draaien (kvs laten luchten enz.), paar keer 2000rpm laten draaien, geschakeld tussen benzine/lpg, ging allemaal prima. Toen onder de auto gekeken en dus een grote plas olie, denk 1/2 liter zeker. Aan de D-riem kant, was achter de riem ook zeiknat (riem zelf amper, gelukkig).
Onze eerste gedachte is de nokkenaskeerring. Waar moeten we nu op letten bij het terugbouwen van de nokkenassen? Alles t/m D-riem ligt weer los. M'n monteur/vriend heeft verder geen speciaal gereedschap gebruikt voor dit alles behalve de krukasblokkeertool. Hij denkt dat hij misschien de keerring niet goed heeft 'vastgedrukt', maar is hier geen speciale volgorde/truc voor?
Tips, trics, ideeën?
[bbvideo]https://photos.app.goo.gl/f6YZ2Hj7Sr7nJ8v18[/bbvideo]
Olielekkage na vervangen koppakking
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Met die blokkeer tool weet je wel zeker dat de timing geen probleem is, intern moet dan alles goed gaan.
Die nokkenas keerring, als je de zwarte bescherming bovenop de motor er af haalt (en die is er al af lees ik) kan je direct zien of daar een olie spoor uit komt en naar beneden loopt.
Olie komt wel zeker weten van bovenaf? Rondom kleppendeksel alles droog?
Kleppendeksel gekit zeg je, ik neem aan met die vloeibare pakking en niet met kit toch?
Geen rook door de uitlaat?
Die nokkenas keerring, als je de zwarte bescherming bovenop de motor er af haalt (en die is er al af lees ik) kan je direct zien of daar een olie spoor uit komt en naar beneden loopt.
Olie komt wel zeker weten van bovenaf? Rondom kleppendeksel alles droog?
Kleppendeksel gekit zeg je, ik neem aan met die vloeibare pakking en niet met kit toch?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 1st Gear member
We hadden de boel achter de distributieriem niet goed schoongemaakt, dus het was heel moeilijk te zien waar de olie precies vandaan kwam. Rondom kleppendeksel leek het inderdaad droog. We hebben vloeibare pakking gebruikt, al stond hij er op het met 'wormpjes' te doen in plaats van rolleren zoals ik in alle video's heb gezien.JeroenSpock schreef: ↑22.06.2025 - 22:26 Olie komt wel zeker weten van bovenaf? Rondom kleppendeksel alles droog?
En nee, geen rook door de uitlaat. Echt puur onder de auto aan distri-zijde.
We hebben de boel nu wel goed schoongemaakt, gaan vanavond het kleppendeksel met vloeibare pakking 'rolleren' (zoals in deze video) en gaan extra letten op de keerringen voor we alles weer terugbouwen. Mocht het dan weer mis gaan, dan zien we in ieder geval waar het mis gaat.
Want wat zou het nog meer kunnen zijn buiten de keerring(en)?
-
- 1st Gear member
Nou, boel is weer teruggebouwd. Bij het opleggen van het kleppendeksel zat een stelschroef van het VVT-tandwiel in de weg waardoor de achterste nokkenas-keerring flink verschoof. We hebben de schroef een stuk teruggedraaid, kleppendeksel voorzichtig opgelegd, nokkenas-keerring gecontroleerd en nu zat 'ie wel goed. Alles weer teruggebouwd en nu loopt 'ie weer mooi én zonder lekkage! Tot nu toe in ieder geval...