Pagina 1 van 1
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
Geplaatst: 23.06.2025 - 14:38
door QuickFix
Na ongeveer een maand of drie, vier snap ik waarom ik een in goede conditie verkerende XC90 uit 2003 voor weinig op de kop heb weten te tikken, alleen snap ik nog niet waar het precies vandaan komt.
Af en toe, er is echt geen pijl op te trekken, komt er witte rook uit de uitlaat met die typische geur van ethyleen-glycol, oftewel koelvloeistof.
We zijn net twee weken, met de caravan, op vakantie geweest, dus dan maak je wat meer kilometers achter elkaar en ik heb getracht te achterhalen wanneer het probleem zich nou voordoet, maar ook daarin heb ik nog geen lijn weten te vinden: het is een keer gebeurt vlak na het starten (met nog een koude motor), maar ook ineens na een uur rijden bij het in de file staan.
Wellicht dat het ook tijdens het rijden zelf voorkwam, maar dat is ons dan niet opgevallen (door de rijwind).
Het vreemde is dat ik geen koelvloeistofverbruik zie (het reservoir "Lijkt" nog net zo vol als altijd) en in de afgelopen paar duizend kilometer heb ik er in totaal (naar schatting) een liter olie bijgegooid, ondanks dat de peilstok nog ruim boven de minimale streep zat.
Nou vrees ik een lekke koppakking (hmmm, duur geintje voor zo'n oude auto), maar voordat ik me allerlei problemen (en kosten) op de hals ga halen, leg ik mijn vraag liever eerst voor aan mensen met kijk op de zaak, dus...
Wie herkent dit probleem (ik weet: niet veel info hierboven, maar toch) en kan/wil mij verder helpen met ideeën?
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
Geplaatst: 23.06.2025 - 15:36
door Fredhead
Hoe ziet de koelvloeistof eruit? Is deze nog gewoon helder of zie je hier ook sporen van olie in?
Dop zonder mayonaise achtige aanslag of juist wel?
Naast de koppakking kan het ook een scheurtje in de cilinderwand zijn waardoor er af en toe koelvloeistof mee wordt verbrand.
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
Geplaatst: 23.06.2025 - 16:22
door lint
Klinkt in ieder geval niet goed. Verder laten uitzoeken door de garage.
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
Geplaatst: 23.06.2025 - 22:00
door WillyWortel2
Oorzaak en gevolg.
Mijn kilometervreter verbruikte koelvloeistof na het vervangen van de koppakking.
Motor was heet geweest na het sneuvelen van de waterpomp met plastic schoepen.
Zo nam ik de auto over van de tweede eigenaar die mij eerlijk informeerde over het gebrek.
KVLST bijvullend heb ik nog ruim zestig duizend kilometer met de auto gereden.
Andere motor heeft alleen zin wanneer dat een goed draaiend blok is.
Die motor heb ik kort geleden gevonden en gaat nu het defecte blok vervangen.
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
Geplaatst: 24.06.2025 - 07:30
door WillyWortel2
Neem het gebrek voor wat het is. Let extra op de temperatuur. Je kunt het linker display de temperatuur van de motor en de automaat laten aangeven. Dan zie je de temperatuur eerder oplopen.
Ik zou geen geld uitgeven aan onderzoek dat levert weinig op. Met een klein lek kun je blijven rijden.
Koelvloeistof kost weinig bij Action.
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
Geplaatst: 24.06.2025 - 07:47
door Mastiff
Rijdt de TS op LPG?
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
Geplaatst: 24.06.2025 - 10:56
door JeroenSpock
Wat Ferdi al zegt, hoe ziet de KVS en olie er uit?
Sporen te vinden onder het blok?
Endoscoop naar binnen en de koppakking bekijken, ook de cilinderwanden checken.
Heb vorig jaar deze gekocht. €29,15 voor eentje met dual lens, kijkt naar voren en opzij.
https://nl.aliexpress.com/item/10050058 ... pt=glo2nld
Zeker weten dat het uit de uitlaat komt?
WillyWortel2 schreef: ↑24.06.2025 - 07:30Let extra op de temperatuur. Je kunt het linker display de temperatuur van de motor en de automaat laten aangeven. Dan zie je de temperatuur eerder oplopen.
Nee dat kan standaard bij deze auto's niet, dan moet je een CFE in de auto hebben.
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
Geplaatst: 24.06.2025 - 11:48
door QuickFix
Allereerst, heel erg bedankt voor de reacties!
Fredhead schreef: ↑23.06.2025 - 15:36Hoe ziet de koelvloeistof eruit?
De laatste keer dat ik keek had het nog de normale heldere kleur en consistentie, maar ik ga dat vanavond (wanneer ik thuis ben) even nader onderzoeken op genoemde mayonaise en/of olie aanslag.
Ik heb, naast een stapel onderhoudsbonnen in het Italiaans, weinig onderhoudshistorie; het was ook een "Zo mee" inruiler bij een handelaar, die er ook verder weinig over kon (of wilde) zeggen.
Als de enige consequentie is dat ik regelmatig de koelvloeistof moet bijvullen, dan heb ik daar totaal geen moeite mee: het is tenslotte een oude auto en hij doet het verder prima, maar mensen kijken je soms raar aan wanneer je auto ineens aan het vapen is...
Overigens had ik, voor de zekerheid, een paar liter vloeistof meegenomen, maar zoals gezegd heb ik deze (nog) niet aan hoeven vullen aangezien het waterpeil nog ruim aanwezig is in het reservoir en niet minder *lijkt* te worden (daarom vind ik het ook vreemd dat hij wel verbruikt, maar het niet uit het koelcircuit *lijk* te gebruiken).
WillyWortel2 schreef: ↑24.06.2025 - 07:30Neem het gebrek voor wat het is. Let extra op de temperatuur.
Als het geen kwaad kan, dan zou ik het graag zo laten: ik heb er zelf geen last van (hij rijdt gewoon goed), maar het ziet er soms opvallend uit bij het verkeerslicht (
"Meneer, weet u dat uw auto rookt?").
Ik kan alleen de temperatuur bijhouden op de normale "Analoge" meter (links van de teller) en deze komt nooit voorbij het midden, dus die ziet er goed uit, maar ik hou hem wel regelmatig in de gaten.
Mastiff schreef: ↑24.06.2025 - 07:47Rijdt de TS op LPG?
Nee, gewoon benzine (en hij krijgt Belgische Euro 95).
JeroenSpock schreef: ↑24.06.2025 - 10:56Sporen te vinden onder het blok?
[...]
Endoscoop naar binnen en de koppakking bekijken, ook de cilinderwanden checken.
[...]
Zeker weten dat het uit de uitlaat komt?
Nee, motor ziet er mooi en schoon uit en ik zie geen lekkages.
Ik heb een aantal endoscopen liggen, dus kan wel eens kijken, al zou ik eerlijk gezegd niet exact weten waarnaar ik moet zoeken (ben meer van de elektronica, dan het mechanische).
De stoom komt 100% zeker uit de uitlaat: ik heb ook geen oliespetters op de achterkant, dus het is (praktisch) alleen koelvloeistof (ik heb ooit een XC70 met eenzelfde 2.5T gehad met een lekke koppakking en mijn hele achterklep was altijd vettig en zwart).

Geen nieuwe paus, wel witte rook...
Geplaatst: 24.06.2025 - 13:10
door Mastiff
Al met al dus niks meer dan af en toe een beetje witte rook en verder geen tekenen van hele vervelende dingen die veel geld zouden kunnen gaan kosten.
Hou de boel de komende tijd een beetje in de gaten en lekker rijden maar.
Nu zaken laten uitzoeken door een garage is mijns inziens nog nergens voor nodig.
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
Geplaatst: 24.06.2025 - 15:48
door WillyWortel2
JeroenSpock schreef: ↑24.06.2025 - 10:56
WillyWortel2 schreef: ↑24.06.2025 - 07:30Let extra op de temperatuur. Je kunt het linker display de temperatuur van de motor en de automaat laten aangeven. Dan zie je de temperatuur eerder oplopen.
Nee dat kan standaard bij deze auto's niet, dan moet je een CFE in de auto hebben.
Mijn V70 van 2003 biedt die optie wel. De XC90 is ook uit 2003. Vandaar mijn gedachte.
De V70 is een diesel, de XC90 heeft een benzine motor.
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
Geplaatst: 24.06.2025 - 17:40
door JeroenSpock
Als hij niet constant rookt is de koppakking ook niet helemaal rot, dan had hij wel andere symptonen. Dus mooi zo laten idd, flesje water mee als hij een keer dorst krijgt.
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
Geplaatst: 24.06.2025 - 18:33
door Urbexpeditie
Dun streepje zetten op het reservoir. Kan je het niveau in de gaten houden.
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
Geplaatst: 25.06.2025 - 11:11
door QuickFix
Wederom bedankt voor de reacties, dan laten we het zo en neem ik water mee (staat al achterin).
Urbexpeditie schreef: ↑24.06.2025 - 18:33Dun streepje zetten op het reservoir.
Goed idee, dat ga ik vanavond meteen doen.
Voor de volledigheid nog wat foto's van gisteravond:
image001.jpg
image002.jpg
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
Geplaatst: 25.06.2025 - 12:08
door WillyWortel2
In plaats van water toch maar koelvloeistof nemen.
Over een maand of vijf gaat het weer vriezen.
Dan is water niet echt handig in het koelsysteem.
Een liter bij Action kost drie euro, bij tankstations lang autowegen drie keer zoveel.
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
Geplaatst: 25.06.2025 - 12:10
door QuickFix
WillyWortel2 schreef: ↑25.06.2025 - 12:08In plaats van water toch maar koelvloeistof nemen.
LOL, ik bedoel natuurlijk koelvloeistof.
