Na ongeveer een maand of drie, vier snap ik waarom ik een in goede conditie verkerende XC90 uit 2003 voor weinig op de kop heb weten te tikken, alleen snap ik nog niet waar het precies vandaan komt.
Af en toe, er is echt geen pijl op te trekken, komt er witte rook uit de uitlaat met die typische geur van ethyleen-glycol, oftewel koelvloeistof.
We zijn net twee weken, met de caravan, op vakantie geweest, dus dan maak je wat meer kilometers achter elkaar en ik heb getracht te achterhalen wanneer het probleem zich nou voordoet, maar ook daarin heb ik nog geen lijn weten te vinden: het is een keer gebeurt vlak na het starten (met nog een koude motor), maar ook ineens na een uur rijden bij het in de file staan.
Wellicht dat het ook tijdens het rijden zelf voorkwam, maar dat is ons dan niet opgevallen (door de rijwind).
Het vreemde is dat ik geen koelvloeistofverbruik zie (het reservoir "Lijkt" nog net zo vol als altijd) en in de afgelopen paar duizend kilometer heb ik er in totaal (naar schatting) een liter olie bijgegooid, ondanks dat de peilstok nog ruim boven de minimale streep zat.
Nou vrees ik een lekke koppakking (hmmm, duur geintje voor zo'n oude auto), maar voordat ik me allerlei problemen (en kosten) op de hals ga halen, leg ik mijn vraag liever eerst voor aan mensen met kijk op de zaak, dus...
Wie herkent dit probleem (ik weet: niet veel info hierboven, maar toch) en kan/wil mij verder helpen met ideeën?
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
- QuickFix
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 25.02.2025 - 17:32
- Locatie: Oosterhout nb
- Contacteer:
Groeten,
Peter
V40, S40, XC70, XC90... XC90 2.5T 2003
Peter
V40, S40, XC70, XC90... XC90 2.5T 2003
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27212
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Hoe ziet de koelvloeistof eruit? Is deze nog gewoon helder of zie je hier ook sporen van olie in?
Dop zonder mayonaise achtige aanslag of juist wel?
Naast de koppakking kan het ook een scheurtje in de cilinderwand zijn waardoor er af en toe koelvloeistof mee wordt verbrand.
Dop zonder mayonaise achtige aanslag of juist wel?
Naast de koppakking kan het ook een scheurtje in de cilinderwand zijn waardoor er af en toe koelvloeistof mee wordt verbrand.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Oorzaak en gevolg.
Mijn kilometervreter verbruikte koelvloeistof na het vervangen van de koppakking.
Motor was heet geweest na het sneuvelen van de waterpomp met plastic schoepen.
Zo nam ik de auto over van de tweede eigenaar die mij eerlijk informeerde over het gebrek.
KVLST bijvullend heb ik nog ruim zestig duizend kilometer met de auto gereden.
Andere motor heeft alleen zin wanneer dat een goed draaiend blok is.
Die motor heb ik kort geleden gevonden en gaat nu het defecte blok vervangen.
Mijn kilometervreter verbruikte koelvloeistof na het vervangen van de koppakking.
Motor was heet geweest na het sneuvelen van de waterpomp met plastic schoepen.
Zo nam ik de auto over van de tweede eigenaar die mij eerlijk informeerde over het gebrek.
KVLST bijvullend heb ik nog ruim zestig duizend kilometer met de auto gereden.
Andere motor heeft alleen zin wanneer dat een goed draaiend blok is.
Die motor heb ik kort geleden gevonden en gaat nu het defecte blok vervangen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Neem het gebrek voor wat het is. Let extra op de temperatuur. Je kunt het linker display de temperatuur van de motor en de automaat laten aangeven. Dan zie je de temperatuur eerder oplopen.
Ik zou geen geld uitgeven aan onderzoek dat levert weinig op. Met een klein lek kun je blijven rijden.
Koelvloeistof kost weinig bij Action.
Ik zou geen geld uitgeven aan onderzoek dat levert weinig op. Met een klein lek kun je blijven rijden.
Koelvloeistof kost weinig bij Action.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9244
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Wat Ferdi al zegt, hoe ziet de KVS en olie er uit?
Sporen te vinden onder het blok?
Endoscoop naar binnen en de koppakking bekijken, ook de cilinderwanden checken.
Heb vorig jaar deze gekocht. €29,15 voor eentje met dual lens, kijkt naar voren en opzij.
https://nl.aliexpress.com/item/10050058 ... pt=glo2nld
Zeker weten dat het uit de uitlaat komt?
Sporen te vinden onder het blok?
Endoscoop naar binnen en de koppakking bekijken, ook de cilinderwanden checken.
Heb vorig jaar deze gekocht. €29,15 voor eentje met dual lens, kijkt naar voren en opzij.
https://nl.aliexpress.com/item/10050058 ... pt=glo2nld
Zeker weten dat het uit de uitlaat komt?
Nee dat kan standaard bij deze auto's niet, dan moet je een CFE in de auto hebben.WillyWortel2 schreef: ↑24.06.2025 - 07:30Let extra op de temperatuur. Je kunt het linker display de temperatuur van de motor en de automaat laten aangeven. Dan zie je de temperatuur eerder oplopen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- QuickFix
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 25.02.2025 - 17:32
- Locatie: Oosterhout nb
- Contacteer:
Allereerst, heel erg bedankt voor de reacties!
Als de enige consequentie is dat ik regelmatig de koelvloeistof moet bijvullen, dan heb ik daar totaal geen moeite mee: het is tenslotte een oude auto en hij doet het verder prima, maar mensen kijken je soms raar aan wanneer je auto ineens aan het vapen is...
Overigens had ik, voor de zekerheid, een paar liter vloeistof meegenomen, maar zoals gezegd heb ik deze (nog) niet aan hoeven vullen aangezien het waterpeil nog ruim aanwezig is in het reservoir en niet minder *lijkt* te worden (daarom vind ik het ook vreemd dat hij wel verbruikt, maar het niet uit het koelcircuit *lijk* te gebruiken).
Ik kan alleen de temperatuur bijhouden op de normale "Analoge" meter (links van de teller) en deze komt nooit voorbij het midden, dus die ziet er goed uit, maar ik hou hem wel regelmatig in de gaten.
Ik heb een aantal endoscopen liggen, dus kan wel eens kijken, al zou ik eerlijk gezegd niet exact weten waarnaar ik moet zoeken (ben meer van de elektronica, dan het mechanische).
De stoom komt 100% zeker uit de uitlaat: ik heb ook geen oliespetters op de achterkant, dus het is (praktisch) alleen koelvloeistof (ik heb ooit een XC70 met eenzelfde 2.5T gehad met een lekke koppakking en mijn hele achterklep was altijd vettig en zwart).
De laatste keer dat ik keek had het nog de normale heldere kleur en consistentie, maar ik ga dat vanavond (wanneer ik thuis ben) even nader onderzoeken op genoemde mayonaise en/of olie aanslag.
Ik heb, naast een stapel onderhoudsbonnen in het Italiaans, weinig onderhoudshistorie; het was ook een "Zo mee" inruiler bij een handelaar, die er ook verder weinig over kon (of wilde) zeggen.
Als de enige consequentie is dat ik regelmatig de koelvloeistof moet bijvullen, dan heb ik daar totaal geen moeite mee: het is tenslotte een oude auto en hij doet het verder prima, maar mensen kijken je soms raar aan wanneer je auto ineens aan het vapen is...
Overigens had ik, voor de zekerheid, een paar liter vloeistof meegenomen, maar zoals gezegd heb ik deze (nog) niet aan hoeven vullen aangezien het waterpeil nog ruim aanwezig is in het reservoir en niet minder *lijkt* te worden (daarom vind ik het ook vreemd dat hij wel verbruikt, maar het niet uit het koelcircuit *lijk* te gebruiken).
Als het geen kwaad kan, dan zou ik het graag zo laten: ik heb er zelf geen last van (hij rijdt gewoon goed), maar het ziet er soms opvallend uit bij het verkeerslicht ("Meneer, weet u dat uw auto rookt?").WillyWortel2 schreef: ↑24.06.2025 - 07:30Neem het gebrek voor wat het is. Let extra op de temperatuur.
Ik kan alleen de temperatuur bijhouden op de normale "Analoge" meter (links van de teller) en deze komt nooit voorbij het midden, dus die ziet er goed uit, maar ik hou hem wel regelmatig in de gaten.
Nee, gewoon benzine (en hij krijgt Belgische Euro 95).
Nee, motor ziet er mooi en schoon uit en ik zie geen lekkages.JeroenSpock schreef: ↑24.06.2025 - 10:56Sporen te vinden onder het blok?
[...]
Endoscoop naar binnen en de koppakking bekijken, ook de cilinderwanden checken.
[...]
Zeker weten dat het uit de uitlaat komt?
Ik heb een aantal endoscopen liggen, dus kan wel eens kijken, al zou ik eerlijk gezegd niet exact weten waarnaar ik moet zoeken (ben meer van de elektronica, dan het mechanische).

De stoom komt 100% zeker uit de uitlaat: ik heb ook geen oliespetters op de achterkant, dus het is (praktisch) alleen koelvloeistof (ik heb ooit een XC70 met eenzelfde 2.5T gehad met een lekke koppakking en mijn hele achterklep was altijd vettig en zwart).

Groeten,
Peter
V40, S40, XC70, XC90... XC90 2.5T 2003
Peter
V40, S40, XC70, XC90... XC90 2.5T 2003
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38
Al met al dus niks meer dan af en toe een beetje witte rook en verder geen tekenen van hele vervelende dingen die veel geld zouden kunnen gaan kosten.
Hou de boel de komende tijd een beetje in de gaten en lekker rijden maar.
Nu zaken laten uitzoeken door een garage is mijns inziens nog nergens voor nodig.
Hou de boel de komende tijd een beetje in de gaten en lekker rijden maar.
Nu zaken laten uitzoeken door een garage is mijns inziens nog nergens voor nodig.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Mijn V70 van 2003 biedt die optie wel. De XC90 is ook uit 2003. Vandaar mijn gedachte.JeroenSpock schreef: ↑24.06.2025 - 10:56Nee dat kan standaard bij deze auto's niet, dan moet je een CFE in de auto hebben.WillyWortel2 schreef: ↑24.06.2025 - 07:30Let extra op de temperatuur. Je kunt het linker display de temperatuur van de motor en de automaat laten aangeven. Dan zie je de temperatuur eerder oplopen.
De V70 is een diesel, de XC90 heeft een benzine motor.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9244
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Als hij niet constant rookt is de koppakking ook niet helemaal rot, dan had hij wel andere symptonen. Dus mooi zo laten idd, flesje water mee als hij een keer dorst krijgt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8159
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Dun streepje zetten op het reservoir. Kan je het niveau in de gaten houden.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"