Ik heb te kampen met een nogal hardnekkig probleem.
Volvo V60 D6 Hybride
2013
250K op de teller
2.8 bar in de banden
Trekt niet naar links of rechts
Heb heel veel onderwerpen nagelezen op het forum maar niets wat gelijkwaardig is aan mijn situatie, degene wie het meest in de buurt komt qua klacht omschrijving:
viewtopic.php?p=1900365&hilit=Trillen#p1900365
Korte samenvatting:
Geen problemen met de auto gehad, andere velgen met banden eronder, nog steeds geen problemen. Na 2 maanden kwam er een trilling wie verergerde, banden sleten onregelmatig af met een slag op beiden achter velgen. Nieuwe banden eronder en de trilling kwam na 8 weken terug. Trilling enkel in de stoelen merkbaar. Oude velgen er weer onder geplaatst wie goed waren destijds. Trilling is nu ook merkbaar maar nu ook intens in het stuur. Indicatie: telefoon trilt in de houder. Mijn vriendin valt het zelfs op, jullie kennen mijn vriendin niet maar geloof mij dat het dan extreem is. Schokbrekers voor zijn nieuw incl. Veerpootlagers. Draagarmen en stuurinrichting zijn allemaal gecontroleerd. Remmen vorig jaar vernieuwd, achterzijde nergens speling etc te vinden. Auto trekt niet naar links of rechts, het kan zijn doordat ik nu alert ben maar ik heb het gevoel dat ik meer dan voorheen alles hoor wat er onder de auto gebeurd, ieder riggeltje, hobbeltje, zelfs het asfalt geluid is intens. Wat mij ook opvalt is dat de auto minder “vertrouwd” voelt (leg ik dat goed uit?) voorheen zou ik met een vinger aan het stuur makkelijk 200+ rijden in Duitsland. Ik durf nu niet boven de 160km/h te rijden omdat ik het gevoel heb dat de auto onvoorspelbaar is en gaat “zoeken”. Als ik een auto inhaal op een 80 weg en iets te gretig de auto naar links gooi heb ik het idee dat hij verder door zwiept naar links alsof hij in het momentum blijft hangen. Voorheen lag hij als een blok op de weg en had ik het gevoel dat je het heel bond moet maken om controle te verliezen. Dat ben ik volledig kwijt nu.
Zowel op de brandstof motor als op de elektromotor dezelfde trilling.
Bekwaam monteur kan zijn vinger er niet opleggen, voordat het middel try and error wordt ingezet en we zomaar lukraak onderdelen gaan vervangen hoop ik dat iemand dit herkent en mij in de goede richting kan wijzen.
volledige tijdlijn:
November 2024:
Ik woon aan de grens, doordat we vaak door Duitsland rijden heb ik mijn trouwe, en tot op dat moment altijd probleemloze originele 17” velgen met de (dank aan mijn vriendin) nodige stoeprandschade, vervangen door een tweedehands eveneens originele 17” Volvo velgen met nagenoeg nieuwe all season banden erop.
Januari 2025:
Auto heeft een week of 8 prima gereden tot het moment dat hij vervelend begon te trillen vanaf 70km/h en het best merkbaar bij 92km/h.
Broertje is eerste automonteur bij Toyota (los van het merk een prima bekwaam monteur als je het mij vraagt ookal delen we niet de liefde voor hetzelfde automerk). Auto op de brug en alles nagelopen, schokbrekers met veerlagers zijn vorig jaar al vervangen. Draagarmen en stuurinrichting gecontroleerd alles was goed. Hij ging even een stukje rijden en zei direct dat het vooral in de stoel merkbaar was en dus achter gezocht moest worden. Nogmaals op de brug en na een slinger aan de achterwielen zagen we direct dat er een noemenswaardig hoogteverschil zat in beiden banden. Links meer dan rechts maar toch een zekere 5mm. De banden kregen de schuld dus de nieuwe set zat er dezelfde week nog onder en direct alle vier de wielen laten balanceren.
Juni 2025:
Wederom na 8 weken same story, trillen als een malle. Was niet van plan nogmaals de bandenboer te sponsoren met mijn komst dus kwam tot de ingeving om mijn trouwe velgen wie op de plank lagen terug te plaatsen want die waren immers goed en misschien zou het probleem wel in de velgen zitten. Bij het wisselen even aan de velgen gedraaid en gekeken en deze leken een minimaal hoogte verschil te hebben. Andere velgen eronder rijden maar, tot 100km/h met een lach op mijn gezicht tot ik bij 110km/h aankwam. Trillen als nooit te voren tot en met 125km/h. De trilling heeft zich verplaatst naar een hogere snelheid.
Juli 2025:
Trilling is verergerd en nu begint het al bij 70km/h. Nu niet alleen in de stoel maar behoorlijk erg in het stuur te merken.
Bijzondere is dat de velgen wie ik terug heb geplaatst eigenlijk nooit geen problemen hadden en nu opeens wel, er moet dus iets aan het voertuig zijn wat dit veroorzaakt en dusdanig dat de banden onregelmatig afslijten met een slag tot gevolg. Ik sluit niet uit dat het probleem echt achter zit en dat mijn vorige banden een kleine onregelmatige slijtage vertoonden en dat ik deze banden nu op de vooras heb gelegd en ze daardoor opmerk. (Heb ze bij het verwijderen niet gemarkeerd omdat ik niet had verwacht deze ooit terug te moeten plaatsen).
Trilling door de hele auto
Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
- R.Teunissen1987
- Starter
R.Teunissen1987
Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips