Trekhaak C30 vragen

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Geitekaas
1st Gear member

Hallo lieve mensen,

Ik heb een C30 D5 automaat met alle extra's uit 2009 en alhoewel er wat mensen uit mijn omgeving mij proberen een grotere auto aan te praten, kan ik geen afscheid nemen van mijn kleine monster.

Wat is het probleem?
Ik rijd regelmatig vanuit Duitsland (waar ik inmiddels woon) naar Nederland en moet veel spullen meenemen. Waaronder ook nog eens een hond en een kat. Ik moet eraan geloven: ik moet een trekhaak. Deze trekhaak kan dienstdoen als hulp bij een aanhangwagentje, of een grote fietsendrager waar ik wat tassen op kan binden.

Hier in Duitsland bij de plaatselijke Volvodealer (ver in het oosten) heeft men geen beschikking over een bruikbare oplossing. De oorspronkelijke Volvo-trekhaken zijn niet meer te leveren. Ze hebben het advies gegeven zelf op zoek te gaan naar een passende oplossing, en zij willen hem wel installeren.

AHAKA of AUTO-HAK kan ze leveren. Het zijn merken die ik niet ken. En ik kan nergens een bekend merk vinden op voorraad.

Ik heb nog geen beslissing genomen of ik hem er vast op wil laten (niet echt mooi), of een afneembare met verticale aansluiting, zodat je (althans volgens de meeste merken) hem niet ziet.

Mijn vragen aan jullie:
•Waar kan ik het liefst een originele, afneembare Volvo-trekhaak vinden? Bestaat die wel?
•Zo niet, welk merk en waar verkrijgbaar zouden jullie adviseren? Zouden jullie zo’n onbekend merk nemen?
•Heeft iemand van jullie het liefst een afneembare trekhaak en werkt dat gewoon goed? (Op mijn 480 had ik geen problemen).
•Weten jullie in Nederland of er nog Volvodealers zijn die zoiets hebben liggen? Het moet een compleet pakket zijn met alles erop en eraan en ook de elektronische parkeerhulp moet aan kunnen gezet worden. Dus een sloperij is waarschijnlijk geen optie. Hier in Duitsland zijn sowieso sloperijen zeldzaam, en zeker Volvo is niet een veelverkocht merk hier.

Een heel verhaal, excuses! Ik zit echter met dit dilemma en ik wil mijn C30 niet wegdoen.

Alle hulp is welkom!
-KJ-
5th Gear member

NicoV40
4th Gear member

Op onze C30 destijds zat een trekhaak van het merk GDW, prima ding.
Bij olifant trekhaken ook een hele hoop beschikbaar, daar verkopen ze trekhaken meestal van het merk Steinhof of Auto-hak, met kabelsets van ECS of Jaeger.
Allemaal goeie kwaliteit naar mijn mening, heb van die Steinhof al een 4-tal gemonteerd, allemaal goed spul van sterke materialen.

https://www.olifanttrekhaken.nl/volvo/c ... ember-2013
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
banaanengerrit
1st Gear member

Als je een “vaste” trekhaak monteert, neem er dan een waarbij de kogel met bouten is gemonteerd,.
Gebruik je de trekhaak niet dan sleutel je hem eraf.
10 min werk.

Albert
Geitekaas
1st Gear member

Hé dat is een snelle reactie! Dank je wel. Dat ziet er ook goed uit. En goedkoper dan hier in Duitsland, waarbij het meestal andersom is. Misschien is het omdat Volvo gewoon in Nederland veel meer aandeel heeft.

Kun je mij vertellen of op de C30 een afneembare of vaste trekhaak zat? En vooral: is er een stukje uit de achterbumper weggezaagd?

Heel veel dank,
Herman
Geitekaas
1st Gear member

banaanengerrit schreef: 07.07.2025 - 09:50 Als je een “vaste” trekhaak monteert, neem er dan een waarbij de kogel met bouten is gemonteerd,.
Gebruik je de trekhaak niet dan sleutel je hem eraf.
10 min werk.

Albert
Daar heb ik nog eens over lopen nadenken inderdaad. Goeie tip!
NicoV40
4th Gear member

Op onze 30 zat inderdaad een vaste trekhaak, die middels 2 bouten gedemonteerd kon worden.
Voor zover ik me herinner was er geen uitsparing gezaagd. Was wel maar een simpele 2.0D zonder diffuser bumper, gewoon mat zwarte afwerking onder.
Als je een afneembare zou overwegen, neem dan een verticaal afneembare trekhaak. Minder uitsnede nodig en je ziet er dan ook bijna niks van als ie gedemonteerd is.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “C30”