Pagina 1 van 2

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 07.07.2025 - 01:08
door Toxictooms
De multiriem en distributieriem van mijn V40.D3 zijn vervangen op 128.000km
Nu is de multiriem na 24000km kapot gesprongen.
De auto is weggesleept en staat momenteel bij de garage die alle werken vorig jaar heeft uitgevoerd (merkonafhankelijk garage)
Ik vrees dat er redelijk veel schade aan de auto/motor gaat zijn.
Maar de grote vraag waar ik mee zit... Wat kan de reden zijn waardoor de riem na 24000km kapot schiet.

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 07.07.2025 - 07:19
door lint
Mogelijk verkeerde montage, zijn de geleide rollen en spanner ook vervangen?

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 07.07.2025 - 08:22
door WillyWortel2
Of een vastgelopen dynamo of aircopomp.
Een multibelt ploft niet zomaar, er is meestal een aanwijsbare oorzaak.
Of de spanner en de geleiderollen bij deze kilometerstand ook vervangen moeten worden even navragen of bij VIDA checken.

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 07.07.2025 - 11:28
door Toxictooms
Volgens de garage zit er een barstje in het oliefilterhuis waardoor er olie op de riem is gedrupt. De auto is 4000km geleden nog binnen geweest op regulier onderhoud,ook heb ik geen enkele melding van mijn verlaagd oliepeil gekregen of olie gezien onder de auto.
De vraag is natuurlijk wat de reden is van een barst in het oliefilterhuis?

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 07.07.2025 - 11:32
door Henry82
Te strak aangedraaid na een oliefilterwissel?

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 07.07.2025 - 11:56
door Toxictooms
Henry82 schreef: 07.07.2025 - 11:32 Te strak aangedraaid na een oliefilterwissel?
Dat is het vermoeden van de Volvo garage ook maar bewijs dat maar eens.

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 07.07.2025 - 16:18
door WillyWortel2
Die schade kan ook het gevolg zijn van de multi riem die tegen het filterhuis knalt.

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 07.07.2025 - 17:17
door Toxictooms
WillyWortel2 schreef: 07.07.2025 - 16:18 Die schade kan ook het gevolg zijn van de multi riem die tegen het filterhuis knalt.
Zou misschien ook kunnen maar wat is dan de reden dat de multiriem plots kapot schiet.
Probleem is dat het moeilijk te bewijzen is vrees ik. Schade schatten ze op 4000€. De auto is bijna 12 jaar oud,dus de keuze is moeilijk.

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 07.07.2025 - 18:18
door EVV
Wat is er dan allemaal stuk gelopen? Ik heb bij een ander merk twee keer gehad dat de riem stuk ging, dat was nieuwe riem er op en klaar. Nog geen 10 minuten werk. Nu was in mijn geval de riem er netjes af gelopen zonder iets te raken, dat was mijn geluk.

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 07.07.2025 - 19:29
door lint
Dat is het grote verschil, bij ts is de riem stuk gegaan en heeft blijkbaar forse schade veroorzaakt.

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 07.07.2025 - 20:57
door Bover
De multiriem wordt toch elke 90K verwisseld, tenminste bij een D5 van 2012, en ik doe altijd de spanningsrol en spanner ook vernieuwen.
Zou de oorzaak een een te lange interval van de multiriem kunnen zijn?. Jouw riem zit erop van 128 tot 240K= 112K

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 07.07.2025 - 21:09
door WillyWortel2
Er zal eerst wat onderzoek gedaan moeten worden naar de oorzaak van het kapot gaan van de multiriem.
Wanneer blijkt dat de garage voorgeschreven onderdelen niet vervangen heeft kun je proberen hen aansprakelijk te stellen.
Meer dan een vergoeding van de dagwaarde van de auto zit er niet in.

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 07.07.2025 - 21:33
door JeroenSpock
Wat is er precies kapot dan? 4000 euro is nogal wat. Dat is niet alleen een riem met rollen.

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 07.07.2025 - 22:15
door Toxictooms
[bcolor][/bcolor]
JeroenSpock schreef: 07.07.2025 - 21:33 Wat is er precies kapot dan? 4000 euro is nogal wat. Dat is niet alleen een riem met rollen.
Alles moet opnieuw vervangen worden,er zijn verschillende kleppen krom.
De multiriem is in de omkadering van de distributie riem geraakt.
Ik moet de schade nog gaan bekijken want was 1 dag voor we op reis vertrokken.
Maar de persoon die alle werken gedaan heeft trekt er nu al zijn vingers vanaf. Volgens hem is de barst in het oliefilterhuis de oorzaak van alles. Maar hoe die barst er in is gekomen ligt hij niet van wakker. Voor hem is de kous af. Terwijl ik wel kan aannemen dat er iets te hard is aangespannen bij het vorige onderhoud ( 4000km geleden) waardoor er een klein barstje is ontstaan en er olie op de riem is gekomen.

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 07.07.2025 - 22:57
door Toxictooms
Bover schreef: 07.07.2025 - 20:57 De multiriem wordt toch elke 90K verwisseld, tenminste bij een D5 van 2012, en ik doe altijd de spanningsrol en spanner ook vernieuwen.
Zou de oorzaak een een te lange interval van de multiriem kunnen zijn?. Jouw riem zit erop van 128 tot 240K= 112K
Distributieriem,multiriem, en spanrollen en de waterpomp zijn op 128000km vervangen. De auto heeft nu 152000km. En was op jaarlijks onderhoud geweest op 148000km.

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 08.07.2025 - 08:18
door Bover
sorry 24.000 staat er en niet de 240.000 zoals ik schreef... Tja dan is het een bijzondere schade

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 08.07.2025 - 08:29
door WillyWortel2
Hoe dan ook, meer dan een troostprijs zit er niet in.

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 08.07.2025 - 08:45
door Gouwe
Alternatief scenario: dynamo, compressor, spanner/geleidrol is vastgelopen. Riem is geknapt en tegen oliefilterhuis en deksel distributieriem geklapt?
Vandaar dus schade aan de motor en de scheur en het oliefilterhuis? Ik persoonlijk geloof niet dat in 4000 km een paar druppels olie op een vezelversterkte multiriem die kan hebben veroorzaakt.
Was het trouwens ook net zo dat bij de VEA diesels de interval van de distributieriem naar 150K is teruggebracht (ipv 240)? Als dat zo is kan het ook de distributieriem zelf zijn die is geknapt?
Ben alleen bang zoals WW2 ook al zegt dat je je verlies zult moeten nemen.

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 08.07.2025 - 10:09
door JeroenSpock
Jaa oke, dus distributieriem is geknapt tijdens draaien van de motor. Dan is het gewoon over.
Kleppen krom, kan je nog wat aan doen. Maar er moeten ook nieuwe zuigers in en dat kost geld.
ik zou zeggen ander blok of andere auto.

Multiriem kapot gesprongen

Geplaatst: 08.07.2025 - 11:21
door Toxictooms
Gouwe schreef: 08.07.2025 - 08:45 Alternatief scenario: dynamo, compressor, spanner/geleidrol is vastgelopen. Riem is geknapt en tegen oliefilterhuis en deksel distributieriem geklapt?
Vandaar dus schade aan de motor en de scheur en het oliefilterhuis? Ik persoonlijk geloof niet dat in 4000 km een paar druppels olie op een vezelversterkte multiriem die kan hebben veroorzaakt.
Was het trouwens ook net zo dat bij de VEA diesels de interval van de distributieriem naar 150K is teruggebracht (ipv 240)? Als dat zo is kan het ook de distributieriem zelf zijn die is geknapt?
Ben alleen bang zoals WW2 ook al zegt dat je je verlies zult moeten nemen.
Alles is vervangen op 128000km, de distributiriem ligt er nog op maar de multiriem is in de omkadering van de distributiriem geraakt en ik vermoed op die manier de gevolgschade.
Wat de exacte oorzaak is zal ik moeilijk te weten komen vrees ik.
Ik vind het echt jammer dat ik hem waarschijnlijk ga moeten weg doen. De D3 vijfcilinder was echt een goede en leuke motor om mee te rijden.