Pagina 1 van 1
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 12.07.2025 - 10:50
door Von Smallhausen
Mijn v50 t5 awd had deze week een kapotte dynamo , niet vreemd met 250.000km, na revisie daarvan ,diodebrug en spanningsregelaar zijn vernieuwd , heb ik de dynamo weer gemonteerd, laad weer prima!
De volgende dag is de accu weer bijna leeg?? Daarom gisteravond de airco na een rit uitgeschakeld , vanochtend starte de auto gewoon.
Kan het zijn dat er een relais vs airco blijft plakken waardoor er bij stilstand stroom wordt verbruikt door de airco?
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 12.07.2025 - 12:38
door Von Smallhausen
Even een vlotte update, mijn vrouw is onderweg met de auto en belt me dat ze ineens een waarschuwing, high voltage, op het dashboard heeft.
Raar gisteren nog 13,85 volt gemeten , kan dit een massa probleem zijn ?
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 12.07.2025 - 14:55
door WillyWortel2
Niet echt waarschijnlijk.
De kans is groter dat de spanningsregelaar defect is.
Niet mee doorrijden, de kans dat de accu en lampjes het begeven is aanwezig.
Controle bij de garage is een minuut werk. de wegenwacht kan dat ook doen.
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 12.07.2025 - 15:33
door Von Smallhausen
De spanningsregelaar ,diodebrug en vrijlooppoelie zijn nieuw ,ik heb de dynamo op de testbank zien draaien 14,4 volt ,dikke prima.
Mijn vrouw is inmiddels thuis en ik heb onmiddellijk de spanning op de accupolen gemeten met draaiende motor , 15,6volt ....
Misschien een weerstand in de plus kabel vanaf de dynamo? Zag er wel wat groen uit op het aansluitoog en kabel.
Of een slecht contact vd aansluiting met de veldwikkeling?
De auto is nu te warm ,maandag ga ik d3 weerstand van de kabels meten.
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 12.07.2025 - 16:40
door WillyWortel2
Met alle respect von Smallhausen, laat het fout zoeken over aan mensen die er voor geleerd hebben.
15,6 volt is dat met stationair draaiende motor of bij een hoger toerental?
De waarde op zich is net over de grens. Wanneer dat meer wordt bij een hoger toerental dan echt zsm naar de garage.
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 12.07.2025 - 19:11
door Fredhead
15,6 volt is ook met een verhoogd toerental teveel.
Dit moet rond de 14 volt zijn.
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 12.07.2025 - 20:18
door lint
Spanningsregelaar is al vervangen en toch te hoge laagspanning. Is vreemd.
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 12.07.2025 - 21:48
door -KJ-
Ook een nieuwe spanningsregelaar kan defect zijn.
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 12.07.2025 - 23:30
door WillyWortel2
Waarvan akte!
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 13.07.2025 - 08:22
door Von Smallhausen
Oké,dan wordt het een retourtje ,met de auto, naar het revisie bedrijf zodat zij zelf de conclusie kunnen trekken.
Bedankt voor jullie reacties, wordt vervolgd.
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 14.07.2025 - 10:37
door Von Smallhausen
Nog een laatste vraag , moet de dynamo na revisie opnieuw aangemeld worden bij de ecu ? Auto is van december 2004.
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 14.07.2025 - 10:45
door Thijs_Rallye
Von Smallhausen schreef: ↑14.07.2025 - 10:37
moet de dynamo na revisie opnieuw aangemeld worden bij de ecu
Voor zo ver ik weet niet. Is eigenlijk alleen bij auto's met start stop systemen zo.
Ik weet niet of je startkabels hebt maar indien van wel zou je nog eens kunnen proberen een kabel op het blok dicht bij de dynamo en een op de - van de accu te zetten als tijdelijke massa. Als een regelaar / dynamo slechte massa heeft dan kan dat zich ook uiten in een te hoge laadspanning.
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 14.07.2025 - 10:58
door WillyWortel2
Je moet niet alles geloven wat op internet geschreven wordt.

Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 20.07.2025 - 20:48
door Ferrari
Von Smallhausen schreef: ↑13.07.2025 - 08:22
Oké,dan wordt het een retourtje ,met de auto, naar het revisie bedrijf zodat zij zelf de conclusie kunnen trekken.
Bedankt voor jullie reacties, wordt vervolgd.
Ik lees even mee, heb een vergelijkbaar probleem op de C70. Boordspanning incidenteel te hoog en ook allerlei storingen/meldingen. Een tijdje terug de spanningsregelaar vernieuwd, maar de boordspanning af en toe nog steeds te hoog. De storingen zijn tot op heden wel weggebleven, maar ik ben er niet gerust op.
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 25.08.2025 - 15:06
door Von Smallhausen
Even een update, omdat ik het niet vertrouwde heb ik de dynamo nogmaals gedemonteerd en laten controleren door een ander , gespecialiseerd, bedrijf.
Conclusie, er is een imitatie onderdeel gemonteerd, dat ding waar je het 3 pins stekkertje insteekt ,dat veroorzaakt de storingen.
Het originele onderdeel is gemonteerd, en weg zijn de storingen , wel is mijn accu van 3 jaar jong in de strijd gesneuveld.
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 25.08.2025 - 15:40
door Bob Boiten
Gecondoleerd met de accu. Wel fijn dat het euvel nu verholpen is. Typisch voorbeeld van goedkoop (imitatie onderdeel) is duurkoop.
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 25.08.2025 - 16:32
door Von Smallhausen
Bob Boiten schreef: ↑25.08.2025 - 15:40
Gecondoleerd met de accu. Wel fijn dat het euvel nu verholpen is. Typisch voorbeeld van goedkoop (imitatie onderdeel) is duurkoop.
Dat had de beste meneer wel eens mogen vertellen, ik ben notabene bij hem langs geweest met dit verhaal ,het laatste is daar nog niet over gezegd.
Accu loopt in een nacht leeg , airco probleem?
Geplaatst: 25.08.2025 - 22:32
door WillyWortel2
Mijn advies: neem je verlies en vergeet deze onaangename ervaring.
Goede revisie bedrijven werken met originele onderdelen. Het prijsverschil loont niet om risico te nemen met Ali Baba rommel. Arbeidsloon is de grootste kostenpost bij revisiewerk.