is de XC90 T8 nog wel de auto voor mij?

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
VDN
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 28.07.2020 - 22:19

Dag volvo liefhebbers,

Na een V70 D4, XC70 2,5T en een V60 D6 daarna een mooie XC90 T8 gekocht, echt een super auto, met het gezin en de caravan. Ruimte en comfor, maar....

Eerste jaar garantie, handrem kapot, onder garantie gemaakt. Toen begon de erad, reparatie 8k, gelukkig groot en deels vergoed door de dealer, goed, betalen en weer door. Na de laatste keer onderhoud, 1600 euro, riem, accu, apk? toen kwam het volgende nog eens, draagarmen, totaal bijna 5k, nu heb ik alleen het onderhoud laten doen en de apk elders laten doen, daar stond voor de 2e keer op 1mm speling fusee/stuur <1 mm.

Heel eerlijk gezegd ben ik er wel een beetje klaar mee, ik heb de auto met 180k gekocht en nu 235k gereden, wat is wijsheid? Als ik ook naga hoeveel deze auto heeft afgeschreven, wordt je er alleen maar zomber van. Zijn er meerdere die dit ervaren?
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6693
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Allereerst snap ik de teleurstelling in jou situatie heel goed.
Ik zelf herken het absoluut niet bij mijn T8, sterker het is de goedkoopste Volvo die ik tot nu toe gereden heb (5 jaar en 150K in bezit). Heb alleen gemier gehad met lekkage van het pano dak en twee defecte achterportiersloten moeten vervangen. Twee keer een melding over de luchtvering wat loos alarm bleek. Heb er nu 315K op zitten: ERAD en OBC zijn bij mijn auto vervangen. Remmerij pas bij 270K (achter) en 300K (voor) vervangen. Complete onderstel nog origineel. Auto wordt dealer onderhouden.
Heb er wel voor gekozen om de HV accu te vervangen, niet omdat deze kapot was maar als een diepte investering omdat ik er nog 5 jaar mee verder wil.
Voor mij was de rekensom heel simpel. Huidige auto schrijft relatief weinig meer af. Nieuwe kopen levert me zo een afschrijving op van gemiddeld een 7K per jaar, bovendien weet je niet wat je koopt en koop je de ellende van een ander?
Dus minder onderhoud bij een nieuwe is niet gegarandeerd. Maar 5K voor draagarmen begrijp ik dat goed en heb je die laten vervangen of twijfel je dus nu wat te doen?

Er vanuit gaande dat je de draagarmen al hebt vervangen, als ik jou lijstje bekijk dan heb je op de OBC na de grootste kosten wel gehad. Mogelijk nog een keer de remmerij en de distributie hoeft pas weer over 240K.
Dus emotioneel snap ik de vraag, rationeel weet ik niet of je er in financiële zin echt iets mee opschiet, tenzij je overstapt naar een Aygo of zo, maar daar past geen gezin in en geen caravan achter.......
En mijn persoonlijke overtuiging is dat je niet snel iets vergelijkbaar gaat vinden als een XC90T8 met vergelijkbare ruimte, comfort, power én significant minder kosten.
Succes met de afweging.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
VDN
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 28.07.2020 - 22:19

Dank voor je reactie Gouwe,

Om het even goed op te sommen, vorige jaar is dus de ERAD plus elektro volledig vervangen. Is gebeurd betaald en klaar. Dit jaar wou ik onderhoud plus APK laten doen bij de dealer. 1600 euro in eerste instantie voor distributie en apk plus grote beurt. Prima is wat het is en maar weer door. Daarna kreeg ik een telefoontje dat de motorsteun moest worden vervangen, gebruiksaccu moest vervangen, VCM accu, en draagarmen voor onder en boven. Ik heb tot toe alleen de beurt apk en riem/motorsteun laten doen. de rest heb ik nog niet gedaan. Dat is ongeveer 3200 euro in totaal.

Bij de APK kwam voor de 2e keer speling naar boven, "Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm" auto is wel gewoon gekeurd, dus kan weer een jaar verder. De VCM heb ik nu zelf vervangen, morgen even langs een specialist om de melding eruit te halen, en dan is dat ook klaar. Maar het kan zijn dat het tussen mijn oren zit, is de auto niet zo koersvast en trekt ie een beetje naar een kant, maar dat kan natuurlijk ook komen door wind of iets anders.

Je krijgt er ee nnaar gevoel bij zo langzamerhand, kan ik niet beter voor een simpele gaan, een T5 bijvoorbeeld, geen elektro gedoe en luchtvering. (luchtvering geen problemen mee gehad trouwens) Maar we rijden ook deze omdat de 3e zitrij veilig is voor de kids, wat bij veel 7 zitters niet serieus is getest. Of kunnen we deze beter verkopen en gaan voor een XC60 of een V90, heb je jongere auto, minder km voor minder geld. Het is moeilijk keuzes maken.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3969
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dan helpen 'wij' je: houden wat je hebt.
Je wilt en hebt veel, kost ook veel. Dat geeft niet.
Laatst gewijzigd door mees op 16.07.2025 - 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6693
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dank voor de toelichting. In jou situatie zoals je nu beschrijft zou ik er even niets aan doen, lekker minimaal een half jaar doorrijden en sparen. Gevoel is niet altijd de beste raadgever. Gaat het verder goed en komt er weer wat vertrouwen, dan kun je alsnog investeren in onderhoud. Ben je er klaar mee, koop je wat anders. Wat ik al zei, ook met een andere auto kun je net zo goed weer tegen hoge rekeningen aanlopen. En een XC60 of V90 gaan echt niet substantieel goedkoper in onderhoud zijn.
Auto hoort gewoon goed te sporen en als een blok op de weg te liggen, ook met wind, dus wat je wel zou kunnen doen is de uitlijning eens laten controleren. Kun je en passant ook nog even laten kijken naar de ophanging door iemand anders dan de dealer.
Sowieso zou je eens een second opinion kunnen vragen of draagarmen en motorsteun echt wel aan vervanging toe zijn?
Probeer weer te genieten van de XC90, dat wens ik je van harte toe.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
wimwerf
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15

Sowieso een second opinion laten doen. Ik vertrouw dealers voor geen meter. Ooit een poot uitgedraaid met mijn eerste dealer.
Daarom ga ik naar een specialist toe met mijn huidige V70.
VDN
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 28.07.2020 - 22:19

Bedankt allen voor de reactie, ik ben nog wel aan het kijken of inruil een optie is, maar dat kan altijd nog. Vandaag bij specialist geweest en die maakte er niet zoveel van, ja op het oog zijn ze aan vervanging toe, maar zolang de speling nog normaal is en apk erop kan is er volgens hem nog niks aan de hand. Zelfde geldt voor de gebruiksaccu, voor hem was er nog voldoende capacitiet maar bij een dealer liggen die waarden wat anders en adviseren ze sneller te vervangen. De melding voor de VCM heeft hij er nu uitgehaald. Wellicht dat uitlijnen nog even een optie is voor de vakantie.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”