Mistlamp vs. breedstraler
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Een mistlamp is een breedstraler, deze mag uitsluitend icm stadslicht gevoerd worden bij.... mist
- T!M
- 2nd Gear member
Is er nog een soort verlichting die mensen extra zouden mogen voeren (bij normaale omstandigheden)?
In de winter kom je namelijk erg veel auto's tegen met extra lampen (mistlampen, breedstralers, ed)... deze worden dus allemaal 'illegaal' gevoerd?
In de winter kom je namelijk erg veel auto's tegen met extra lampen (mistlampen, breedstralers, ed)... deze worden dus allemaal 'illegaal' gevoerd?
MY2021 Volvo V60 T6 Recharge Inscription
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Er is naast het dimlicht geen verlichting die extra gevoerd mag worden, en idd, alles is dus "illegaal"T!M schreef:Is er nog een soort verlichting die mensen extra zouden mogen voeren (bij normaale omstandigheden)?
- Oceanracer
- Geartronic member
FOUT! Mistlicht (aan de voorzijde) mag alleen gevoerd worden in combinatie met DIMLICHT. En alleen wanneer het zicht ernstig wordt belemmerd door mist, regen of sneeuval. Dit geldt ook voor het mistachterlicht, maar dan NIET bij regen.bart simpson schreef:Een mistlamp is een breedstraler, deze mag uitsluitend icm stadslicht gevoerd worden bij.... mist
Een verstraler valt onder grootlicht en mag alleen worden gevoerd als ook GROOT LICHT mag worden gevoerd. Dit mag alleen buiten de bebouwde kom, bij schemer/duisternis en wanneer andere weggebruikers daar geen hinder van ondervinden (tegenliggers en bij kort volgen)
zie ook art. 1.1.0 VR & RVV art 32&34
Andere lichten zijn:
Bermlicht voor het verlichten van de berm rechts van het voertuig art 1.1 i VR
Richtlicht waarbij de lichtbundel naar wens kan worden gericht art. 1.1 ax VR
Markeringlicht waarmee duidelijk de breedte van het voertuig wordt aangegeven art 1.1 ag VR
Voor de laatste types geldt: Wanneer er sprake is van hinder of gevaar door verblinding van andere weggebruikers kan veiligheidsartikel (5 RVV) van toepassing zijn.
P.S. Stadslicht mag uitsluitend worden gevoerd icm dimlicht. Nooit met andere verlichting en ook nooit uitsluitend stadslicht voeren tijden het rijden. Mag dus alleen als parkeerlicht dienen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V70ORD5
- 4th Gear member
En het Richtlicht mag niet vanuit een rijdende voiture bediend worden.
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
Juist!Oceanracer schreef:FOUT! Mistlicht (aan de voorzijde) mag alleen gevoerd worden in combinatie met DIMLICHT. En alleen wanneer het zicht ernstig wordt belemmerd door mist, regen of sneeuval. Dit geldt ook voor het mistachterlicht, maar dan NIET bij regen.bart simpson schreef:Een mistlamp is een breedstraler, deze mag uitsluitend icm stadslicht gevoerd worden bij.... mist
Een breedstraler valt onder grootlicht en mag alleen worden gevoerd als ook GROOT LICHT mag worden gevoerd. Dit mag alleen buiten de bebouwde kom, bij schemer/duisternis en wanneer andere weggebruikers daar geen hinder van ondervinden (tegenliggers en bij kort volgen)
zie ook art. 1.1.0 VR & RVV art 32&34
Andere lichten zijn:
Bermlicht voor het verlichten van de berm rechts van het voertuig art 1.1 i VR
Richtlicht waarbij de lichtbundel naar wens kan worden gericht art. 1.1 ax VR
Markeringlicht waarmee duidelijk de breedte van het voertuig wordt aangegeven art 1.1 ag VR
Voor de laatste types geldt: Wanneer er sprake is van hinder of gevaar door verblinding van andere weggebruikers kan veiligheidsartikel (5 RVV) van toepassing zijn.
P.S. Stadslicht mag uitsluitend worden gevoerd icm dimlicht. Nooit met andere verlichting en ook nooit uitsluitend stadslicht voeren tijden het rijden. Mag dus alleen als parkeerlicht dienen.
Maar hoe kun je ze uit elkaar houden?
Waaraan kun je zien of je te maken hebt met een mistlamp of een breedstraler?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Een mistlamp is een breedstraler, een breedstraler is niet noodzakelijkerwijs ook een mistlamp
Volvo for life
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik zag dat er een storende fout in mijn berichtje was geslopen. Verstralers vallen onder groot licht, breedstralers natuurlijk niet.
Simpel gezegd: Alles wat onder in de bumper zit gemonteerd valt onder mistlicht. Dus alleen voeren onder reeds vermelde omstandigheden. Alles wat verder op gelijke hoogte zit met het dimlicht (of hoger zoals op je dak) valt onder grootlicht.
Simpel gezegd: Alles wat onder in de bumper zit gemonteerd valt onder mistlicht. Dus alleen voeren onder reeds vermelde omstandigheden. Alles wat verder op gelijke hoogte zit met het dimlicht (of hoger zoals op je dak) valt onder grootlicht.
- 2.4TXC70
- 2nd Gear member
Als er op het glaasje van je mistlicht een "F" van Fog (Engels) of een "B" van Brouillard (Frans) staat dan is het officieel een mistlicht.
Volgens mij moet dat idd alle lampen in de bumper zijn zoals bv bij een V70. Bij de 940 types heb je volgens mij breedstralers in de licht-unit zitten maar goed pin me er niet op vast.
Wat Oceanracer zei is een perfecte uitleg.
@ T!M, andere lichten die wel mogen.... top- en breedtelichten zoals op een vrachtwagen maarja wordt je Volvo niet echt mooier van.
Verder mogen dagrijlichten uiteraard ook gevoerd worden maar die kom je hier zo goed als niet tegen. ( Branden alleen voor en gaan uit als je je dimlicht aanzet)
Volgens mij moet dat idd alle lampen in de bumper zijn zoals bv bij een V70. Bij de 940 types heb je volgens mij breedstralers in de licht-unit zitten maar goed pin me er niet op vast.
@ T!M, andere lichten die wel mogen.... top- en breedtelichten zoals op een vrachtwagen maarja wordt je Volvo niet echt mooier van.
Verder mogen dagrijlichten uiteraard ook gevoerd worden maar die kom je hier zo goed als niet tegen. ( Branden alleen voor en gaan uit als je je dimlicht aanzet)
- Fat Rat
- 5th Gear member
Dus stel ik zou een stel lampen onderaan mijn bumper hangen met als doel meer licht bij nachtelijke snelweg ritten dan zit ik dus fout... Of is dit te zwart-wit gesteld
Ik was namelijk van plan daar een paar ver of breedstralers te hangen....
Maar mag je dan wel bijvoorbeeld verstralers voeren en niet tegelijkertijd grootlicht. Laag hangende lampen verstralers om snelwegen te verlichten bijvoorbeeld, waar ik dan op zo'n moment geen grootlicht kan voeren omdat ik mensen dan verblind.
Had eigelijk het plan om mezelf een setje Hella Comet 300 cadeau te doen voor kerst... Maar als ik deze eigelijk nauwelijks kan gebruiken dan doe ik het niet.
Ik was namelijk van plan daar een paar ver of breedstralers te hangen....
Maar mag je dan wel bijvoorbeeld verstralers voeren en niet tegelijkertijd grootlicht. Laag hangende lampen verstralers om snelwegen te verlichten bijvoorbeeld, waar ik dan op zo'n moment geen grootlicht kan voeren omdat ik mensen dan verblind.
Had eigelijk het plan om mezelf een setje Hella Comet 300 cadeau te doen voor kerst... Maar als ik deze eigelijk nauwelijks kan gebruiken dan doe ik het niet.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 5th Gear member
Je wilt dus als ik het goed begrijp het zelfde als zovelen (w.o. ik zelf), het gat vullen tussen je normale verlichting en je grote licht.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik zal me vanavond even in de wetsartikelen werpen, maar zo uit mijn hoofd is het enige verblindende licht wat op een personenvoertuig is toegestaan het groot licht. Alle andere verlichting mag nooit tot verblinden leiden. Het voeren van breedstralers, gemonteerd in de bumper, zal altijd worden gezien als mistlicht en om die reden ook als zo danig bekeurd, bij oneigenlijk gebruik. Maar zoals gezegd, ik kom er vanavond even op terug, voor de precieze regeltjes....
- T!M
- 2nd Gear member
Bedankt voor de uitleg! Op de mistlampen van onze S60 staat "SAE F99 02B E12 19108 59501L"....de B en een F dus!2.4TXC70 schreef:Als er op het glaasje van je mistlicht een "F" van Fog (Engels) of een "B" van Brouillard (Frans) staat dan is het officieel een mistlicht.
MY2021 Volvo V60 T6 Recharge Inscription
- fluz
- 3rd Gear member
Hoe verklaar je dan dat bij verschillende automerken (Mercedes en Mitsubishi) de mistlampen direct naast en dus op gelijke hoogte als het dimlicht gemonteerd is?Simpel gezegd: Alles wat onder in de bumper zit gemonteerd valt onder mistlicht. Dus alleen voeren onder reeds vermelde omstandigheden. Alles wat verder op gelijke hoogte zit met het dimlicht (of hoger zoals op je dak) valt onder grootlicht.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
op die hoogte is het een stuk minder effectief, mist hangt vlak boven de grond en hoe lager de verlichting zit des te effectiever het is...fluz schreef:Hoe verklaar je dan dat bij verschillende automerken (Mercedes en Mitsubishi) de mistlampen direct naast en dus op gelijke hoogte als het dimlicht gemonteerd is?Simpel gezegd: Alles wat onder in de bumper zit gemonteerd valt onder mistlicht. Dus alleen voeren onder reeds vermelde omstandigheden. Alles wat verder op gelijke hoogte zit met het dimlicht (of hoger zoals op je dak) valt onder grootlicht.
-
- 4th Gear member
In feite klopt de uitleg wel, maar is het iets te zeer vereenvoudigd. Een mistlamp heeft alleen functie als mistlamp als deze onder de mist door schijnt, dus laag gemonteed is. Maar er staat nergens dat een mistlamp niet boven een bepaalde hoogte gemonteerd mag worden. Het heeft alleen gewoon minder zin als mistlamp.
Als je een verstraler onder je bumper hangt ben je niet fout, dat is gewoon toegestaan (mits ze je niet anders gebruikt dan groot licht, eventueel gekoppeld aan je grootlicht functie). Wel is het zo dat de lamp minder goed zal functioneren, hoe lager je de lamp monteerd hoe minder effect de lamp als verstraler zal hebben, je komt gewoon minder ver....
Overigens:
- Verstralers vallen onder dezelfde regels als groot licht.
- Mistlampen voor mogen alleen gebruikt worden als het zicht beperkt is tot 200 meter door regen, sneeuw, of mist.
- Mistlampen achter mogen alleen gebruikt worden bij mist met minder dan 50 meter zicht.
-edit- moet sneller leren typen! Bart was me voor...
Als je een verstraler onder je bumper hangt ben je niet fout, dat is gewoon toegestaan (mits ze je niet anders gebruikt dan groot licht, eventueel gekoppeld aan je grootlicht functie). Wel is het zo dat de lamp minder goed zal functioneren, hoe lager je de lamp monteerd hoe minder effect de lamp als verstraler zal hebben, je komt gewoon minder ver....
Overigens:
- Verstralers vallen onder dezelfde regels als groot licht.
- Mistlampen voor mogen alleen gebruikt worden als het zicht beperkt is tot 200 meter door regen, sneeuw, of mist.
- Mistlampen achter mogen alleen gebruikt worden bij mist met minder dan 50 meter zicht.
-edit- moet sneller leren typen! Bart was me voor...
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
-
- 4th Gear member
dat is voor HELE dikke mistT!M schreef:Bedankt voor de uitleg! Op de mistlampen van onze S60 staat "SAE F99 02B E12 19108 59501L"....de B en een F dus!2.4TXC70 schreef:Als er op het glaasje van je mistlicht een "F" van Fog (Engels) of een "B" van Brouillard (Frans) staat dan is het officieel een mistlicht.

- Oceanracer
- Geartronic member
Bijna goed!- Verstralers vallen onder dezelfde regels als groot licht.
-Verstralers klopt helemaal.
-Mistlampen klopt bijna. De toevoeging van minder dan 200 meter zicht is met het nieuwe RVV (1990) komen te vervallen.
-Mistachterlicht mag idd alleen worden gebruikt bij een zicht minder dan 50 meter veroorzaakt door mist, maar ook door sneeuw!
- Oceanracer
- Geartronic member
Net als Bart al zegt, het is in feite de fabrikant die de keuze maakt waar hij het mistlicht wil plaatsen. Ook Volvo heeft bij oudere modellen het mistlicht in de koplampunit geplaatst en VW ook bij de golf IV/Bora. Het nut is er echter veel minder door, omdat de lichtbundel alsnog door de mist heen moet schijnen, en er net niet onderdoor. Het "voordeel" is wel, dat je er geen bekeuring voor zult krijgen als je de "mistlampen" voert als ze op die hoogte zitten, omdat deze niet onderin de bumper geplaatst zitten en als zo danig niet door meneer agent worden gezien als mistlicht.fluz schreef:Hoe verklaar je dan dat bij verschillende automerken (Mercedes en Mitsubishi) de mistlampen direct naast en dus op gelijke hoogte als het dimlicht gemonteerd is?Simpel gezegd: Alles wat onder in de bumper zit gemonteerd valt onder mistlicht. Dus alleen voeren onder reeds vermelde omstandigheden. Alles wat verder op gelijke hoogte zit met het dimlicht (of hoger zoals op je dak) valt onder grootlicht.