Van XC40 terug naar de XC60 of blijven proberen eraan te wennen?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Inglion
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.04.2024 - 12:58

Ha,

Goedemorgen lezer.. Na 3 V70's en als laatste een XC60 te hebben gereden (altijd diesels) hebben we eind mei een XC40 T5 Inscription gekocht. Kleur denim blue uit 2020 met nu 82700 op de teller. Eerlijk is eerlijk, het is een mooie auto om te zien en voorzien van veel opties. Op zich rijdt hij prima, snel en wendbaar maar ik kan er niet aan wennen en ook niet van genieten (luxeprobleem ik weet het maar toch..). Ik mis stilte, rust en comfort in de auto die ik na een lange werkdag zo waardeer. Dus ik/we overwegen de inruil voor een XC60 en ja dat kost ons geld maar jaren blijven rondrijden zonder plezier wil ik mijzelf ook niet aandoen. Voordat we de knoop doorhakken wil ik jullie toch graag e.e.a. voorleggen en wellicht dat jullie ervaringen ons verder helpen. Ik heb de volgende vragen:

* De auto rijdt onrustig op bepaalde wegen (dan schud en wiebelt alles meer en ik dus ook. Het water in mijn waterfles bijvoorbeeld klotst dan tegen de randen omhoog), op ander wegdek is dit minder, dat is logisch. Maar ik vind het echt teveel en het irriteert me. Het kalme, zware, verende gevoel van de voorgaande auto's is er niet en het voelt meer als een sportieve raceauto (ik ga er ook steeds harder in rijden :) :).
Ik mis dus echt het comfort zoals dat van de voorgaande modellen. De wielbasis ligt hieraan ten grondslag maar is dit wat ik beschrijf voor de XC40 rijders herkenbaar of heeft deze auto het meer en waar zou het dan aan kunnen liggen? Wellicht kunnen we daar dan nog iets in fixen.
* Bij drempels afrijden is er gekraak, de ene keer wel dan weer niet. Normaal of niet?
* Bandengeruis, ook een bekend probleem kennelijk. Er liggen nu Continentals onder en voorheen hadden we Hankooks waar wij heel tevreden over waren. Gaan andere banden iets oplossen of iets met de bandenspanning doen of niet. Anders is de investering ook zonde van het geld.
* De hybride is zuinig en lijkt daardoor aantrekkelijk om te blijven rijden maar ik overweeg toch om voor een benzineauto (B5) te gaan. De B5 zou minder zuinig rijden maar die techniek is wel bewezen. Hoe kijken jullie naar benzine versus hybride. Ook op de lange termijn qua reparatiekosten en zo?
* Welke ervaringen hebben jullie met de hybride XC60 of de B5?
* Welke adviezen of rake vragen zouden jullie verder nog voor mij hebben?

Hopelijk heb ik mijn vragen onder de juiste rubriek geplaatst en ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Fijne zondag in ieder geval, groetjes Ingrid
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4012
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

...mmhh
hier wel een T5 maar dan een ICE (later in je verhaal begrijp ik pas dat je een hybride hebt)
1. Ja het is een 'hobbelpaard', als je andere / oudere Volvo's gewend bent. (hier 19" banden). Maar ik moet zeggen: met een caravan aan de haak: nog nooit zo'n stabiele trekker gehad.
2. Gekraak: ja, als je net gaat rijden bij 'kou'. Bij warm weer of in de winter na 'warm te hebben gereden' geen last dan meer.
3. Bandengeruis. Ja hoorbaar maar dat kan ook komen omdat de auto 'redelijk stil' is (even los van motorgeluid en piepjes en rammeltjes, bij mij)
4. Hybride en zuinig, tja..... uh er kunnen later heftige rekeningen komen. B5 is jong en dus nog niet bewezen. Ik heb bewust voor ICE gekozen (veel minder techniek, kosten)
5. Geen
6. Ga 3x een lange proefrit maken (winter-ochtend), voordat je koopt. :)
...en: overweeg een hybride zonder stekker-gemekker (zoals Toyota / Lexus).
Mijn dochter heeft zo'n vervoermiddel, al jarenlang. Erg weinig kosten / afschrijving bij inruil
en rijdt gewoon goed merk ik deze weken omdat ik 'em momenteel zelf gebruik. Verbruik 1 op 22 volgens BC.
Succes met je overwegingen
en veel forumplezier hier.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13831
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou zelf de stap “terug” maken, een xc40 is geen vergelijking met n xc60.. een B4 is daar al n prima motorisering
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29876
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De XC60 is een heel andere auto dan de XC40. Groter en meer rijcomfort.
Ik herken jouw argumenten heel goed. Was voor ons ook een reden om weer voor een XC60 te gaan na 2 jaar XC40.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik vond het verschil tussen de V70 D5 (2008) en de XC60 D3 (2011) destijds niet zo groot. Van de XC70 D4 (2014) naar de XC60 T5 (2017) wel. De nieuwere XC60 vond ik een onrustige auto. Ik ben weer vooruit gegaan naar een XC70 T5 (2014), dat was weer "thuis komen".

Ik hoor wel verhalen dat de nieuwere XC60 een stuk fijner rijdt dan de oudere, ik heb het zekere voor het onzekere genomen (ook qua investering).
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3210
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

lint schreef: 03.08.2025 - 10:35 De XC60 is een heel andere auto dan de XC40. Groter en meer rijcomfort.
Ik herken jouw argumenten heel goed. Was voor ons ook een reden om weer voor een XC60 te gaan na 2 jaar XC40.
Hier dezelfde stap, maar dan na 4 jaar (X) C40. Heerlijke , relaxte auto de XC60! Met de (X)C40 was eigenlijk niets mis, maar het blijkt niet mijn ding te zijn. .
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Zijn inderdaad 2 verschillende auto's maar beide eigenlijk heerlijk. Had wel een XC60 T4 Rdesign en nu een XC40 Ultimate met beide fijne stoelen en perfecte zit. Heb een V70 gehad met een slechte zit, was zo'n Inscription model, schitterend, maar zat voor geen meter (yep persoonlijke mening).

Heb je ook naar een Polestar 3 gekeken? Dat was voor mij een soort van thuis komen a la XC60.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Met totaal verschillende auto's had ik hetzelfde gevoel. Komende van een aantal V70's naar een V40 gegaan. Prima, probleemloze en fijne auto maar na enige tijd miste ik toch wel het comfort. De V40 is als een kart, korte oneffenheden worden flink doorgegeven wat een onrustig beeld op lange afstanden oplevert. Ben weer naar een auto met langere wielbasis gegaan, een V60 van het huidige model. Ben weer helemaal tevreden met deze heerlijke reisgenoot. Heb 19 inch wielen met Hankook Ventus S1 evo3 met sound absorber, uitstekende combi vind ik zelf.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Zou vooral je gevoel volgen; banden kunnen wel wat verschil maken maar als je niet van de auto geniet en dat in de XC60 wel deed, dan is het wat mij betreft duidelijk wat te doen...

Heb hiervoor een XC60 T5 gehad en paar keer XC40 als leenauto mee gekregen. Zou zonder twijfel tussen de twee weer voor de XC60 kiezen, heerlijk gebalanceerde wagen (bleef zelf echter een zwak voor de V90 houden... :-) )
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29876
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ook weer herkenbaar, onze V90CC was ook een hele fijne auto maar voor Marianne toch te groot. De overgang naar de XC40 was ook niet ideaal vandaar de keus voor een nieuwe XC60.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13831
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Stoelen van een Xc60 zijn gewoon beter dan die van de xc40
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

Herkenbaar. XC40 staan de wielen meer in een vierkant dan een rechthoek. Gevolg net alsof je op een paard zit. Elke drempel/oneffenheid in de (snel)weg gewiebel en geschud.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
stap
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
Locatie: Zelhem

Heel herkenbaar ook voor mij. Ik heb een half jaar aan een xc40 uit 2021 geprobeerd te wennen. Het goede nieuws is dat ze gewild zijn en daardoor relatief waardevast.

In het verleden diverse volvo's gereden, meest 850 en v70. Een xc40 is echt een ander soort auto. Een soort stuitergevoel ipv over de weg zoeven. Veel gekraak in de ophanging en op snelheid veel windgeruis. Sinds maart hier een V60, het echte genieten is er weer.
Bij mij is het een mild hybride geworden, zo min mogelijk kwetsbare techniek maar ik heb niet de illusie dat ik hiermee de hoge kilometerstanden van weleer kan gaan bereiken.

Succes met jouw afwegingen!
Inglion
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.04.2024 - 12:58

Dank jullie wel voor de reacties! Nog een aanvullende vraag. De benzineuitvoeringen, kan iemand iets zeggen over jullie ervaringen que verbruik. We hebben altijd diesel gereden dus heb geen idee...Die fabrieksopgaves kloppen voor mijn gevoel niet altijd haha.

groet Ingrid
Denktank
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 18.07.2005 - 21:13
Locatie: Essen, Belgie

Ik heb ervaring met een XC60 (2017 ev) D4 AWD en (huidig) B4 benzine voorwielaangedreven. Ik heb een nogal rustige en anticiperende rijstijl en kwam met de D4 gemiddeld op 1 op 15,5 (6,5/100km) en met de mild hybrid B4 benzine op 1 op 13,5. (7,4/100km).

Wat betreft rijcomfort staan bij de 60 en 90 serie de voorwielen veel verder naar voren hetgeen een bewuste ontwerpkeuze schijnt te zijn geweest om een premium uitstraling te realiseren. Langere wielbasis geeft daardoor uiteraard meer comfort.
Huidig:
Volvo XC60 B4 Plus Dark (2024 - heden)
Porsche Boxster 2.7 (981) (2013 - heden)
Verleden:
Volvo XC60 D4 190pk AWD Inscription (2017-2024)
Volvo S80 D5 205pk Summum (2009-2017)
Volvo V70 2.4D 126pk Momentum (2005-2009)
Volvo S60 2.4 140pk Intro Edition (2001-2005)
Inglion
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.04.2024 - 12:58

Even een update. We zijn teruggegaan naar de XC60 T5 AWD inscription (osmium Grey) uit 2017 (model 18). Van mild hybrid weer naar Benzine en 140.000 op de teller. 1ste eigenaar en Volvo used car garantie. Hopelijk gaan we hier vele onbezorgde jaren mee rijden. Qua bouwjaar en km zijn we er op achteruit gegaan maar qua auto .... :) :). Het voelt iig weer als vertrouwd!
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4012
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Goed gedaan!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10709
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Inglion schreef: 15.08.2025 - 06:57 Even een update. We zijn teruggegaan naar de XC60 T5 AWD inscription (osmium Grey) uit 2017 (model 18). Van mild hybrid weer naar Benzine en 140.000 op de teller. 1ste eigenaar en Volvo used car garantie. Hopelijk gaan we hier vele onbezorgde jaren mee rijden. Qua bouwjaar en km zijn we er op achteruit gegaan maar qua auto .... :) :). Het voelt iig weer als vertrouwd!
Congrats! Foto’s?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21224
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Je bespreek het verschil in comfort.
Het is in alle punten het comfort tussen de 40 en de 60 serie en ga je nog een stap verder en neem je die als referentie kader dan wil je ook niet terug.
Als de muntjes er zijn en er is niet aan te wennen dan wist ik het wel.
Ik heb de 40 serie weleens als leenauto meegehad en natuurlijk zit je droog en hoef je niet met het OV maar het is niet zo comfortabel als een 60 of een 90, kan ook niet wat die komen in een andere prijsklasse.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Van harte, goede move denk ik! Wellicht gelet op de km stand over tijdje keer preventief de automaat spoelen (zie alle topics hierover), zelf met 150k km gedaan zoals geadviseerd door Svala, en zeer tevreden over.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”