Goedemorgen lezer.. Na 3 V70's en als laatste een XC60 te hebben gereden (altijd diesels) hebben we eind mei een XC40 T5 Inscription gekocht. Kleur denim blue uit 2020 met nu 82700 op de teller. Eerlijk is eerlijk, het is een mooie auto om te zien en voorzien van veel opties. Op zich rijdt hij prima, snel en wendbaar maar ik kan er niet aan wennen en ook niet van genieten (luxeprobleem ik weet het maar toch..). Ik mis stilte, rust en comfort in de auto die ik na een lange werkdag zo waardeer. Dus ik/we overwegen de inruil voor een XC60 en ja dat kost ons geld maar jaren blijven rondrijden zonder plezier wil ik mijzelf ook niet aandoen. Voordat we de knoop doorhakken wil ik jullie toch graag e.e.a. voorleggen en wellicht dat jullie ervaringen ons verder helpen. Ik heb de volgende vragen:
* De auto rijdt onrustig op bepaalde wegen (dan schud en wiebelt alles meer en ik dus ook. Het water in mijn waterfles bijvoorbeeld klotst dan tegen de randen omhoog), op ander wegdek is dit minder, dat is logisch. Maar ik vind het echt teveel en het irriteert me. Het kalme, zware, verende gevoel van de voorgaande auto's is er niet en het voelt meer als een sportieve raceauto (ik ga er ook steeds harder in rijden

Ik mis dus echt het comfort zoals dat van de voorgaande modellen. De wielbasis ligt hieraan ten grondslag maar is dit wat ik beschrijf voor de XC40 rijders herkenbaar of heeft deze auto het meer en waar zou het dan aan kunnen liggen? Wellicht kunnen we daar dan nog iets in fixen.
* Bij drempels afrijden is er gekraak, de ene keer wel dan weer niet. Normaal of niet?
* Bandengeruis, ook een bekend probleem kennelijk. Er liggen nu Continentals onder en voorheen hadden we Hankooks waar wij heel tevreden over waren. Gaan andere banden iets oplossen of iets met de bandenspanning doen of niet. Anders is de investering ook zonde van het geld.
* De hybride is zuinig en lijkt daardoor aantrekkelijk om te blijven rijden maar ik overweeg toch om voor een benzineauto (B5) te gaan. De B5 zou minder zuinig rijden maar die techniek is wel bewezen. Hoe kijken jullie naar benzine versus hybride. Ook op de lange termijn qua reparatiekosten en zo?
* Welke ervaringen hebben jullie met de hybride XC60 of de B5?
* Welke adviezen of rake vragen zouden jullie verder nog voor mij hebben?
Hopelijk heb ik mijn vragen onder de juiste rubriek geplaatst en ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Fijne zondag in ieder geval, groetjes Ingrid