Pagina 1 van 1

Druppellader C70 2012

Geplaatst: 10.08.2025 - 09:17
door Hans oet Twent
De verwachting is dat de C70 regelmatig in huis staat net als de MG. De kamer van de MG krijgt een schoonmaakbeurt nadat ze vertrokken is en wordt klaar gemaakt voor de C70. De MG staat aan de druppellader waarbij ik de accupolen middels snelkoppelingen makkelijk vrij kan maken en de druppellader er op kan zetten. De MG heeft ook een hoofdstroom schakelaar waarbij de auto helemaal stroomloos wordt.

Eigenlijk zegt mij iets dat ik dat ook met de C wil gaan doen. Een hoofdstroom schakelaar plaatsen is niet echt handig immers de elektronica in deze auto is iets meer dan in de MG. De C70 zal altijd iets onder stroom moeten blijven staan neem ik aan? Een druppellader aansluiten lijkt me dan wel handig.

Wie heeft er ervaringen met de druppellader op een moderne auto? Waarschijnlijk de accupolen er op laten zitten en de druppellader op de plus en min klemmen en aanzetten? Wellicht in of bij de gril een plug maken waar ik de druppellader in kan stoppen zou helemaal handig zijn denk ik.

Druppellader C70 2012

Geplaatst: 10.08.2025 - 09:25
door Fredhead
Auto compleet zonder stroom kan voor de techniek prima.
Is voornamelijk dat je telkens wat zaken opnieuw in moet stellen als de stroom er weer op gaat en je op pad wil gaan.

Kijk eens bij CTek in het assortiment, die hebben heel wat verschillende kaders en vooral ook aansluitingen waarmee je het jezelf erg makkelijk kan maken.

Druppellader C70 2012

Geplaatst: 10.08.2025 - 09:33
door Msuidgeest
Als ik storingsdienst heb gebruiken we de auto soms meer dan een week niet. Maar als het nodig is, sleutel erin steken en lopen!

Dat gezegd hebbende: is elke 2 weken een stukje rijden een optie? Lijkt mij ook beter voor de techniek.

Druppellader C70 2012

Geplaatst: 10.08.2025 - 09:52
door Hans oet Twent
Msuidgeest schreef: 10.08.2025 - 09:33 Als ik storingsdienst heb gebruiken we de auto soms meer dan een week niet. Maar als het nodig is, sleutel erin steken en lopen!

Dat gezegd hebbende: is elke 2 weken een stukje rijden een optie? Lijkt mij ook beter voor de techniek.
Ja die snap ik hoor. En dat zal ook best gaan gebeuren. Maar stel dat hij in de winter binnen blijft staan of dat ik hem ga schorsen, dan staat hij 3-4mnd stil daar ging het mij om. I know met de MG is geen vergelijk die auto had een heel ander doel en gebruik.
Ben de boel aan het opruimen en alles wat MG is bij elkaar te zoeken en ook hier zat ik gewoon over na te denken.

Druppellader C70 2012

Geplaatst: 10.08.2025 - 10:20
door lint
Ik had bij mijn C70 de acculader op de accu aangesloten met een soort van verlengsnoer. De stekker zat achter de grille.

Druppellader C70 2012

Geplaatst: 10.08.2025 - 18:32
door Urbexpeditie
Ik heb voor de Ranger een CTEK druppellader. Druppellader kan je probleemloos rechtstreeks aansluiten. Polen hoef je niet af te koppelen.
Kabeltje komt uit voor in de gril (stekkerverbinding) Zodra ik de Ranger onder de carpoort zet sluit ik deze aan. Daar hangt de CTEK onder de dakrand.

Druppellader C70 2012

Geplaatst: 10.08.2025 - 21:02
door Theo V70
Bij mij gebeurt het tegenwoordig ook wel dat de C70 weken achter elkaar stilstaat in de winter. Nooit aan de druppellader gelegd. Altijd starten => lopen. Jouw mooie nieuwe bolide staat in een (half)verwarmde ruimte. Ik zou me geen zorgen maken. Een C70 uit 2012 is geen auto uit de jaren ‘60/‘70 van de vorige eeuw.

Eeehm….. je schrijft dat je de C70 in de winter wil schorsen. Dan snap ik de zoektocht naar de stalen wintervelgen niet.

Druppellader C70 2012

Geplaatst: 11.08.2025 - 10:03
door DB200
Elektronica veroudert langzaam maar zeker.

Ik herinner mij een onderhoudsstop in een fabriek waarbij alles spanningsvrij werd gemaakt vanwege vervanging van een 10kV trafo. Toen de spanning er weer op kwam, bleken een aantal PLC's (die normaal gesproken altijd onder spanning stonden) te zijn overleden. Dat gaf wel stress want het was oude meuk en dit was niet meer leverbaar via de reguliere kanalen. Ik zou het risico niet willen lopen en de C70 aan de druppellader zetten bij langdurige stilstand.

Druppellader C70 2012

Geplaatst: 11.08.2025 - 10:24
door JeroenSpock
Ik lees een paar keer achter de grill. Nou heeft de CTEK aansluiting een mooi dopje die je vuil dicht kan afsluiten, maar dat is niet altijd zo :)
Hier ook een Ctek lader voor auto en motor, maar tijdje terug bij Lidl voor 5 euro een druppellader gekocht en ook die doet zijn werk prima.

Druppellader C70 2012

Geplaatst: 11.08.2025 - 10:29
door Hans oet Twent
Theo V70 schreef: 10.08.2025 - 21:02 Bij mij gebeurt het tegenwoordig ook wel dat de C70 weken achter elkaar stilstaat in de winter. Nooit aan de druppellader gelegd. Altijd starten => lopen. Jouw mooie nieuwe bolide staat in een (half)verwarmde ruimte. Ik zou me geen zorgen maken. Een C70 uit 2012 is geen auto uit de jaren ‘60/‘70 van de vorige eeuw.

Eeehm….. je schrijft dat je de C70 in de winter wil schorsen. Dan snap ik de zoektocht naar de stalen wintervelgen niet.
Er loopt hier nog een leasert in de bijtelling vandaar de schorsing. En eventueel met de C70 in okt. naar de Alpen. In Deutschland is het von O bis O(kctober bis Ostern) op winterbanden pflicht. Echter is het weer een Indian Summer dan gok ik er wel op om op zomer te gaan. Ach en zo'n vaart loopt het niet. Ben graag goed voorbereid.

Druppellader C70 2012

Geplaatst: 11.08.2025 - 12:03
door Urbexpeditie
JeroenSpock schreef: 11.08.2025 - 10:24 Ik lees een paar keer achter de grill. Nou heeft de CTEK aansluiting een mooi dopje die je vuil dicht kan afsluiten, maar dat is niet altijd zo :)
In de gril. In een daarvoor bestemd contactdoos. Speciaal hiervoor bedoeld.


lhtd0296.jpg

Druppellader C70 2012

Geplaatst: 27.08.2025 - 09:43
door Egide
Hang mijn C70 II (2012) dikwijls aan de batterijlader (Optimate 1A) als lang stilstaan. Neem daarvoor de stekker die voorhanden is in de koffer achteraanlinks. Nooit geen problemen gehad en 1ste batterij ging meer dan 8 jaar mee.