Beste forumleden,
Na een aantal jaar een schitterende V60 T4 uit 2019 te hebben gereden is het nu tijd voor een stap omhoog. Wegens gezinsuitbreiding waardoor er nu ineens drie(!) jongens met dezelfde achternaam als ik rondlopen en de volledige achterbank in beslag nemen heb ik voor ritjes die langer dan vijf minuten duren mijn oog laten vallen op een 7-zitter, dus een XC90.
Ik hecht enorm veel waarde aan opties, meer nog dan aan jaartal en kilometerstand. Omdat het budget niet eindeloos is en ik heel graag zaken als luchtvering, panorama-dak, B&W, stoelventilatie (en massage maar dat is geen harde eis), 360 camera, trekhaak, etc. wil hebben is de lijst met occasions wat beperkt. Uiteraard staat er voor €50k+ wel een en ander maar dat is ruim boven budget.
Mijn oog is nu gevallen op een pracht exemplaar uit 2018, geïmporteerd door een Volvo specialist, hele boekje aangevinkt dus alle opties die ik wil zitten erop. Enige logische nadeel om binnen het budget te blijven is een kilometerstand van 150 kkm. Navraag leert dat er geen bekende problemen zijn geweest en zijn verholpen (luchtvering, ERAD) maar dat er een extreem goed gedocumenteerde onderhoudshistorie van de Volvo dealer bij zit. Auto wordt verkocht met nieuwe keuring, beurt en 6 maanden garantie.
Nu ga ik natuurlijk een onmogelijk te beantwoorden vraag stellen omdat we allemaal niet in de toekomst kunnen kijken, maar hoe (on)verstandig lijkt deze aanschaf? Auto's met minder kilometers, meer richting een ton, kosten al gauw 5k tot 10k meer (met genoemde opties) maar zaken als de ERAD en luchtvering lijken meer een soort lot uit de loterij. Als je geluk hebt rijd je er 300 kkm zonder problemen mee maar ik heb op dit forum ook gebruikers gezien die met 100 kkm al aan de beurt zijn. De specialist vertelde me overigens wel dat de 2e generatie ERAD, volgens hem geïnstalleerd vanaf MY 2017 significant minder problemen vertoont.
Enfin, ik ben heel benieuwd naar jullie mening. Doen of doorsparen?
Aanschaf XC90 T8 2018
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6924
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Allereerst gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding! Veel belangrijker, kostbaarder en mooier dan welke auto dan ook.
Ik heb een T8 van MY2016. Inmiddels 320K op de teller, 5,5 jaar gelede aangeschaft en mijn goedkoopste Volvo tot nu toe.
Luchtvering op 2 storingen na die vanzelf weer oplosten werkt al die tijd probleemloos. Wel is bij de eerste eigenaar een keer de compressor vervangen.
ERAD rond de 90K vervangen en gaat nu dus al weer ruim 2 ton mee.
Verder is de OBC een zwak punt, die kan morgen kapot, maar ook pas over een ton. Bij mij was het ergens rond de 250K als ik het me goed herinner. Kosten een kleine 2K. Misschien heb ik inderdaad geluk gehad, wie zal het zeggen. Maar een auto met 50K minder op de teller is niet per definitie betrouwbaarder/ lees minder gevoelig voor hogere onkosten. En in afschrijving zal het ook niet veel uitmaken.
Wel is het belangrijk dat je met een PIH hele lage brandstofkosten kunt halen (hier haal ik nu ruim 1:30 - zonder caravan), maar dat dat vooral heel erg afhankelijk is van je rijpatroon en of je veel (en thuis van eigen zonnestroom) kunt laden. Kun je niet laden of alleen openbaar dan is een T5/T6 (die laatste niet in NL geleverd) misschien ook wel een optie..... succes met kiezen/afwegen.
Ik heb een T8 van MY2016. Inmiddels 320K op de teller, 5,5 jaar gelede aangeschaft en mijn goedkoopste Volvo tot nu toe.
Luchtvering op 2 storingen na die vanzelf weer oplosten werkt al die tijd probleemloos. Wel is bij de eerste eigenaar een keer de compressor vervangen.
ERAD rond de 90K vervangen en gaat nu dus al weer ruim 2 ton mee.
Verder is de OBC een zwak punt, die kan morgen kapot, maar ook pas over een ton. Bij mij was het ergens rond de 250K als ik het me goed herinner. Kosten een kleine 2K. Misschien heb ik inderdaad geluk gehad, wie zal het zeggen. Maar een auto met 50K minder op de teller is niet per definitie betrouwbaarder/ lees minder gevoelig voor hogere onkosten. En in afschrijving zal het ook niet veel uitmaken.
Wel is het belangrijk dat je met een PIH hele lage brandstofkosten kunt halen (hier haal ik nu ruim 1:30 - zonder caravan), maar dat dat vooral heel erg afhankelijk is van je rijpatroon en of je veel (en thuis van eigen zonnestroom) kunt laden. Kun je niet laden of alleen openbaar dan is een T5/T6 (die laatste niet in NL geleverd) misschien ook wel een optie..... succes met kiezen/afwegen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 12.08.2025 - 17:00
Dank voor je reactie. Ik heb een aantal berichten van je gelezen op dit forum en begreep er een beetje uit dat je de auto met veel plezier rijdt en dat de kosten meevallen.Gouwe schreef: ↑12.08.2025 - 19:46 Allereerst gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding! Veel belangrijker, kostbaarder en mooier dan welke auto dan ook.
Ik heb een T8 van MY2016. Inmiddels 320K op de teller, 5,5 jaar gelede aangeschaft en mijn goedkoopste Volvo tot nu toe.
Luchtvering op 2 storingen na die vanzelf weer oplosten werkt al die tijd probleemloos. Wel is bij de eerste eigenaar een keer de compressor vervangen.
ERAD rond de 90K vervangen en gaat nu dus al weer ruim 2 ton mee.
Verder is de OBC een zwak punt, die kan morgen kapot, maar ook pas over een ton. Bij mij was het ergens rond de 250K als ik het me goed herinner. Kosten een kleine 2K. Misschien heb ik inderdaad geluk gehad, wie zal het zeggen. Maar een auto met 50K minder op de teller is niet per definitie betrouwbaarder/ lees minder gevoelig voor hogere onkosten. En in afschrijving zal het ook niet veel uitmaken.
Wel is het belangrijk dat je met een PIH hele lage brandstofkosten kunt halen (hier haal ik nu ruim 1:30 - zonder caravan), maar dat dat vooral heel erg afhankelijk is van je rijpatroon en of je veel (en thuis van eigen zonnestroom) kunt laden. Kun je niet laden of alleen openbaar dan is een T5/T6 (die laatste niet in NL geleverd) misschien ook wel een optie..... succes met kiezen/afwegen.
Mijn keuze voor een T8 is wel heel bewust. Ik heb zonnepanelen (hoewel geen overcapaciteit maar alsnog prettig), zojuist een laadpaal geïnstalleerd en ik woon op 25 kilometer van mijn werk dus ik kan grotendeels elektrisch rijden.
Uiteraard ben ik nog benieuwd naar andere ervaringen en meningen omtrent mijn afweging.
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Hallo Jarretje, ik sluit me geheel bij Gouwe aan. Zelf heb ik wel wat onkosten gehad maar dat mag de pret niet drukken. De XC90 is een heel fijne, comfortabele, ruime, luxe en krachtige auto. Net als Gouwe rij ik 'm ook met een flinke caravan, daar heeft 'ie totaal geen moeite mee.
Tja, en we hebben geen van allen een glazen bol, het is dus niet in te schatten of en wanneer je kosten moet maken en hoeveel.
Succes, eerst met je gezin en daarna met je keuze voor een heel fijne auto...
Tja, en we hebben geen van allen een glazen bol, het is dus niet in te schatten of en wanneer je kosten moet maken en hoeveel.
Succes, eerst met je gezin en daarna met je keuze voor een heel fijne auto...
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL