Aanschaf XC90 T8 2018
Geplaatst: 12.08.2025 - 17:58
Beste forumleden,
Na een aantal jaar een schitterende V60 T4 uit 2019 te hebben gereden is het nu tijd voor een stap omhoog. Wegens gezinsuitbreiding waardoor er nu ineens drie(!) jongens met dezelfde achternaam als ik rondlopen en de volledige achterbank in beslag nemen heb ik voor ritjes die langer dan vijf minuten duren mijn oog laten vallen op een 7-zitter, dus een XC90.
Ik hecht enorm veel waarde aan opties, meer nog dan aan jaartal en kilometerstand. Omdat het budget niet eindeloos is en ik heel graag zaken als luchtvering, panorama-dak, B&W, stoelventilatie (en massage maar dat is geen harde eis), 360 camera, trekhaak, etc. wil hebben is de lijst met occasions wat beperkt. Uiteraard staat er voor €50k+ wel een en ander maar dat is ruim boven budget.
Mijn oog is nu gevallen op een pracht exemplaar uit 2018, geïmporteerd door een Volvo specialist, hele boekje aangevinkt dus alle opties die ik wil zitten erop. Enige logische nadeel om binnen het budget te blijven is een kilometerstand van 150 kkm. Navraag leert dat er geen bekende problemen zijn geweest en zijn verholpen (luchtvering, ERAD) maar dat er een extreem goed gedocumenteerde onderhoudshistorie van de Volvo dealer bij zit. Auto wordt verkocht met nieuwe keuring, beurt en 6 maanden garantie.
Nu ga ik natuurlijk een onmogelijk te beantwoorden vraag stellen omdat we allemaal niet in de toekomst kunnen kijken, maar hoe (on)verstandig lijkt deze aanschaf? Auto's met minder kilometers, meer richting een ton, kosten al gauw 5k tot 10k meer (met genoemde opties) maar zaken als de ERAD en luchtvering lijken meer een soort lot uit de loterij. Als je geluk hebt rijd je er 300 kkm zonder problemen mee maar ik heb op dit forum ook gebruikers gezien die met 100 kkm al aan de beurt zijn. De specialist vertelde me overigens wel dat de 2e generatie ERAD, volgens hem geïnstalleerd vanaf MY 2017 significant minder problemen vertoont.
Enfin, ik ben heel benieuwd naar jullie mening. Doen of doorsparen?
Na een aantal jaar een schitterende V60 T4 uit 2019 te hebben gereden is het nu tijd voor een stap omhoog. Wegens gezinsuitbreiding waardoor er nu ineens drie(!) jongens met dezelfde achternaam als ik rondlopen en de volledige achterbank in beslag nemen heb ik voor ritjes die langer dan vijf minuten duren mijn oog laten vallen op een 7-zitter, dus een XC90.
Ik hecht enorm veel waarde aan opties, meer nog dan aan jaartal en kilometerstand. Omdat het budget niet eindeloos is en ik heel graag zaken als luchtvering, panorama-dak, B&W, stoelventilatie (en massage maar dat is geen harde eis), 360 camera, trekhaak, etc. wil hebben is de lijst met occasions wat beperkt. Uiteraard staat er voor €50k+ wel een en ander maar dat is ruim boven budget.
Mijn oog is nu gevallen op een pracht exemplaar uit 2018, geïmporteerd door een Volvo specialist, hele boekje aangevinkt dus alle opties die ik wil zitten erop. Enige logische nadeel om binnen het budget te blijven is een kilometerstand van 150 kkm. Navraag leert dat er geen bekende problemen zijn geweest en zijn verholpen (luchtvering, ERAD) maar dat er een extreem goed gedocumenteerde onderhoudshistorie van de Volvo dealer bij zit. Auto wordt verkocht met nieuwe keuring, beurt en 6 maanden garantie.
Nu ga ik natuurlijk een onmogelijk te beantwoorden vraag stellen omdat we allemaal niet in de toekomst kunnen kijken, maar hoe (on)verstandig lijkt deze aanschaf? Auto's met minder kilometers, meer richting een ton, kosten al gauw 5k tot 10k meer (met genoemde opties) maar zaken als de ERAD en luchtvering lijken meer een soort lot uit de loterij. Als je geluk hebt rijd je er 300 kkm zonder problemen mee maar ik heb op dit forum ook gebruikers gezien die met 100 kkm al aan de beurt zijn. De specialist vertelde me overigens wel dat de 2e generatie ERAD, volgens hem geïnstalleerd vanaf MY 2017 significant minder problemen vertoont.
Enfin, ik ben heel benieuwd naar jullie mening. Doen of doorsparen?