Jaartje of twee, drie geleden in autobladen paar artikeltjes geleden over aftermarket systeempjes voor een regensensor.
Klonk allemaal erg eenvoudig. Sensor achter de spiegel tegen de ruit plakken, draadje trekken, paar aansluitinkjes hier en daar, en klaar is Klara/Kees.
Het lijkt me best leuk om dat in mijn auto te monteren. Alleen, ik kan er nu al een paar maanden niks van vinden op internet. Wie weet welke shops deze dingen verkoopt?
En heeft iemand ervaring met inbouwen en gebruik van zo'n aftermarket systeem?
Aftermarket regensensor inbouwen
-
- 2nd Gear member
Weet ik het zeker?
Nee, maar ik ben wel nieuwsgierig!
Dus ik wil er meer over weten. Hence the question.
En in de tijd dat mijn 740 van de band rolde was de regensensor nog niet bepaald ingeburgerd (bestond ie toen eigenlijk al?). Ben daarom sowieso op aftermarket of overbouwen uit andere modellen aangewezen.
Nee, maar ik ben wel nieuwsgierig!

Dus ik wil er meer over weten. Hence the question.
En in de tijd dat mijn 740 van de band rolde was de regensensor nog niet bepaald ingeburgerd (bestond ie toen eigenlijk al?). Ben daarom sowieso op aftermarket of overbouwen uit andere modellen aangewezen.
Volvo 850 T-5R estate LPI 1995
Volvo 740 2.3 GL blackline estate 1990
Volvo 740 2.3 GL estate automaat LPG 1988
Citroën AX 1.1 RE modifié
Peugeot 106 1.3 Rallye deformée
-
- 4th Gear member
Conrad verkoopt een setje.
Al moet ik zeggend at dat er nu niet bepaald heel puik uit ziet.
Ik heb hele goede ervaringen met automatische wissers (Mercedes heeft maar 1 stand daarin en die zit er eignelijk nooit naast) en ook hele slechte. De VW sensor is regelbaar en ging vaak op zijn laagste stand nog over zijn nek.
Wat ik op zich ook wel grappig vind is dat je ook programmeerbare relais kunt aanschaffen
kost wel wat, iets van 4 tientjes, maar dan zet je de ruitenwisser op interval, weer uit kiest een pauze periode, weer aan en dat neemt het relais dan over
(very nice and almost useless)
Al moet ik zeggend at dat er nu niet bepaald heel puik uit ziet.
Ik heb hele goede ervaringen met automatische wissers (Mercedes heeft maar 1 stand daarin en die zit er eignelijk nooit naast) en ook hele slechte. De VW sensor is regelbaar en ging vaak op zijn laagste stand nog over zijn nek.
Wat ik op zich ook wel grappig vind is dat je ook programmeerbare relais kunt aanschaffen
kost wel wat, iets van 4 tientjes, maar dan zet je de ruitenwisser op interval, weer uit kiest een pauze periode, weer aan en dat neemt het relais dan over

- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
John Gold had er ook eentje, heb deze op een C70 oud model zien zitten.
Volvo for life
-
- 4th Gear member
Daar beschikt onze Ford standaard ook over, moet zeggen dat dat een erg fijn systeem is! Niet als vervanging van de regensensor, maar als vervanging van de instelbare interval met het ringetje... Het begint te miezeren, je zet de ruitenwisser aan en uit en als je weer zou moeten vegen zeg je hem weer aan en laat je hem aan staan. Werk goed hoor!paQ schreef: kost wel wat, iets van 4 tientjes, maar dan zet je de ruitenwisser op interval, weer uit kiest een pauze periode, weer aan en dat neemt het relais dan over(very nice and almost useless)
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
- Oceanracer
- Geartronic member
Leuk speeltje, maar wat is daar dan het voordeel van ten opzichte van de standaard variabele interval (met 't ringetje)?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
Als je zelf kunt kiezen heb je natuurlijk de vrije hand in de pauze's, maar ik heb zelf nog niet de ervaring gehad dat bij een variabele interval ik niet de juiste keuze kon maken. Bovendien: Hoelang kun je rijden op 1 vaste stand van je interval? Tijdens miezerregen e.d. verandert de intensiviteit van de regen zo vaak, dat je steeds aan het instellen blijft. Of je moet een keertje extra wissen, omdat er een vrachtauto van de andere kant passeert. Dan is gelijk je instelling "in de war". Denk dat ik het maar bij m'n variabele interval (met ringetje) hou. Bevalt mij prima.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
-
- 2nd Gear member
Oh ja, waar dan? Ik kon niks vinden op de site.paQ schreef:Conrad verkoopt een setje.
Ten eerste dat het een leuk speeltje is. En ik hou van speeltjes.Oceanracer schreef:Leuk speeltje, maar wat is daar dan het voordeel van ten opzichte van de standaard variabele interval (met 't ringetje)?
Ten tweede dat een echte Volvo geen variabele interval heeft.

Dat klinkt leuk.! Is dat gewoon een kwestie van oude relais eruit en nieuwe erin prikken? En waar koop je zoiets?paQ schreef:Wat ik op zich ook wel grappig vind is dat je ook programmeerbare relais kunt aanschaffen
kost wel wat, iets van 4 tientjes, maar dan zet je de ruitenwisser op interval, weer uit kiest een pauze periode, weer aan en dat neemt het relais dan over(very nice and almost useless)
Volvo 850 T-5R estate LPI 1995
-
- 4th Gear member
Kan bij conrad idd niets meer vinden. hmmKMvrtr schreef:Oh ja, waar dan? Ik kon niks vinden op de site.paQ schreef:Conrad verkoopt een setje.
Ten eerste dat het een leuk speeltje is. En ik hou van speeltjes.Oceanracer schreef:Leuk speeltje, maar wat is daar dan het voordeel van ten opzichte van de standaard variabele interval (met 't ringetje)?
Ten tweede dat een echte Volvo geen variabele interval heeft.![]()
Dat klinkt leuk.! Is dat gewoon een kwestie van oude relais eruit en nieuwe erin prikken? En waar koop je zoiets?paQ schreef:Wat ik op zich ook wel grappig vind is dat je ook programmeerbare relais kunt aanschaffen
kost wel wat, iets van 4 tientjes, maar dan zet je de ruitenwisser op interval, weer uit kiest een pauze periode, weer aan en dat neemt het relais dan over(very nice and almost useless)
hier in elk geval wel een setje dan
http://cgi.ebay.de/Waeco-Magic-Clear-MC ... dZViewItem
die regelbare relais had ik toen eens opgezocht voor mijn saab 9000. Heb eerlijk gezegd geen idee meer waar ik die toen had gevonden.