Pagina 1 van 1

Problemen luchtmassameter S60 V70 S80 2.4L benzine MY 2001

Geplaatst: 22.12.2006 - 23:35
door arnoud
Vorige week had ik zomaar vanuit het niets een melding "Emissies service vereist" op m'n boordcomputer staan en het oranje motorblok ikoontje rechts onder brandde ook continu.

Bij het uitlezen van de DTC (diagnostic trouble code) module kwam de foutcode '250A' naar boven.

Het bleek dat deze code een bekend probleem is, wat bij S60/V70/S80's voorkomen die gemaakt zijn tussen week 20 van 2000 en week 5 van 2001 met een 2.4l benzinemotor.

Bij de garage waren ze zo aardig om de tekst uit te printen voor me:
"Slechte interne afdichting binnen in MAF (luchtmassameter) veroorzaakt lekkage van siliconen op het sensorelement. Siliconen op het sensorelement veroorzaken eerst ECM storingscode "250A, bovenste grens" en daarna slechte prestatie.
Deze luchtmassameter (MAF) werd ingevoerd op 5-cilinder motoren zonder Turbo aan het begin van modeljaar 2001 en hebben Volvo ordernummer 9202199 en leverancier (Denso) ordernummer 197408-0030 (met de tekst "made in Japan")."
Afbeelding
"Productwijziging: MAF met verbeterde afdichting werd ingevoerd (in week 05/2001). Verbeterde MAF heeft hetzelfde Volvo ordernummer, maar leverancier ordernummer veranderd naar 197408-0040 (met de tekst "made in Spain")."
Afbeelding
Opmerking: ECM wordt aangepast aan onjuiste waarden en het is van belang de aanpassing te resetten en het systeem aan te passen alvorens een nieuwe beoordeling te maken. Het resetten van de aanpassing gaat het makkelijkst door zekering 11B/23 gedurende 10 minuten te verwijderen."
Ik ben dus vanochtend naar Auto Rima gereden (die waren nogal wat goedkoper dan Marans) en heb een andere LMM gehaald en er bijna meteen opgezet, en... jawel... het hielp!

Ik heb nu weer een soepel lopende motor, zonder hikken bij het op laten komen van de koppeling of het loslaten van het gas.

Wat bijvoorbeeld de laatste tijd steeds voor een hikkende en bokkende auto zorgde was in de 2e versnelling bij zo'n 1500-2000 toeren het gas los te laten. Nu remt ie gewoon netjes af op de motor zonder mekkeren.

Mochten er meer mensen met een auto van eind 2000/begin 2001 zitten met dezelfde problemen heb je er een mogelijke dader bij...

Nog even twee foto's:

Afbeelding

de binnenkant van de oude LMM

Afbeelding

en de vervangende

Ik gok dat 't bruine bolletje hars-achtig-spul om de temperatuur sensor heen zit, maar in de oude was die laag al aardig aangetast.

Geplaatst: 22.12.2006 - 23:44
door Hans
Stelt eigenlijk geen ruk voor hé. Fijn dat ie weer helemaal oké is Arnoudh.

Geplaatst: 22.12.2006 - 23:47
door arnoud
hans anesthesie schreef:Stelt eigenlijk geen ruk voor hé.
Nee, stukje afvoerpijp met een dingetje er binnen in :D

En dat ze bij de dealer er €372 ex. BTW voor wilden hebben... Maar ja, dan zit er wel zo'n mooi blauw doosje omheen natuurlijk...

Geplaatst: 22.12.2006 - 23:55
door Hans
Ja, daar zijn ze bij Volvo wel erg goed in ja...en er zijn er genoeg die het met een stalen gezicht aftikken...lang leve internet!

Geplaatst: 04.01.2007 - 22:23
door jaapie67
geldt dit ook voor de turbo mijn vrouw haar v70 2000 gaat de 16 naar de garage ook een valslucht melding en wat koste de maf bij rima?was dit een nieuwe?

Geplaatst: 04.01.2007 - 23:20
door arnoud
De MAF kostte 75 euro bij Auto Rima. En deze was gebruikt/tweedehands (het is nou eenmaal een recyclingsbedrijf he?)

En ja, ook model 2000 V70's met de 2.4 liter benzine motor hebben hier last van. Kijk maar even welk model onder de motorkap zit, dan weet je zo of de LMM die je er in hebt zitten in de verdachte serie valt...

Re: Problemen luchtmassameter S60 V70 S80 2.4L benzine MY 20

Geplaatst: 11.04.2013 - 11:53
door naturalbb
arnoud schreef:
Opmerking: ECM wordt aangepast aan onjuiste waarden en het is van belang de aanpassing te resetten en het systeem aan te passen alvorens een nieuwe beoordeling te maken. Het resetten van de aanpassing gaat het makkelijkst door zekering 11B/23 gedurende 10 minuten te verwijderen."

Hallo.
Ik weet dat dit al een oud topic is maar om nu een nieuwe hiervoor te openen lijkt me ook niet zo handig.
Ik heb mijn LMM ook vervangen alleen dan voor een Denso 197400-6020. Dit schijnt weer de nieuwere versie te zijn van bovengenoemde.
Ik heb deze uit Engeland laten komen. (de stealer vraagt de hoofdprijs zoals bekend :) )
Ik wil nu uitvoeren wat jij aangegeven hebt met de zekering. Weet alleen niet precies wat je bedoeld met 11B/23
Is dat toevallig zekering 23 welke in de zekeringskast onder de motorkap zit?

Ik heb namelijk nu gemerkt dat als ik gewoon rechtuit rijd er niets aan de hand is. Ga ik achteruit dan hoor je de auto wat onstabiel en de toerenteller een heel klein stukje bewegen. Als ik vooruit rij is deze op een gegeven moment weer stabiel.

Heb het idee dat ik daarom moet doen wat jij aangegeven hebt, of misschien iemand anders die antwoord kan geven hierop.

(p.s) lamdasonde is ook al vervangen).


bedankt

Jeroen

Geplaatst: 11.04.2013 - 11:56
door Ben
Volgens mij is Arnoud inmiddels al 2 auto's verder.

Geplaatst: 11.04.2013 - 12:00
door naturalbb
Ben schreef:Volgens mij is Arnoud inmiddels al 2 auto's verder.
haha dat zal best :) is ook erg oud topic. Maar hoop dat iemand antwoord heeft op de zekering 11B/23

Moet daarbij het contact aanstaan? zo ja? op welke stand?

Geplaatst: 11.04.2013 - 21:35
door arnoud
Ik heb de foto's voor je bijgewerkt naar de nieuwe hosting, maar verder heb ik geen idee meer hoe het zit. Inderdaad, Ben zat met zijn telling correct :)