Problemen luchtmassameter S60 V70 S80 2.4L benzine MY 2001
Geplaatst: 22.12.2006 - 23:35
Vorige week had ik zomaar vanuit het niets een melding "Emissies service vereist" op m'n boordcomputer staan en het oranje motorblok ikoontje rechts onder brandde ook continu.
Bij het uitlezen van de DTC (diagnostic trouble code) module kwam de foutcode '250A' naar boven.
Het bleek dat deze code een bekend probleem is, wat bij S60/V70/S80's voorkomen die gemaakt zijn tussen week 20 van 2000 en week 5 van 2001 met een 2.4l benzinemotor.
Bij de garage waren ze zo aardig om de tekst uit te printen voor me:


Ik heb nu weer een soepel lopende motor, zonder hikken bij het op laten komen van de koppeling of het loslaten van het gas.
Wat bijvoorbeeld de laatste tijd steeds voor een hikkende en bokkende auto zorgde was in de 2e versnelling bij zo'n 1500-2000 toeren het gas los te laten. Nu remt ie gewoon netjes af op de motor zonder mekkeren.
Mochten er meer mensen met een auto van eind 2000/begin 2001 zitten met dezelfde problemen heb je er een mogelijke dader bij...
Nog even twee foto's:

de binnenkant van de oude LMM

en de vervangende
Ik gok dat 't bruine bolletje hars-achtig-spul om de temperatuur sensor heen zit, maar in de oude was die laag al aardig aangetast.
Bij het uitlezen van de DTC (diagnostic trouble code) module kwam de foutcode '250A' naar boven.
Het bleek dat deze code een bekend probleem is, wat bij S60/V70/S80's voorkomen die gemaakt zijn tussen week 20 van 2000 en week 5 van 2001 met een 2.4l benzinemotor.
Bij de garage waren ze zo aardig om de tekst uit te printen voor me:
"Slechte interne afdichting binnen in MAF (luchtmassameter) veroorzaakt lekkage van siliconen op het sensorelement. Siliconen op het sensorelement veroorzaken eerst ECM storingscode "250A, bovenste grens" en daarna slechte prestatie.
Deze luchtmassameter (MAF) werd ingevoerd op 5-cilinder motoren zonder Turbo aan het begin van modeljaar 2001 en hebben Volvo ordernummer 9202199 en leverancier (Denso) ordernummer 197408-0030 (met de tekst "made in Japan")."

"Productwijziging: MAF met verbeterde afdichting werd ingevoerd (in week 05/2001). Verbeterde MAF heeft hetzelfde Volvo ordernummer, maar leverancier ordernummer veranderd naar 197408-0040 (met de tekst "made in Spain")."

Ik ben dus vanochtend naar Auto Rima gereden (die waren nogal wat goedkoper dan Marans) en heb een andere LMM gehaald en er bijna meteen opgezet, en... jawel... het hielp!Opmerking: ECM wordt aangepast aan onjuiste waarden en het is van belang de aanpassing te resetten en het systeem aan te passen alvorens een nieuwe beoordeling te maken. Het resetten van de aanpassing gaat het makkelijkst door zekering 11B/23 gedurende 10 minuten te verwijderen."
Ik heb nu weer een soepel lopende motor, zonder hikken bij het op laten komen van de koppeling of het loslaten van het gas.
Wat bijvoorbeeld de laatste tijd steeds voor een hikkende en bokkende auto zorgde was in de 2e versnelling bij zo'n 1500-2000 toeren het gas los te laten. Nu remt ie gewoon netjes af op de motor zonder mekkeren.
Mochten er meer mensen met een auto van eind 2000/begin 2001 zitten met dezelfde problemen heb je er een mogelijke dader bij...
Nog even twee foto's:

de binnenkant van de oude LMM

en de vervangende
Ik gok dat 't bruine bolletje hars-achtig-spul om de temperatuur sensor heen zit, maar in de oude was die laag al aardig aangetast.