Wie kan me vertellen hoe ik gemakkelijk de achterbumper van mijn S60 kan demonteren om een park assist systeem aan te brengen?
Misschien bestaan hier tekeningen van?
Hoeveel aansluitpunten/schroeven moet ik losmaken?
Zijn de plaatsen van de te boren gaten al aangegeven? Wie weet de onderlinge aftstanden voor de te plaatsen sensoren? Iemand verder nog nuttige tips (werkvolgorde, waar op te letten, plaatsing zoemer etc.)
En welk systeem kan ik het best toepassen?
Demonteren achterbumper
- Billy Road
- 4th Gear member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
- Locatie: Dokkum
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Misschien dat je hier iets aan hebt?

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Jurgen S60
- 4th Gear member
- Berichten: 738
- Lid geworden op: 09.10.2006 - 18:57
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
En anders hier wel: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... DocId=3431
S60 for life!!
440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)
S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)
S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
- Billy Road
- 4th Gear member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
- Locatie: Dokkum
Bedankt, dit is mee dan voldoende lijkt me..........
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Billy Road,
is het gelukt? Welk systeem heb je ingebouwd en hoe moeilijk was het ?
Heb je tips ? Ik wil mijn auto ook schadevrij houden met inparkeren.... ben er niet zo goed in. Heb te lang een V70 gereden...daar heb je geen last van een kofferbak, die je niet kunt zien.
is het gelukt? Welk systeem heb je ingebouwd en hoe moeilijk was het ?
Heb je tips ? Ik wil mijn auto ook schadevrij houden met inparkeren.... ben er niet zo goed in. Heb te lang een V70 gereden...daar heb je geen last van een kofferbak, die je niet kunt zien.
- Billy Road
- 4th Gear member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
- Locatie: Dokkum
Ben er nog niet helemaal uit. Ben nog op zoek naar de juiste sensoren en wacht op iets beter weer.....
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Ik heb vandaag geinformeerd bij de Volvo dealer. Parkassist incl btw en montage kost 595 euro.
Ik heb nog een EPS systeem van mijn oude 850. Mogelijk dat ik die maar ga installeren. Daarvoor moet de bumper er ook van af. Waar ik tegen op zie zijn die popnagels die verwijderd moeten worden en weer vernieuwd. Ik heb er daar geen ervaring mee.
Zag bij de praxis dat ze daar alleen popnagels hebben van metaal. Moeten dat in de bumper niet plastieken zijn ?
Ik heb nog een EPS systeem van mijn oude 850. Mogelijk dat ik die maar ga installeren. Daarvoor moet de bumper er ook van af. Waar ik tegen op zie zijn die popnagels die verwijderd moeten worden en weer vernieuwd. Ik heb er daar geen ervaring mee.
Zag bij de praxis dat ze daar alleen popnagels hebben van metaal. Moeten dat in de bumper niet plastieken zijn ?
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 21.01.2007 - 22:08
- Locatie: rossum(gld)
je moet alleen de popnagels die onder aan de bumper zitten verwijderen , 2 torx boutjes aan zijkant iets losdraaien en terug duwen en de 4 moeren aan de binnenkant. Dan schuif je je bumper er zo af. En de plastic popnagels kun je wel bij je dealer halen.plim schreef:Ik heb vandaag geinformeerd bij de Volvo dealer. Parkassist incl btw en montage kost 595 euro.
Ik heb nog een EPS systeem van mijn oude 850. Mogelijk dat ik die maar ga installeren. Daarvoor moet de bumper er ook van af. Waar ik tegen op zie zijn die popnagels die verwijderd moeten worden en weer vernieuwd. Ik heb er daar geen ervaring mee.
Zag bij de praxis dat ze daar alleen popnagels hebben van metaal. Moeten dat in de bumper niet plastieken zijn ?
- cammaro
- 2nd Gear member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 22.04.2006 - 18:52
- Locatie: hoofddorp
ik heb bij mijn s80 ook alle popnagels moeten verwijderen bij de s60 hoeft dat volgens mij niet!
het is trouwens zo gebeurt even de popnagels uitboren en nieuwe plaatsen. een popnageltang bij de praxis is goed genoeg!
pascal
het is trouwens zo gebeurt even de popnagels uitboren en nieuwe plaatsen. een popnageltang bij de praxis is goed genoeg!
pascal
- pieter007
- 5th Gear member
- Berichten: 1307
- Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
- Locatie: Putte , bij mechelen
- Contacteer:
de popnagels zijn toch van ijzer of alluminium ...
ik heb er nog geen enkele gehad van plastik
ik heb er nog geen enkele gehad van plastik
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Ik heb zojuist de bewuste popnagels gehaald bij de dealer. RVS en aluminium, met een zwart geplastificeerde kop. 35 cent per stuk.
Popnageltang bij Praxis: 29 euro !!!
bij Groenen 11,25 euro !
Als het weer mee zit ga ik van het weekend klussen.
Popnageltang bij Praxis: 29 euro !!!
bij Groenen 11,25 euro !
Als het weer mee zit ga ik van het weekend klussen.
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Het weer wilde wel enigzins meewerken afgelopen weekend dus heb ik het gewaagd om de achterbumper te demonteren.
Eerst de binnenbekleding in de kofferbak uitgebouwd. De hardplastic drempelbekleding netjes verwijderd zoals in de beschrijving stond. Is wel eng als er staat dat je de bekleding naar boven moet trekken, niet wetende of je het goed begrepen hebt... Maar als de zijkant los gemaakt is en de verlichting losgekoppeld is, kun je de drempel bescherming gewoon omhoog trekken. Deze zit nog wel vast met enkele klipjes, maar met een klein beetje geweld ging het los.
Ik heb de accu niet los hoeven te halen. Mijn dopsleutel was klein genoeg om tussen de accu en de dorpel te passen en dan nog de moer los te draaien.
De schroeven uit de bumper draaien was niet zo lastig, als je torx schroevendraaien kort genoeg is moet het lukken, anders mogelijk eerst het wiel verwijderen.
Lastig en niet goed gelukt: het uitboren van de twee popnagels. Ik weet niet goed hoe dat moet. Met een 6mm boor (volgens de beschrijving) ging de popnagel ronddraaien, of hij werd heet, waardoor het platic een beetje smolt. Tja en een boormachine, met daarin een 6mm boor past niet rechtop onder de bumper onder de auto... Die moest dus tijdelijk even opgekrikt worden.
Bumper los geklikt aan de zijkanten en vervolgens (nadat alle moeren aan de binnenkant verwijderd waren) naar achteren getrokken. Ik heb een trekhaak en die zat dus in de weg om de bumper netjes te verwijderen. Met name de connector voor de aanhangerverlichting zat in de weg. Deze moest ik losdraaien en naar beneden richten. Daarna kon de bumper eraf.
Eenmaal de bumper van de auto verwijderd ontstond het volgende "probleem" De bumper heeft een soort binnen bumper die ik van de buitenkant moest verwijderen. Dit zit dus allemaal aan elkaar geklikt, met lipjes en palletjes. Zonder een enkele af te breken is het uiteindelijk gelukt.
Binnenkant van de bumper schoon gemaakt en vervolgens de antenne van de EPS vastgeplakt. De bekabeling kan netjes naast de radio antenne door een gat in het chassis naar binnen gewerk worden. 12V voeding heb ik van de achteruitrijverlichting afgetakt. Hierna alles weer in omgekeerde volgorde terug gezet. (goed opletten bij het terug plaatsen dat de uiteinden van de bumper netjes terug schuift achter een soort palletje. Wanneer je dit vergeet en de bumper zit al vast geschroefd, krijg je dit niet meer voor elkaar.
De EPS werkt. Maar om nu te zeggen dat het erg goed werkt.... de sensortjes die los in de bumper kunnen, werken toch beter moet ik zeggen.
Het heeft me enkele uren gekost, een paar schrammen en helaas 1 moer die ik heb afgebroken. De rechter bumperbevestiging draaide ik vast en de schroefdraad kwam er met moer en al uit. Deze schroefdraden zitten kennelijk vastgeklemd in de binnenbumper en als je iets te hard aan draait, schiet die gewoon door zijn "klem" heen.
Alles zit nu vast met drie moeren (en geen beweging in te krijgen, dus ik laat het nu maar even zo).
Een andere valkuil: die moeren kun je ook laten vallen wanneer je de bumper losdraait. Ze vallen dan in een koker en je kunt ze er waarschijnlijk maar heeeeeeeel moeilijk uit krijgen.
Ik heb in iedergeval geleerd dat ook ik popnagels kan vast maken.... alleen wie heeft een handige tip om ze te verwijderen ?? Ik weet het echt niet.
Zou ik het nog een keer doen ? Ehh... misschien als ik toch besluit om met sensoren te werken. Dan is het alleen nog moeilijker, je moet dan ook op de juiste plaats boren in de bumper.... Ik heb geen markeringen gezien aan de binnenzijde, dus dan moet je ook nog goed afmeten. Wellicht dat ik dat toch maar aan een handiger iemand overlaat.
Eerst de binnenbekleding in de kofferbak uitgebouwd. De hardplastic drempelbekleding netjes verwijderd zoals in de beschrijving stond. Is wel eng als er staat dat je de bekleding naar boven moet trekken, niet wetende of je het goed begrepen hebt... Maar als de zijkant los gemaakt is en de verlichting losgekoppeld is, kun je de drempel bescherming gewoon omhoog trekken. Deze zit nog wel vast met enkele klipjes, maar met een klein beetje geweld ging het los.
Ik heb de accu niet los hoeven te halen. Mijn dopsleutel was klein genoeg om tussen de accu en de dorpel te passen en dan nog de moer los te draaien.
De schroeven uit de bumper draaien was niet zo lastig, als je torx schroevendraaien kort genoeg is moet het lukken, anders mogelijk eerst het wiel verwijderen.
Lastig en niet goed gelukt: het uitboren van de twee popnagels. Ik weet niet goed hoe dat moet. Met een 6mm boor (volgens de beschrijving) ging de popnagel ronddraaien, of hij werd heet, waardoor het platic een beetje smolt. Tja en een boormachine, met daarin een 6mm boor past niet rechtop onder de bumper onder de auto... Die moest dus tijdelijk even opgekrikt worden.
Bumper los geklikt aan de zijkanten en vervolgens (nadat alle moeren aan de binnenkant verwijderd waren) naar achteren getrokken. Ik heb een trekhaak en die zat dus in de weg om de bumper netjes te verwijderen. Met name de connector voor de aanhangerverlichting zat in de weg. Deze moest ik losdraaien en naar beneden richten. Daarna kon de bumper eraf.
Eenmaal de bumper van de auto verwijderd ontstond het volgende "probleem" De bumper heeft een soort binnen bumper die ik van de buitenkant moest verwijderen. Dit zit dus allemaal aan elkaar geklikt, met lipjes en palletjes. Zonder een enkele af te breken is het uiteindelijk gelukt.
Binnenkant van de bumper schoon gemaakt en vervolgens de antenne van de EPS vastgeplakt. De bekabeling kan netjes naast de radio antenne door een gat in het chassis naar binnen gewerk worden. 12V voeding heb ik van de achteruitrijverlichting afgetakt. Hierna alles weer in omgekeerde volgorde terug gezet. (goed opletten bij het terug plaatsen dat de uiteinden van de bumper netjes terug schuift achter een soort palletje. Wanneer je dit vergeet en de bumper zit al vast geschroefd, krijg je dit niet meer voor elkaar.
De EPS werkt. Maar om nu te zeggen dat het erg goed werkt.... de sensortjes die los in de bumper kunnen, werken toch beter moet ik zeggen.
Het heeft me enkele uren gekost, een paar schrammen en helaas 1 moer die ik heb afgebroken. De rechter bumperbevestiging draaide ik vast en de schroefdraad kwam er met moer en al uit. Deze schroefdraden zitten kennelijk vastgeklemd in de binnenbumper en als je iets te hard aan draait, schiet die gewoon door zijn "klem" heen.
Alles zit nu vast met drie moeren (en geen beweging in te krijgen, dus ik laat het nu maar even zo).
Een andere valkuil: die moeren kun je ook laten vallen wanneer je de bumper losdraait. Ze vallen dan in een koker en je kunt ze er waarschijnlijk maar heeeeeeeel moeilijk uit krijgen.
Ik heb in iedergeval geleerd dat ook ik popnagels kan vast maken.... alleen wie heeft een handige tip om ze te verwijderen ?? Ik weet het echt niet.
Zou ik het nog een keer doen ? Ehh... misschien als ik toch besluit om met sensoren te werken. Dan is het alleen nog moeilijker, je moet dan ook op de juiste plaats boren in de bumper.... Ik heb geen markeringen gezien aan de binnenzijde, dus dan moet je ook nog goed afmeten. Wellicht dat ik dat toch maar aan een handiger iemand overlaat.
- Billy Road
- 4th Gear member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
- Locatie: Dokkum
Ik ga me er binnenkort ook maar ns aan wagen. Heb een set gekocht met 8 sensoren. Achterbumper gaat wel lukken (heeft iemand nog foto's van waar die popnagesl zitten?)
Ook de voorbumper wil ik gaan demonteren. Iemand dit ooit eerder gedaan? Misschien kun j op een brug de sensoren plaatsen zonder de voorbumper te demonteren? Zal wel niet ivm te weinig ruimte.
Iemand een schets/tekening van hoe de voorbumper moet worden verwijderd en zitten hier ook popnagels?
Ook de voorbumper wil ik gaan demonteren. Iemand dit ooit eerder gedaan? Misschien kun j op een brug de sensoren plaatsen zonder de voorbumper te demonteren? Zal wel niet ivm te weinig ruimte.
Iemand een schets/tekening van hoe de voorbumper moet worden verwijderd en zitten hier ook popnagels?
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Het aantwoord op jouw vraag:
Iemand een schets/tekening van hoe de voorbumper moet worden verwijderd en zitten hier ook popnagels?
Iemand een schets/tekening van hoe de voorbumper moet worden verwijderd en zitten hier ook popnagels?
het 3e bericht in jouw eigen draadje... :roll:Jurgen S60 schreef:En anders hier wel: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... DocId=3431
- Billy Road
- 4th Gear member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
- Locatie: Dokkum
Het ging me nu om de VOORBUMPER, maar die zal vast binnen die link te vinden zijn.......bedankt, dat had ikzelf ook kunnen bedenken.....
heb je misschien nog foto's van jouw "operatie"?
heb je misschien nog foto's van jouw "operatie"?
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20537
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
@plim,
Welke dealer zei dat Park-Assist 595 inclusief BTW en montage kost.
De dealer waar ik mijn S60 vandaan heb geeft 690 inclusief BTW en montage aan.
Dat is nogal een verschil.
BTW de accesoireprijslijst 2007 geeft zelfs 705 Euro aan
Welke dealer zei dat Park-Assist 595 inclusief BTW en montage kost.
De dealer waar ik mijn S60 vandaan heb geeft 690 inclusief BTW en montage aan.
Dat is nogal een verschil.
BTW de accesoireprijslijst 2007 geeft zelfs 705 Euro aan
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
De Beemd in HelmondV480-V40 schreef:@plim,
Welke dealer zei dat Park-Assist 595 inclusief BTW en montage kost.
De dealer waar ik mijn S60 vandaan heb geeft 690 inclusief BTW en montage aan.
Dat is nogal een verschil.
BTW de accesoireprijslijst 2007 geeft zelfs 705 Euro aan
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Alleen wil ik van jullie nog weten hoe je die popnagels er goed uit krijgt. Zoals gezegd, met uitboren liep ik tegen problemen aan.
Wie heeft een goede tip?
Wie heeft een goede tip?
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20537
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Bedankt,
Ik zal eens informeren. (waarschijnlijk niet origineel VOLVO?)
Ik zal eens informeren. (waarschijnlijk niet origineel VOLVO?)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)