Pagina 1 van 2

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 15.09.2025 - 17:09
door bazzz83
Hi forumleden,

Zoals het onderwerp al doet vermoeden heb ok een storing. Gisteren avond de timer voor voorverwarmen op 0600 uur gezet. Vanmorgen kwam ik bij de auto, deze gaf aan dat voorverwarmen niet mogelijk was I.v.m. te lage accuspanning, dat terwijl de auto aan de lader hing en een volle accu heeft.

Na een aantal keer de auto starten sloeg de verbrandingsmotor aan. Elektrisch rijden was niet mogelijk. De melding werd zichtbaar incl een schildpadje. Nou heb ik op benzine gewoon naar werk kunnen rijden zonder andere bijzonderheden.

Vanmiddag nog steeds zelfde melding. Wat me wel opviel was dat de airco ook niet werkt. Iemand enig idee wat het kan zijn en hoe ik dit kan verhelpen?

Alvast bedankt!

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 15.09.2025 - 17:56
door Gouwe
Klinkt als dat er iets is met jou airco systeem waardoor de auto niet elektrisch wil rijden. Kan een bugje zijn, kan iets minder simpel zijn. Geen ervaring mee, maar mogelijk dat iemand hier op het forum een vergelijkbaar geval heeft gehad/kent.
En anders naar de dealer om het te laten uitlezen.

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 15.09.2025 - 21:48
door bazzz83
Afspraak met Volvo Rutten staat voor vrijdag. Helaas niet eerder ivm werk. Hopen dat het gaat meevallen 🀞🏻

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 16.09.2025 - 08:38
door fmulders
Ik doe een gok: Defecte accu (cel). Dat is fabrieksgarantie, maar wachten op onderdelen.
Houd je ons op de hoogte?

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 16.09.2025 - 09:05
door Gouwe
Zou best kunnen, maar dan had TS een brief van Volvo moeten hebben (tenzij hij een import auto heeft die niet vernederlandst is).
Over dit probleem loopt een topic op het forum: viewtopic.php?t=97806&start=120

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 16.09.2025 - 19:14
door bazzz83
Ik heb de auto bij een dealer gekocht in Duitsland en zelf ingevoerd. Meer Nederlands dan krijg ik hem volgens mij niet met mooie Nederlandse gele kentekenplaten ;) Bj 11-2021.

Storing blijft ook na een dagje stilstaan. Bij doortrekken geeft de verbrandingsmotoren wat schokken. Zal gevolg zijn van de storing gok ik.

Ik laat vrijdag weten wat volgens de dealer het probleem is. Tot die tijd sta ik wat vaker bij de pomp want het verbruik is ook wat gestegen (1:10)

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 17.09.2025 - 08:29
door Gouwe
bazzz83 schreef: ↑16.09.2025 - 19:14 Ik heb de auto bij een dealer gekocht in Duitsland en zelf ingevoerd. Meer Nederlands dan krijg ik hem volgens mij niet met mooie Nederlandse gele kentekenplaten ;) Bj 11-2021.
Zeker wel, langs de NL dealer en de auto daar laten invoeren in het NL'se systeem van Volvo, zogenaamd "Vernederlandsen" als administratief proces :-).
Hier meer info: https://www.nieuwenhuijse.nl/werkplaats ... erlandsen/
Kun je vrijdag gelijk bij de dealer laten doen :-)

Je noemt 1:10 wat gestegen? Wat is je normale verbruik dan als ik vragen mag?
Hopen dat het allemaal meevalt verder vrijdag.

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 17.09.2025 - 19:31
door Rolling
Gouwe schreef: ↑16.09.2025 - 09:05 Zou best kunnen, maar dan had TS een brief van Volvo moeten hebben (tenzij hij een import auto heeft die niet vernederlandst is).
Over dit probleem loopt een topic op het forum: viewtopic.php?t=97806&start=120
Hoeft niet, mijn V90 is ook kapot, maar stond geen terugroepactie op. Wel zelfde cel kapot. Wacht inmiddels al 2 maanden, geen zicht op wanneer onderdeel er is..

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 17.09.2025 - 21:36
door bazzz83
Rolling schreef: ↑17.09.2025 - 19:31
Gouwe schreef: ↑16.09.2025 - 09:05 Zou best kunnen, maar dan had TS een brief van Volvo moeten hebben (tenzij hij een import auto heeft die niet vernederlandst is).
Over dit probleem loopt een topic op het forum: viewtopic.php?t=97806&start=120
Hoeft niet, mijn V90 is ook kapot, maar stond geen terugroepactie op. Wel zelfde cel kapot. Wacht inmiddels al 2 maanden, geen zicht op wanneer onderdeel er is..
Had jij dezelfde storingen?


Auto is al bekend bij de dealer, de pech gehad dat 2 weken na aankoop de (elektrische) standkachel kapot ging. Deze is overigens netjes door Rutten vervangen en betaald door de Duitse Car Garant.

Mijn normale gebruik zonder accu zat ik tussen de 1:12-1:14 gemiddeld. Ik heb zelden een zware voet πŸ˜‰

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 18.09.2025 - 06:38
door Gouwe
Het is bekend dat je met een PIH voor het verbruik heel erg afhankelijk bent van je rijpatroon (veel rondjes rond de kerk of juist alleen enkele reisafstanden van meer dan 200 km per keer) en je laadgedrag / mogelijkheden. Maar 1:12/14 betekent dat je of weinig laadt of veel langere afstanden rijdt.
Ik zelf haalde met 30K per jaar gemiddeld 1:18. Nu de XC90 minder rijdt en vooral rond de kerk rijdt (en ik sinds begin dit jaar een nieuwe accu heb laten plaatsen) haal ik gemiddeld ruim 1:30. Afgelopen weekend retourtje Frankrijk (ca. 1250km) met wat lokaal verkeer was het 1:13,5.

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 18.09.2025 - 07:21
door Rolling
bazzz83 schreef: ↑17.09.2025 - 21:36
Rolling schreef: ↑17.09.2025 - 19:31
Gouwe schreef: ↑16.09.2025 - 09:05 Zou best kunnen, maar dan had TS een brief van Volvo moeten hebben (tenzij hij een import auto heeft die niet vernederlandst is).
Over dit probleem loopt een topic op het forum: viewtopic.php?t=97806&start=120
Hoeft niet, mijn V90 is ook kapot, maar stond geen terugroepactie op. Wel zelfde cel kapot. Wacht inmiddels al 2 maanden, geen zicht op wanneer onderdeel er is..
Had jij dezelfde storingen?


Auto is al bekend bij de dealer, de pech gehad dat 2 weken na aankoop de (elektrische) standkachel kapot ging. Deze is overigens netjes door Rutten vervangen en betaald door de Duitse Car Garant.

Mijn normale gebruik zonder accu zat ik tussen de 1:12-1:14 gemiddeld. Ik heb zelden een zware voet πŸ˜‰
Ja, en niet meer willen laden.

3 maanden ervoor de electrische standkachel vervangen ivm defect.

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 18.09.2025 - 14:47
door bazzz83
Ok, ik hoop echt dat het niet de accu gaat zijn nu ik dit allemaal lees (vooral vervangingsduur).

Zondag avond heb ik de auto aan de lader gehangen, maandag toen ik de storing voor het eerst zag was de accu wel opgeladen. De klimaattimer geeft echter wel aan dat de accu capaciteit te laag is. Het is dus wel vrij zeker dat er in het elektrisch deel van de hybrid een probleem ligt.

Morgen rond 12 weet ik meer en zal ik het hier posten.

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 19.09.2025 - 11:32
door bazzz83
Nou, het probleem is, waar ik al bang voor was na het lezen van jullie reacties, een kapotte cel in het accu pakket. Cellen staan in de backorder en worden eind oktober verwacht. Ik, en met mij nog ruim tien anderen worden daarna ingepland.


@rolling, heb jij verder nog problemen ervaren met rijden in de afgelopen 3 maanden? Ik ben behoorlijk afhankelijk I.v.m. vervoer namelijk.

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 19.09.2025 - 18:25
door Quadrantz
Balen! Mag ik vragen wat de kosten zijn? Of valt dit onder garantie?

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 19.09.2025 - 19:05
door bazzz83
Quadrantz schreef: ↑19.09.2025 - 18:25 Balen! Mag ik vragen wat de kosten zijn? Of valt dit onder garantie?
Volledig onder garantie, dat is dan ook het enige positieve. Ik hoop dat de cellen in ieder geval sneller dan nu aangekondigd zijn. 🀞🏻

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 19.09.2025 - 19:28
door The Mechanic
Quadrantz schreef: ↑19.09.2025 - 18:25 Balen! Mag ik vragen wat de kosten zijn? Of valt dit onder garantie?
Accu garantie is 8 jaar of 160.000km...

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 20.09.2025 - 10:54
door fmulders
bazzz83 schreef: ↑19.09.2025 - 11:32 Nou, het probleem is, waar ik al bang voor was na het lezen van jullie reacties, een kapotte cel in het accu pakket. Cellen staan in de backorder en worden eind oktober verwacht. Ik, en met mij nog ruim tien anderen worden daarna ingepland.
Ik was er al bang voor, heel veel sterkte tijdens de wacht periode. Mijn T6 is van 10-2021 en ook import uit DE. Dat zit wel heel dicht bij elkaar...
Gelukkig heb je de echte zomer al achter de rug, want rijden zonder airco,... hoe deden we dat vroeger toch?

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 21.09.2025 - 00:01
door Rolling
bazzz83 schreef: ↑19.09.2025 - 11:32 Nou, het probleem is, waar ik al bang voor was na het lezen van jullie reacties, een kapotte cel in het accu pakket. Cellen staan in de backorder en worden eind oktober verwacht. Ik, en met mij nog ruim tien anderen worden daarna ingepland.


@rolling, heb jij verder nog problemen ervaren met rijden in de afgelopen 3 maanden? Ik ben behoorlijk afhankelijk I.v.m. vervoer namelijk.
zuur, nee buiten meer verbruik geen issues al 10k km..
Volgende week weer eens bellen naar Hedin.

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 27.09.2025 - 09:30
door fmulders
Nou, ik zei nog wel dat mijn V90 wel heel dicht in de buurt van dezelfde levertijd zit en ook uit DE is geΓ―mporteerd,...
Gisteren melding: Aandrijfsysteem. Service vereist.

Ik merk verder eigenlijk nog helemaal niets. Accu was gewoon vol geladen en de auto reed ook normaal hybride. Onderweg nog eens geprobeerd bij te laden tijdens het rijden en dat werkte ook gewoon. Airco ook normaal.
Maar goed, zal maandag eens langs de dealer gaan om hem uit te laten lezen

Het aandrijfsysteem vereist service XC60 T8 MY22

Geplaatst: 27.09.2025 - 17:02
door fmulders
Ok, inmiddels weet ik dat hij niet meer gaat laden via de kabel. Accu staat op 5% en blijft daar ook.