De keuze om zes jaar geleden Tesla te gaan rijden was vooral financieel gestuurd. De techniek (aandrijving, infotainment) waren leuk, maar alle subsidies (als ondernemer en gratis laten maakten het wel erg interessant om volledig elektrisch te gaan rijden. De rekening hiervoor kwam achteraf toen eenmaal de grote onderhoudskosten kwamen en ik keek wat de Tesla nog op zou kunnen brengen bij inruil: niet veel.
Omdat ik twaalf jaar met veel plezier S60 heb gereden was de merkkeuze simpel. Terug naar Volvo. Welk model/type was iets lastiger, PHEV of Hybride. Hier heb ik zo lang over getwijfeld dat na het maken van de keuze voor een V90 het niet meer mogelijk was om een V90 te configureren en bestelen. Tja dan moet je het doen met een voorraadmodel, maar wel eentje met het hele pretpakket aan opties
Deze "Volvo V90 T8 AWD Plug-in Hybrid Ultra Executive Edition" is aangevuld met extra getint glas achter, gelamineerde ruiten rondom, trekhaak, Reinigingssysteem voor Park Assist Camera achter, Polestar Engineered Optimalisatie, Dashcam, en meer.
Een optie waar ik zelf voor heb gekozen, maar nog wel over twijfel is de "Heico Actief vierpijps sportuitlaatsysteem met klepbediening". Leuk om af en toe mee te spelen, maar voor de lange snelwegrit heb ik nog wat moeite met het extra geluid. Mogelijk mede door 6 jaar EV rijden.
Inmiddels staan de eerst 1000km op de teller en kan ik voorzichtig de balans opmaken in de vergelijking tussen de vorige Tesla model S en deze V90:
V90 pluspunten:
- Weer met een glimlach in de auto
- Zitcomfort
- Uiterlijk van de auto
- Lane assist - Op wegen zonder middenstreep stuurt tesla je frontaal op een tegenligger. Volvo Lane Assist laat in het stuur merken dat je over de zijlijn gaat, maar blijft niet naar het midden sturen
- Stiller in Pure modus. Minder bandengeruis
- Heads up display
- Thuis 6kW laden in plaats van 11kw
- Grote fysieke sleutel in de broekzak
- Gaat niet automatisch op slot, de app meldt regelmatig dat de auto nog is ontgrendeld
- Infotainment - Scherm van een postzegel vergeleken met de S