P029900 - Turbocharger Underboost.

Plaats reactie
tdcirijder
Starter

Hallo,

Ik had me al kort voorgesteld: sinds drie weken ben ik de trotse eigenaar van een Volvo S80 uit 2010, 2.4 D5 met 205 pk met 430k op de teller.
Dit is mijn eerste Volvo én mijn eerste automaat.

Wanneer ik met mijn S80 normaal rij, rustig versnel en het toerental onder de 2800 à 3000 tpm houd, is er niets aan de hand.
Maar zodra ik stevig gas geef om snel te accelereren en het toerental boven de 3000 tpm komt, verschijnt er een foutmelding:

**P029900 – Turbocharger/Supercharger "A" Underboost – intermittent.**

Ik heb inmiddels de MAP-sensor, het luchtfilter, brandstoffilter en de sensor bij de intercooler vervangen, maar zonder resultaat.

Daarna heb ik een rooktest op het inlaatsysteem laten uitvoeren. En inderdaad: twee slangen aan de achterkant van de turbo bleken lek —
één tussen de grote en kleine turbo, en de andere bij het zogenaamde resonatorhuis.
Beide onderdelen vervangen, opnieuw een rooktest gedaan, en geen lekkages meer gevonden.

Vervolgens een proefrit gemaakt, flink gas gegeven, en helaas: binnen één minuut was de storing weer terug — **P029900 Turbocharger Underboost.**
Balen dus…

Bij stationair draaien hoor je, met de olievuldop open, een ‘toek toek toek’-geluid. Dat zou kunnen wijzen op een vacuümprobleem.

**Mijn vraag:**
Kan een vacuümprobleem deze foutcode (P029900) veroorzaken?
En zo ja, waar kan ik het beste verder zoeken — de vacuümpomp zelf, de pakkingen of het membraan daarvan, of eerder de turboregelaar / solenoid valve?

Alvast dank voor jullie reacties.
Plaats reactie

Terug naar “S80”