Beste Heren/Dames,
Ik heb een R-remmenset gekocht voor mijn s60 D5 uit 2005.
Nu is mijn vraag, heeft iemand dit al eens eerder gedaan.
Ik kan er weinig over vinden.
Ik heb orginele 17" r-velgen besteld
Orginele R-remslangen
en de orginele ankerplaten.
Heb ik nog meer nodig?
Vraag 2 is, heeft er iemand ervaring met het monteren van een aluminium intercooler op een D5 met zwarte kap.
Ik heb hem nu gechipt, maar vind dat het want lang duurt voordat het volle vermogen er weer is na het overschakelen.
Overigens is hij wel veel sneller geworden als voorheen.
Egr mengbuis is al schoongemaakt.
Gr Rik
R-remmen en aluminium intercooler
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Intercooler kun je zo vervangen, wel remap nodig na de tijd
Heb je die Remklauwen van MP gekocht??

Heb je die Remklauwen van MP gekocht??
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Het ombouwen van die R remmen zal niet zo moeilijk zijn, in feite is het alleen een andere (grotere) klauw en bijbehorende schijven e.d. Als je alles er bij hebt gekocht moet de ombouw zonder problemen gaan. De klauw zit vast met 2 flinke bouten (makkelijk herkenbaar als je even kijkt) en de remschijf met 1 kleintje (inbus). Remslangen zijn ook niet al te ingewikkeld, als ze niet los willen komen voorzichtig warm stoken om ze wat gangbaarder te maken. Je kunt aan de ene kant de remslang tegen houden met een steeksleuteltje en aan de andere kant losdraaien met een andere steeksleutel. Na montage de remmen bleeden/flushen voor het maximale resultaat.
Sjors86 heeft ooit een topic gemaakt met een how-to van 285 naar 305mm remmen en daaruit kun je de nodige foto's halen van hoe eea vast zit.
Sjors86 heeft ooit een topic gemaakt met een how-to van 285 naar 305mm remmen en daaruit kun je de nodige foto's halen van hoe eea vast zit.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
remschijven en blokken heb je erbij neem ik aan ?
De rest is gewoon oude spul verwijden en nieuwe monteren
De rest is gewoon oude spul verwijden en nieuwe monteren
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 27.09.2012 - 22:43
De benodigde ervaring is er wel, maar ik vraag me af of iemand me al eens voor is geweest zodat ik weet of die intercooler bijv. de moeite waard is. Niet dat ik voor verrassingen kom te staan bij montage van de remmen bijvoorbeeld.
Gr rik
Gr rik
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Remmen is denk ik grote verbetering. Verassing zou kunnen zijn dat de remleiding niet makkelijk los wil.
Intercooler, zelf zou ik deze enkel vervangen als de huidige lek is of vervangen moet worden.
Intercooler, zelf zou ik deze enkel vervangen als de huidige lek is of vervangen moet worden.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Gebruik in elk geval een remleidingsleutel voordat je de wartel dol draait, en dan ben je verder van huis. Remmen wisselen is verder rechttoe rechtaan. Wel goed ontluchten achteraf natuurlijk.
Lekker dikke jongens! Heb zelf ook ooit zo'n set gekocht voor de S60.
Lekker dikke jongens! Heb zelf ook ooit zo'n set gekocht voor de S60.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik heb ze er nooit onder gezet. Aantal redenen: winterbanden pasten niet meer, auto wilde ik niet zo lang meer rijden, dus de overweging genomen om ze door te verkopen (had een erg goede prijs gekregen). Maar het is echt plug and play zoals ik al zei. je kunt de brackets van de remklauwen zo over zetten op de fusee. Remschijven uiteraard wisselen (zitten die erbij?). Verder alleen de remslang voorzichtig (met remleidingsleutel dus!) overzetten. Denk dat je de originele slangen kunt gebruiken. Even goed opletten dat je de volledige stuur uitslag kunt maken met de slangen, erg belangrijk! staal omvlochten leidingen geeft een beter remgevoel, dus overweeg die gelijk te vervangen. Een set kost iets van 8 tientjes.
Heb je de bevestigingsbouten er bij gekregen? Als dat niet het geval is even nieuw bestellen bij de dealer. Die zijn anders dan de bouten die er nu op zitten.
Heb je de bevestigingsbouten er bij gekregen? Als dat niet het geval is even nieuw bestellen bij de dealer. Die zijn anders dan de bouten die er nu op zitten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 27.09.2012 - 22:43
Nou, eerlijk gezegd is het niet plug and play. De remslangen zijn anders, je hebt andere velgen nodig want alleen orginele 17"R-velgen passen tenzij je 18"hebt. Maar daar weet ik ook niet zeker van of ze allemaal passen.
En ik heb even snel gepast aan de achterkant bij een V70. De schijf past er niet zo op, omdat de ankerplaten in de weg zitten.
Daarom vraag ik of er iemand is die me voor is geweest.
En ik heb even snel gepast aan de achterkant bij een V70. De schijf past er niet zo op, omdat de ankerplaten in de weg zitten.
Daarom vraag ik of er iemand is die me voor is geweest.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Natuurlijk moet je even goed uitzoeken wat je allemaal nodig hebt, maar met plug and play bedoel ik dat je geen op maat brackets ofzo hoeft te (laten) maken. Ankerplaten heb je helemaal gelijk in, daar had ik zelf even niet aan gedacht, maar moeten inderdaad vervangen worden. De fusees zijn gelijk, dus alles is zondermeer over te zetten. Velgen had je zelf al gemeld, en moet inderdaad minimaal origineel 17" pegasus zijn. Niet alle 18" "niet Pegasus" velgen passen. Soms heeft de klauw niet voldoende ruimte naar de spaken toe.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Met intercoolers op de Volvo heb ik helaas (nog) geen ervaring.
Wel weet ik dat er tussen intercoolers ook een enorm verschil kan zitten qua degelijkheid en koelcapaciteiten. Voorheen was ik altijd bezig met Ford diesel, waarop ik bij twee ook een andere intercooler heb geplaatst.
Je zou kunnen kijken of de intercoolers van Airtec qua maat ook geschikt zijn voor de S60. Er is een model ontwikkeld voor de Ford Focus 2.5T, in feite de T5 in een Ford. Nou weet ik niet of de T5 en D5 dezelfde intercooler gebruiken, maar het Airtec model voor de Focus biedt zeer goede cijfers qua koeling en flow!
Wel weet ik dat er tussen intercoolers ook een enorm verschil kan zitten qua degelijkheid en koelcapaciteiten. Voorheen was ik altijd bezig met Ford diesel, waarop ik bij twee ook een andere intercooler heb geplaatst.
Je zou kunnen kijken of de intercoolers van Airtec qua maat ook geschikt zijn voor de S60. Er is een model ontwikkeld voor de Ford Focus 2.5T, in feite de T5 in een Ford. Nou weet ik niet of de T5 en D5 dezelfde intercooler gebruiken, maar het Airtec model voor de Focus biedt zeer goede cijfers qua koeling en flow!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 21.10.2009 - 14:18
Rikkert, we knallen het er gewoon op Zaterdag! Ik ben op de zaak dus komt helemaal goed!Rikkert91 schreef:Nou, eerlijk gezegd is het niet plug and play. De remslangen zijn anders, je hebt andere velgen nodig want alleen orginele 17"R-velgen passen tenzij je 18"hebt. Maar daar weet ik ook niet zeker van of ze allemaal passen.
En ik heb even snel gepast aan de achterkant bij een V70. De schijf past er niet zo op, omdat de ankerplaten in de weg zitten.
Daarom vraag ik of er iemand is die me voor is geweest.
Volvo V40 D4 R-Design || MY 2015 || Winterline || Heico dual outlet || Artio 19"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 21.10.2009 - 14:18
Rikkert, we knallen het er gewoon op Zaterdag! Ik ben op de zaak dus komt helemaal goed!Rikkert91 schreef:Nou, eerlijk gezegd is het niet plug and play. De remslangen zijn anders, je hebt andere velgen nodig want alleen orginele 17"R-velgen passen tenzij je 18"hebt. Maar daar weet ik ook niet zeker van of ze allemaal passen.
En ik heb even snel gepast aan de achterkant bij een V70. De schijf past er niet zo op, omdat de ankerplaten in de weg zitten.
Daarom vraag ik of er iemand is die me voor is geweest.
Volvo V40 D4 R-Design || MY 2015 || Winterline || Heico dual outlet || Artio 19"
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 17.04.2012 - 21:24
- Locatie: Heel
Ik heb de intercooler van een T5 al geprobeerd, alleen de intercooler sensor zit bij een T5 anders gemonteerd. Waar je meer mee bereikt is de roetfilter weg programeren en EGR weg schrijven. intercooler vindt ik niet de moeite, die van een 185pk zijn al sterker dan van een 163 pk. Door dat mijn roetfilter nu leeg is spoeld de turbo beter op en heb ik eerder druk.
Maar het blijft wel een 20V dus het vroege koppel van een 163 PK (1750 tpm) kun je vergeten.
En daar bij het verbruikt is bij mij veel beter nu
Niet dat ik daar erg naar kijk maar dan weet je dat ook.
Suc6
Maar het blijft wel een 20V dus het vroege koppel van een 163 PK (1750 tpm) kun je vergeten.
En daar bij het verbruikt is bij mij veel beter nu

Niet dat ik daar erg naar kijk maar dan weet je dat ook.
Suc6
S60 D5 185pk 6-Bak
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Bedoel je dat de intercooler van een 185 pk versie sterker is dan van de 163 pk versie? ik heb daar sterk mijn twijfels bij, volgens mij is de intercooler van deze versies identiek. Of bedoel jij het oude type D5 met het nieuwe type D5 (185 vs 163 pk).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 17.04.2012 - 21:24
- Locatie: Heel
Bij het oude type daar gaat het hier toch over.
Maar ik zat net nog eens te lezen volgens mij hebben we het hier over een 163 pk D5 en niet over een oud model 185 pk toch?????
Maar ik zat net nog eens te lezen volgens mij hebben we het hier over een 163 pk D5 en niet over een oud model 185 pk toch?????
S60 D5 185pk 6-Bak
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar dan nog is de intercooler nagenoeg identiek op de toevoeging van een sensor na dan. Ik denk niet dat de IC van de nieuwere types sterker is namelijk. Deze gaan net zo vaak stuk als de originele 163 pk D5.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Een aangepaste intercooler heeft standaard al enig effect, maar werkt pas echt optimaal nadat de software er op is aangepast. Dat geldt eigenlijk zo'n beetje voor alle aanpassingen die je (qua vermogen) doet. Pas met andere software haal je het gewenste effect.
Ik denk dat TS niet direct om een sterkere versie (wel handig meegenomen!), maar eerder om een groter/verbeterd i.v.m. de flow en koeling.
Zelf altijd flink bezig geweest met het aanpassen bij m'n diesel, sinds ik een huis heb en Volvo rij eigenlijk niet meer, ik hou ook nog van een beetje beleg op brood. Maar wat voor diesels altijd een goed recept is:
- Betere intercooler (de grootste is niet altijd de beste!)
- De-cat
- Inlaattraject reinigen (handmatig, ***werkje) en EGR blokkeren/softwarematig wegschrijven of een dichtplaatje met een gat van 3mm (bij Ford net voldoende om geen foutmelding te krijgen) en die eens in de zoveel tijd even schoonmaken.
- En pas hierna een tuning op maat. Als je het andersom doet gooi je het geld van de tuning weg.
Het kriebelt bij mij ook nog steeds wel. Een half jaar terug heb ik alleen de fout gemaakt bij het vervangen van de schokbrekers etc. voor originele te gaan. Als ik daar iets meer had uitgegeven en voor een goede Eibach set was gegaan, had ik het de moeite waard gevonden de Volvo wat meer pit te geven.
Ik denk dat TS niet direct om een sterkere versie (wel handig meegenomen!), maar eerder om een groter/verbeterd i.v.m. de flow en koeling.
Zelf altijd flink bezig geweest met het aanpassen bij m'n diesel, sinds ik een huis heb en Volvo rij eigenlijk niet meer, ik hou ook nog van een beetje beleg op brood. Maar wat voor diesels altijd een goed recept is:
- Betere intercooler (de grootste is niet altijd de beste!)
- De-cat
- Inlaattraject reinigen (handmatig, ***werkje) en EGR blokkeren/softwarematig wegschrijven of een dichtplaatje met een gat van 3mm (bij Ford net voldoende om geen foutmelding te krijgen) en die eens in de zoveel tijd even schoonmaken.
- En pas hierna een tuning op maat. Als je het andersom doet gooi je het geld van de tuning weg.
Het kriebelt bij mij ook nog steeds wel. Een half jaar terug heb ik alleen de fout gemaakt bij het vervangen van de schokbrekers etc. voor originele te gaan. Als ik daar iets meer had uitgegeven en voor een goede Eibach set was gegaan, had ik het de moeite waard gevonden de Volvo wat meer pit te geven.