LS,
Ik ben van plan een V70 aan te schaffen vanaf modeljaar 2000. Er is redelijk aanbod met km standen rond de ton. Maar wat is het verstandigst/betrouwbaarst een 170 pk versie ongeblazen of een vaak net wat meer aangeklede 200 pk versie met turbo? Van de saab 95 weet ik dat vroege turbo's black sludge problemen kennen. Bij volvo is mij dit niet bekend. Maar zijn er specifieke turboproblemen of is de betrouwbaarheid bij goede onderhoudshistorie gelijk?
wel of geen turbo kiezen
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ik heb nu sinds 50.000 km een 2.4T (weliswaar S60) die het verre van rustig heeft
Hij is getuned tot 261pk en heeft er tot nu toe niet echt last mee. Als je een goed onderhouden turboversie kunt vinden die je interessant lijkt, dan zou ik hem er zeker niet om laten staan. De vraag is wel wat voor soort rijder je bent, een turbomotor komt niet tot z'n recht als je er nooit meer dan 2000rpm mee maakt.
De 2.4T en 2.5T zijn echter wel heerlijk schakellui doordat ze meer koppel onderin hebben dan een ongeblazen versie. De T5 heeft dat wat minder door een grotere turbo. Schakellui past ook goed bij automaten, die hoeven dan niet zo snel terug te schakelen als je even iets meer gas geeft.
Het hangt dus allemaal nogal af van de rijstijl en eventueel ook van de gekozen aandrijving.
De 2.4T en 2.5T zijn echter wel heerlijk schakellui doordat ze meer koppel onderin hebben dan een ongeblazen versie. De T5 heeft dat wat minder door een grotere turbo. Schakellui past ook goed bij automaten, die hoeven dan niet zo snel terug te schakelen als je even iets meer gas geeft.
Het hangt dus allemaal nogal af van de rijstijl en eventueel ook van de gekozen aandrijving.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
door schakellui te rijden kent Volvo het BS probleem ook
Volvo for life
- JPV70
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17
Ik denk dat het voornamelijk afhangt van wat je zelf prettig vindt rijden en wat je met de auto gaat doen.
Veel de bergen in en / of met een zware last aan de trekhaak rijden, ga dan voor de turbo.
Ik heb zelf een V70 170pk automaat en waarvoor ik hem gebruik voldoende vermogen / koppel. Gebruik is 70% stadsverkeer met kinderen en boodschappen en 30% snelweg. Af en toe hangt er eens een (zware) aanhanger achter en dat rijd perfect. Recent volbeladen mee op wintersort geweest, ook in de bergen kom je dan niet echt tekort. Maar hij moet, met het klimmen in de bergen, wel flink werken om mee te komen. Op de autobahn met heuvels geen enkel probleem om 160 km/h aan te houden (en nog redelijk zuinig ook 1:10,5 op de BC).
Mogelijk iets meer onderhoud aan een turbo op langere duur? Er zitten tenslotte meer onderdelen op die kunnen slijten. Negatieve berichten lees / hoor ik echter zelden.
Ik heb geen ervaring met de benzine turbo versies. Wel met een D5 (S60, handschakel), hiermee rij ik dagelijks veel km's op de snelweg. Fantastische motor! Maar ja, dit is ook oneerlijk om te vergelijken.
Proberen zou ik zeggen!
Veel de bergen in en / of met een zware last aan de trekhaak rijden, ga dan voor de turbo.
Ik heb zelf een V70 170pk automaat en waarvoor ik hem gebruik voldoende vermogen / koppel. Gebruik is 70% stadsverkeer met kinderen en boodschappen en 30% snelweg. Af en toe hangt er eens een (zware) aanhanger achter en dat rijd perfect. Recent volbeladen mee op wintersort geweest, ook in de bergen kom je dan niet echt tekort. Maar hij moet, met het klimmen in de bergen, wel flink werken om mee te komen. Op de autobahn met heuvels geen enkel probleem om 160 km/h aan te houden (en nog redelijk zuinig ook 1:10,5 op de BC).
Mogelijk iets meer onderhoud aan een turbo op langere duur? Er zitten tenslotte meer onderdelen op die kunnen slijten. Negatieve berichten lees / hoor ik echter zelden.
Ik heb geen ervaring met de benzine turbo versies. Wel met een D5 (S60, handschakel), hiermee rij ik dagelijks veel km's op de snelweg. Fantastische motor! Maar ja, dit is ook oneerlijk om te vergelijken.

Proberen zou ik zeggen!
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
In die veronderstelling was ik ook...Frumpy schreef:Bij de volsynthetische olie, zoals voorgeschreven voor de modernere Volvo's, komt BS toch niet meer voor?
Overigens moet je iedere auto, maar zeker een turbo gewoon af en toe even de sporen geven. Beter voor de auto en leuk voor jezelf!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Geldt het niet voor alle auto,s dat het beter is om af en toe eens flink te gassen met het oog op inwendige vervuiling.
Maar ik geef toe met een turbo is dat leuker..
Maar ik geef toe met een turbo is dat leuker..
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- JP
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 23.01.2007 - 22:45
- Locatie: Utrecht
Een Volvo is leuk, een V70 is nog leuker en de turbo is daar de kers (incl. slagroom) weer op.
Citroen 2cv6 Lavendel, Rood, Zwart
Citroen BX 1.4 Deauville Bleu Memphis, 1.6 Chic Gris Dolmen, 1.9D Wit
Citroen Xsara Break 2.0HDI Rouge Lucifer
Volvo V70 T5 Scarab Green Pearl
Renault Twingo Jade
Volvo 940GLE Regent Red Metallic
Citroen BX 1.4 Deauville Bleu Memphis, 1.6 Chic Gris Dolmen, 1.9D Wit
Citroen Xsara Break 2.0HDI Rouge Lucifer
Volvo V70 T5 Scarab Green Pearl
Renault Twingo Jade
Volvo 940GLE Regent Red Metallic
- Black 2.4T awd
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
- Locatie: Twente
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Ga voor een turbo versie heeft net iets meer en het hogere koppel is ook wel prettig met stadsverkeer minder schakelen, pakt beter op.jpwg001 schreef:Ik rijd in een 2.4T en dat loopt zo lekker... Ik kan je een geblazen versie aanraden.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 16.02.2010 - 22:31
Een turbo bij een benzine is bijna het beste uit twee werelden. Het hoge koppel van een diesel en de hoge toeren van een benzine. Ik zou dus gaan voor een turbo, zeker weten!
Volvo XC90 D5 2019 R-Design met (vrijwel) alle opties
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
- JPV70
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17
De 'bijna' is natuurlijk het verbruikErik! schreef:Een turbo bij een benzine is bijna het beste uit twee werelden. Het hoge koppel van een diesel en de hoge toeren van een benzine. Ik zou dus gaan voor een turbo, zeker weten!

V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
De 'bijna' is natuurlijk het verbruik
Maar bij "normaal" rijden niet anders dan bij een 2,4
Maar bij "normaal" rijden niet anders dan bij een 2,4
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- JPV70
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17
Ik doelde eigenlijk op de diesel vs. benzine turbo...
Maar klopt zeker wat je schrijft!
Maar klopt zeker wat je schrijft!
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 16.02.2010 - 22:31
Dat "bijna" is inderdaad het verbruik.
Ondanks wat V70 T5 Assen zegt, rijdt een diesel met vergelijkbare cilinderinhoud altijd zuiniger.

Ondanks wat V70 T5 Assen zegt, rijdt een diesel met vergelijkbare cilinderinhoud altijd zuiniger.
Volvo XC90 D5 2019 R-Design met (vrijwel) alle opties
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
- Jan W
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 20:41
- Locatie: Oosterhout NB
Ik sluit me bij de voorgangers aan.
Een 2.4T of 2.5T vormt een goede combinatie van twee werelden: ruimschoots voldoende power en koppel, een prettige en bruikbare powerband met een groot bereik van zowel power als koppel -en dat bij een redelijk te noemen verbruik (hoewel je een benzine V70 natuurlijk nooit voor z'n zuinigheid moet aanschaffen).
Een T5 geeft wel een flinke dot extra power, maar doet dat pas een heel eind verder in het toerenbereik -ik vind het een heerlijk scheurijzer, vooral met het sportonderstel en de juiste wiel/bandcombinatie! Ik kan me voorstellen dat je zo'n T5 wat "te" zult vinden.
Aan de andere kant: als je alle kracht niet nodig denkt te hebben, ben je met een "2.4" (170pk) ook goed af, hoor!
Bij Turbo's geldt natuurlijk altijd: voorafgaand aan de motor uitzetten even de mechaniek tot rust laten komen en de motor even een halve minuut of zo stationair laten lopen.
Een specifiek probleem kunnen de electronisch geregelde gasklephuizen vormen. De eerste paar bouwjaren hadden exemplaren van Magneti-Marelli aan boord, en die geven doorgaans na een aantal jaren de geest. De Bosch fabrikaten zijn wat dat betreft meer bedrijfszeker. Je zult op dit forum over dit onderwerp voldoende info vinden.
Succes!
JanW
Een 2.4T of 2.5T vormt een goede combinatie van twee werelden: ruimschoots voldoende power en koppel, een prettige en bruikbare powerband met een groot bereik van zowel power als koppel -en dat bij een redelijk te noemen verbruik (hoewel je een benzine V70 natuurlijk nooit voor z'n zuinigheid moet aanschaffen).
Een T5 geeft wel een flinke dot extra power, maar doet dat pas een heel eind verder in het toerenbereik -ik vind het een heerlijk scheurijzer, vooral met het sportonderstel en de juiste wiel/bandcombinatie! Ik kan me voorstellen dat je zo'n T5 wat "te" zult vinden.
Aan de andere kant: als je alle kracht niet nodig denkt te hebben, ben je met een "2.4" (170pk) ook goed af, hoor!
Bij Turbo's geldt natuurlijk altijd: voorafgaand aan de motor uitzetten even de mechaniek tot rust laten komen en de motor even een halve minuut of zo stationair laten lopen.
Een specifiek probleem kunnen de electronisch geregelde gasklephuizen vormen. De eerste paar bouwjaren hadden exemplaren van Magneti-Marelli aan boord, en die geven doorgaans na een aantal jaren de geest. De Bosch fabrikaten zijn wat dat betreft meer bedrijfszeker. Je zult op dit forum over dit onderwerp voldoende info vinden.
Succes!
JanW
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Met Turbo = leuker, zonder Turbo = duurzamer.
Volgens een recent artikel beginnen de turboversies rond de 250.000km minder te worden. Ongeblazen blokken lopen moeiteloos tonnen. Zeker icm een handbak.
Maar ik geef toe, een turboblok icm automaat spreekt ook mij meer aan.
Volgens een recent artikel beginnen de turboversies rond de 250.000km minder te worden. Ongeblazen blokken lopen moeiteloos tonnen. Zeker icm een handbak.
Maar ik geef toe, een turboblok icm automaat spreekt ook mij meer aan.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Ik heb zelf een 2.4T uit 2000 en ben daar zeer tevreden over (1e eigenaar dus al 10 jaar plezier).............................!!! Over dat schadelijk rijden kan ik je vertellen dat een collega van mij een V70 170PK versie heeft en die rijdt schadelijker dat ik met mijn 2.4T (en ik rijdt toch echt wel door)
De Turbo dus!!
De Turbo dus!!
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Die bron was vast autovisie van april, in dat artikel is de T5 ook te woest voor voorwiel aandrijvingCarfreak schreef:Met Turbo = leuker, zonder Turbo = duurzamer.
Volgens een recent artikel beginnen de turboversies rond de 250.000km minder te worden. Ongeblazen blokken lopen moeiteloos tonnen. Zeker icm een handbak.
Maar ik geef toe, een turboblok icm automaat spreekt ook mij meer aan.

Het is hoe je ermee rijdt als je wilt krijg je ook een 2,4 wel stuk .
Vond het geen geweldig verhaal in de autovisie .
On topic maar weer..
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998