C70 T5 laten tunen door Tunex?

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1294
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Beste Forummers,

Ik ben eigenlijk heel tevreden met mijn C70 T5 aut., zeker na flushen van de automaat onlangs door GS powerflush tijdens de forum-flushdag in Varsseveld, rijdt hij nog beter. Ik werd laatst gewezen op Tunex, zij chiptunen je T5 van 240 pk / 330 Nm naar 275 pk / 410 Nm. Dat klinkt heel aanlokkelijk. Het is me niet te doen om de absolute sprint, maar het versnellen van 50-80, 80-120 etc., lijkt me nog relaxter en gemakkelijker te gaan met de 410 Nm.

Is het verstandig met 203.000 kilometer op de klok? Ik rijd over het algemeen erg rustig (gemiddeld verbruik 1 op 10), dus echt kapot draaien zal het niet. Tunex vraagt EUR 200 en stelt dat als je niet tevreden bent, je zonder opgaaf van reden kunt laten terugtunen naar origineel. Wat vinden jullie, Volvoliefhebbers, ervan? Ervaring met Tunex? Ervaring met tunen T5 automaat?

Afbeelding
Gebruikersavatar
sean850
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 22.12.2008 - 10:25
Locatie: Dronten

prijs is erg aanlokkelijk maar heb mindere ervaring maar ook positieve gelezen over tunex. Zelf ga ik liever naar een iets beter bekend staande tuner als Fasttech kost je iets meer maar ben je zeker verzekerd van goed werk. ook rica en european tuning staan heel goed aan geschreven als het om volvo's gaan.
opel astra 1.4 '94
land rover series III 2.25 '74

volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

Ik had mn C70 T5 automaat, bij ET laten tunen.
De automaat schakelde veel soepeler, en zelfs het verbruik omlaag.
Geen chip erin betaalen en rijden, maar de turbodruk en AFR worden ook gelijk gecontroleerd.
Mijn advies is chippen bij een volvo specialist, betaal je wel meer maar weet je zeker dat het goed is.
Gebruikersavatar
ivoandriessen
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
Locatie: Numansdorp

Mijn D5 is bij Tunex gedaan, rijd perfect, nooit problemen en super service (na de 2.0 update hebben ze de tuning netjes teruggezet).
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1294
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Tja, lastig. Bij Fasttech hebben ze wel expertise. Toen ze nog in Neede zaten ben ik er eens met m'n S80 T6 geweest. Deze accelereerde niet meer mooi gelijkmatig, maar "golvend". De dealer kon geen foutmelding vinden en de jongens van Fasttech gingen met laptop mee een stuk rijden en na veel nadenken en proberen bleek het turbodruk regelventiel de boosdoener. Je moet er echter wel het dubbele betalen...

Ik heb nog niet echt negatieve verhalen gelezen over Tunex, behalve de wat onpersoonlijke benadering. @ivoandriessen, kun je nog wat meer vertellen, hoeveel getunde kilometers heb je al gereden? Verbruik?
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Vraag Tunex in ieder geval of ze ook rekening houden met de automatische versnellingsbak. 't Is wel fijn als die ook wordt meegenomen in de tuning.

Ik heb zelf geen ervaring met Tunex, trouwens.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
ivoandriessen
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
Locatie: Numansdorp

Ik heb in ieder geval ook een automaat, hier hebben ze gewoon rekening mee gehouden. Ik heb de tuning laten doen met 325.000 op de teller. Zit nu op 398.000 dus ruim 70.000 km alweer.

Qua verbruik kan ik niet veel zeggen, vind hert te leuk om de tuning te gebruiken ;-) Als ik rustig rijd is ie wel wat zuiniger. Rijd nu met hetzelfde verbruik als voor de tuning, maar dan met stevig optrekken en doorrijden.
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1294
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Dank je @ivoandriessen. Misschien dat ik het dan ook maar eens aandurf...
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Enuh, als het dan toch zou moeten gebeuren, waarom dan geen Polestar?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

V70/2.4D/2003 schreef:Enuh, als het dan toch zou moeten gebeuren, waarom dan geen Polestar?
Voor de hoofdprijs, minder winst, wellicht niet eens beschikbaar voor de "oude" modellen. Dat de dealer/Volvo AB hier zaken mee doen wil niet zeggen dat het de heilige graal onder het volvo tunen is...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20649
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Waarom geen Polestar?
De enige reden waarom je daar geen zaken mee doet in dit geval is omdat die geen ugrade beschikbaar heeft voor een oudere C70.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
MartijnC70T5
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 20.06.2010 - 10:37
Locatie: Veenendaal

Over die km stand zou ik me niet druk maken die van mij is ook flink gekieteld en staat inmiddels op 243.000 en loopt nog steeds door zonder problemen en nagenoeg geen olieverbruik! (200ml op 6000 km)
Scandinavian Luxury...................Other Car's

Volvo 480GT................................Ford Fiesta Xri
Volvo C70 T5 325PK................... Opel Tigra Rio Verde
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1294
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Dank je MartijnC70T5,

Heb je een handbak of automaat? Kun je een beetje het verschil omschrijven tussen de 240 en 325 pk? Loopt het beter? De pure snelheid doet er niet toe, maar tuners beloven ook vaak dat de motor er beter door gaat lopen.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Geloof niet dat je met een chippie van 240 naar 325 pk kunt komen, als ik goed herinner heeft iemand op het forum zijn T5 MY2005 (dus standaard 260 pk) custom laten chippen nadat hij geheel andere downpipe en andere zaken had laten modificeren en kreeg hij 330pk. Alleen met chip zit je misschien op 290-295, dus met 240 pk ga je misschien naar 270.
Wil niet zeggen dat je het niet gaat merken, maar om het even in context te zetten.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Met een chippie kom je waarschijnlijk tot ca 270 pk ongeveer. Meer dan wordt het downpipe en de rest van de uitlaat aanpassen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1294
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Thanks @ t5power,

Klopt, ik stelde het misschien onjuist. Tunex belooft: van 240 pk / 330 Nm naar 275 pk / 410 Nm. Wat ik me afvroeg is of de loopcultuur van de T5 ook (nog) beter wordt, maar dat is waarschijnlijk niet makkelijk aan te geven als je alle aanpassingen ook hebt laten uitvoeren.
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

De km stand maak niets uit , als je een goede stage 0 heb.

Van internet geplukt:
Stage 0 wordt gebruikt om de motor weer zo optimaal mogelijk te laten lopen, voor dat men overgaat naar het echte tunen (vermogens winst krijgen)
Als je de stage 0 lijst heb afgewerkt is de kans kleiner dat je op een later tijdstip tijden het tunen tegen problemen aanloop waar van de oorzaak moeilijker te achterhalen is omdat je al begonnen bent met het aanpassen van de motor.

Stage 0 Lijst:

Plugs
cap/rotor
oil/transflush
filter (oil)
hoses (the little vac lines)
02 sensors
fuel pumps
clean injectors
clean IC/IC plumbing
Air filter
plug wires
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1294
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Dank je @koen.s. Dat is iets waar ik rekening mee kan houden. Al verwacht ik hier geen problemen. Onlangs bij de powerflushdag was mijn Volvo de tweede van 30 auto's die niet één storing in het systeem had...
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

Hoe oud zijn je vacuum slange, deze zijn vaak poreus.
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1294
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Al sla je me dood...
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”