V70 naar gas ombouwen, ervaringen

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Arjen5
1st Gear member

Momenteel overweeg ik mijn Volvo 2,4 103KW bj 2004 om te laten bouwen naar gas. Hoe zijn de ervaringen van V70-rijders die later overgegaan zijn naar gas? Zijn er zaken waar ik op moet letten?
Ik heb zoveel mogelijk het forum doorgezocht maar kon hierover niet iets specifieks vinden. Alvast bedankt voor het doorgeven van de ervaringen

Arjen
daytonawim
2nd Gear member
Contacteer:

Zeker even goet neuzen op eerder genoemde links, want de nieuwere
5 cylinder motoren, (na eind 1999) zijn ietwat kieskeuriger op LPG (helaas)

Het heeft te maken met de wijziging van hydrolische klepstoters naar vaste stoters
en
2nd Gear member

Ik zou zeggen: doen! De wagen die je noemde, de 2.4 103 kw (140pk, niet de 170) is zeer geschikt voor lpg. Ik zou voor LPI Vialle gaan, een ringtank van 70 liter. Ik zelf rijd in zo een model met lpi vialle, heb nu helaas een reparatie van ruim 500 Euro door een kapotte pomp, dit is echter wel het eerste probleem met het gas na ruim 240000 km ermee gereden te hebben (zover ik kan nagaan, want ik ben tweede eigenaar). Die pomp overigens schijnt een bekende kwaal te zijn bij Vialle, en inmiddels zouden die pompen ook al verbeterd zijn.

Ga wel naar een goede officiele installateur! Probeer je niet te laten verleiden door een of andere schoenmaker die het voor 200 Euro minder doet!

Verder is het aan te bevelen om Flashlube te laten plaatsen (kopsmering), ofschoon dit niet echt nodig schijnt te zijn, en de Vialle installateur je het dus waarschijnlijk ook niet zal aanraden. Het kan alleen maar goeds doen, en kost je ongeveer 2 tientjes per 10000 km...
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
Arjen5
1st Gear member

Iedereen tot zover bedankt voor de reacties. De links lieten ook veel info zien. Aan de hand daarvan heb ik de Volvo garage gebeld om hun ervaringen te horen. Het is dan zeker handig dat je wat kennis op deze manier vergaard hebt. Hun reactie was ook dat de motor er geschikt voor is. Wel is waar dat bij 80.000-140.000 km de kleppen nagesteld moeten worden. Dit is afhankelijk van de rijstijl. Mijn vraag hierop was of je het stellen dan ziet aankomen. Dat blijkt via het motormanagement systeem gemeld te worden. Hopelijk dan niet in een buitenlandse vakantie. Het stellen vergt een dag werk. Verder was hun ervaring dat er geen technische problemen zijn.
Gast

Arjen5 schreef:Wel is waar dat bij 80.000-140.000 km de kleppen nagesteld moeten worden. Dit is afhankelijk van de rijstijl. Mijn vraag hierop was of je het stellen dan ziet aankomen. Dat blijkt via het motormanagement systeem gemeld te worden.
Nu wil ik je niet teleurstellen, maar als het motormangement dit gaat aangeven ben je over het algemeen te laat.
En ik kan het weten :cry:
Trouwens welke dealer verkoopt dit praatje?
Je kan de klepspeling eenvoudig even laten controleren, nog geen uur werk.
Arjen5
1st Gear member

Nu wil ik je niet teleurstellen, maar als het motormangement dit gaat aangeven ben je over het algemeen te laat.
En ik kan het weten
Hoe was deze ervaring te voorkomen geweest? Moet je de garage specifiek opdracht geven om de klepspeling te controleren? En is er dan voldoende zekerheid tot de volgende onderhousbeurt dat je tussendoor geen problemen krijgt?
en
2nd Gear member

Alex,

Ik heb mijn garage gevraagd mbt het controlleren van mijn klepspeling. Zijn reactie was dat dit voor mijn type (V70 2.4 140 pk Vialle lpi - niet origineel bi-gas - automaat bouwjaar 12/2000) niet mogelijk is. Het zou niet mogelijk zijn die te controleren, en het stellen zou zo veel werk zijn, en daarom zo duur, dat het volgens hem niet interessant zou zijn. Hij zei nu rijdt de auto perfect, dus gewoon doorrijden, en mocht er ooit effectief een probleem met de kleppen zijn, dan kan ik dan m'n dure centen neertellen....

Mijn teller staat inmiddels boven de 286000 km, en volgens mij is klepspeling nog nooit gecontroleerd.

Wat is nu de waarheid? Ik weet dat er heel wat verschil is tussen voor 2000 en na 2000 hydrolische kleppen etc., hoe zit het nu?
Arjen5
1st Gear member

Om meer zekerheid te krijgen rondom het verbranden van kleppen en het controleren van klepspelingen, ben ik maar eens persoonlijk naar de volvo-garage gegaan. In een mondeling gesprek kom je soms verder.
Volgens hem kun je de klepspeling controleren. Hij suggereerde het om de 40.000 km. te controleren. Echter met een voorbehoud dat wanneer de klep al iets is ingebrand dat het je toch kan overkomen. Maar dit kwam weinig voor.
Hij gaf aan dat de volvo-motoren technisch goed geschikt zijn om op gas te rijden.
Zijn grootste bezwaren waren:
- wanneer je problemen hebt met het rijden op benzine of gas je als klant tussen de Volvo-garage en het gasombouwstation klem kunt komen. Met andere woorden, zij wijzen naar elkaar.
- zij hadden ervaring dat het kan gebeuren dat bij rijden op gas de motor bokt of inhoudt
Verder was er geen mening over toepassing van Flaslube. Het kwam zelden voor dat het toegepast was.
Geadviseerd werd om Vialle Lpi toe te passen.

Arjen
Gast

Als je te laat bent met kleppen stellen, heb je dit eerst niet in de gaten en ga je opzoek naar andere oorzaken.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... en+stellen

UIteindelijk moet er dan dit gebeuren: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=7288

Als je het zelf kan, zijn de kosten nog te overzien.
Gast

Hier staat wanneer je wel of niet moet kleppen stellen.
Er staan foto's bij hoe je het éénvoudig zelf kan zien.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5706
Ook even kijken wat voor motornummer je hebt kan helpen.

en:
Als inderdaad blijkt dat jij wel moet kleppen stellen, zou ik direct op zoek gaan naar een andere garage.
Waar ze wel verstand hebben van Volvo's!!
Ik mag hopen dat je niet bij een Volvo garage bent geweest? :?
Gast

Deze dan ook nog maar, kan je zelf je klepspeling controleren en eventueel stellen: :P
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=1589
en
2nd Gear member

Alex, ik heb besloten een nieuw onderwerp te starten om duidelijkheid te scheppen... Graag de input van een ieder die er verstand van heeft!!

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=7439
Gast

Arjen5 schreef:Momenteel overweeg ik mijn Volvo 2,4 103KW bj 2004 om te laten bouwen naar gas.
Arjen, wat ga je doen? Gassen :wink:
Arjen5
1st Gear member

Het is wel een ingewikkelde wereld geworden. Maar nadat ik alles overwogen heb, ga ik toch over op gas. Daarbij kies ik het fabrikaat Ville LPi systeem en kan het doen tegen een geschikte prijs (2400 Euro). Een ander merk kon ik doen voor 1900 Euro.
Mijn overwegingen zijn dat de meeste bezwaren naar mijn idee gevoelsmatig zijn. Natuurlijk kun je incidenteel pech hebben, maar dat kun je ook op benzine hebben.
Blijft over de kwestie over kleppenstellen. Wat ik van de discussie over houd is dat ik bij een onderhoudsbeurt gericht ga vragen naar controle van de klepspeling. We gebruiken de auto nl ook voor een (lichte) caravan.

Idereen bedankt voor de opmerkingen. Je kunt door deze opmerkingen gericht vragen bij garages en ombouwstations.

Arjen
Gast

Toch mooi dat je overtuigd bent van LPG.
We horen van je als een LPG installatie geinstalleerd hebt?

Succes
en
2nd Gear member

Goede beslissing!! Succes!!
joost
7th Gear member

Goed zo! Gassen met die bak!

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Arjen5
1st Gear member

Toch nog even een vraag.
De ombouw op gas heb ik gisteren met het ombouwstation afgesproken. Echter men had daarbij de opmerking dat mogelijk de laadvloer een paar centmeter omhoog komt. Ik ben nu nieuwsgierig of iemand ook deze ervaring heeft. En als iemand de vlakke laadvloer behouden heeft, welk merk en met hoeveel liter zit er dan in?

Arjen
en
2nd Gear member

Vreemd. Ik weet wel dat bij sommige types inderdaad de laadvloer een beetje moet worden verhoogd, maar in mijn V70 model 2001 zit een Vialle ringtank van 70 liter, en de laadvloer is niet verhoogd. Om hoeveel liter gaat het bij jou?
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”