Hoe warmer de motor hoe beroerder stationair

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
William244
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 16.02.2012 - 13:41

Mijn 244 is een juweeltje maar één ding krijg ik er niet uit.
De motor loopt niet lekker stationair.
Hoe heter de motor wordt hoe slechter hij gaat lopen. :?
Bij koude start loopt hij perfect !

Het is zo dat bij hete motor het toerental erg ver inzakt als ik de automaat (BW55) van P naar D of R schakel.
Motor dreigt dan af te slaan en ik zet hem dan maar in N en geef wat gas bij om hem niet te laten afslaan.

De automaat schakelt verder zijdezacht.
Wat me verder opvalt is dat de oliedrukmeter bij een hete motor in stand P ver wegzakt en erg schommelt.

Wie herkent dit en kan een goed advies geven?

Stationair CO afstelling heb ik geprobeerd, helpt niet.
Onsteking staat goed, kleppen ook.
Bougies en kabels zien er goed uit.
Groeten,
William

Volvo V70 2.5T GT summum - 2008
Volvo 244 2.3 Grand Luxe - 1982
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Ergens een vacuum lek? waarschijnlijk bij het spruitstuk.

De olie wordt dunner naarmate deze warmer wordt, de druk zakt hierdoor. hoe laag is de druk als hij warm is?
Gebruikersavatar
William244
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 16.02.2012 - 13:41

Dan schommelt/hikt het tussen 2 en 3 bar. Stand P.
In Drive tussen 4en 5, ga ik rijden dan weer maximale uitslag van de wijzer.
Maar dan ook echt schommelen van de wijzer. van die "hikjes" ook.
Tevens schommelen "hikjes" van de toerentalwijzer.
Erg irritant.
Groeten,
William

Volvo V70 2.5T GT summum - 2008
Volvo 244 2.3 Grand Luxe - 1982
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

olie druk is goed, de hikjes komen waarschijnlijk door het wisselend lopen van de motor.
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

is dit bij gas of benzine of beide?
Heb dit ook gehad vorig jaar, bleek de benzine pomp gewoon versleten te zijn.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
William244
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 16.02.2012 - 13:41

Ik rijd alleen op benzine, gastank heb ik niet.
Hoe moet ik dat zien Richo, de benzinepomp?

Welke symptonen had je zoal?
Groeten,
William

Volvo V70 2.5T GT summum - 2008
Volvo 244 2.3 Grand Luxe - 1982
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

als de motor koud was had ik geen problemen maar als ie warm werd ging toerental sterk wisselen tussen 500-1500 bij stationar draaien, dat was eigenlijk enigste teken dat bij mij merkbaar was.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
daancoumans
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18.01.2012 - 20:52

Motor afgesteld als hij koud is?en anders waarschijnlijk valse lucht ?
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

je kunt met een busje remmenreiniger controleren of er ergens valse lucht/vacuum lek is. bij draaiende motor voorzichtig op de verdachte plekken spuiten, al de motor anders gaat lopen heb je beet.

pas op, niet te veel het is brandbaar!
Gebruikersavatar
zwientie
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 14.11.2011 - 20:42

wou net zeggen pak dan water of zo of zeep
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Door de 'extra' brandstof hoor je de motor juist anders lopen
Gebruikersavatar
William244
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 16.02.2012 - 13:41

Ik ga de carb binnenkort eens vervangen , eens kijken of dat helpt.
Groeten,
William

Volvo V70 2.5T GT summum - 2008
Volvo 244 2.3 Grand Luxe - 1982
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

heb je geen valse lucht kunnen ontdekken?
Gebruikersavatar
William244
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 16.02.2012 - 13:41

Nee maar ik zou ook niet weten hoe ik dat echt goed moet doen.
Ik vind het zo raar dat het bij koude motor veel minder is.
Ook het terugvallen van het toerental bij schakelen van P naar D.

Bakolie vervangen hoor je ook vaak maar de olie ziet er erg helder en schoon uit.
Groeten,
William

Volvo V70 2.5T GT summum - 2008
Volvo 244 2.3 Grand Luxe - 1982
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Bij een gezonde motor komt er alleen lucht door de gasklep de motor in, de carburatie mengt daar brandstof bij. Als er ergens een lek zit (na de gasklep dus) dan kun je dat aantonen door extra brandstof door dit lek toe te voegen.

In praktijk betekend dat het inspuiten van de verbindingen van het inlaatspruitstuk. Bij stationair draaien heerst er een vacuum in de inlaat, de extra br.andstof wordt zo naar binnen gezogen.

Ik gebruik remmenreiniger omdat dat mooi in een spuitbus zit. , een kwastje met benzine lukt ook als je het spuiten gevaarlijk vind.
Juan v
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.07.2012 - 12:07

Ik ben op zoek naar een trekhaak voor een 245 uit 1979 met lpg onderbouw en dikke bumper wie weet iets groet John
Juan v
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.07.2012 - 12:07

op mijn Volvo 245 met een b 19 a motor zit een stromberg zenith 175 cd loopt niet stationair en krijgt veel te veel benzine verzuipt dus bij scandcar is er een revisie set geplaats maar het resulteet is 0,0 men krijgt de carburateur niet afgesteld wie weet raad?
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Juan v schreef:Ik ben op zoek naar een trekhaak voor een 245 uit 1979 met lpg onderbouw en dikke bumper wie weet iets groet John
maak even een eigen topic aan lijkt me beter anders lopen 2 draadjes door elkaar.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Juan v schreef:op mijn Volvo 245 met een b 19 a motor zit een stromberg zenith 175 cd loopt niet stationair en krijgt veel te veel benzine verzuipt dus bij scandcar is er een revisie set geplaats maar het resulteet is 0,0 men krijgt de carburateur niet afgesteld wie weet raad?
Geldt ook voor deze
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”