Aangezien ik sinds kort op LPG ben gaan rijden heb ik bewust gezocht naar een Volvo met hydraulische klepstoters, nu ben ik uitgekomen op de C70 2.3 T5 uit 1998.
Nu zijn erg legio blokken uit dit tijdperk, 2.3, 2.4, 2.5, met en zonder Turbo.
Met name de nieuwere blokken zijn vaak uitgevoerd zonder hydraulische klepstoters.
Waarvoor heeft Volvo daarvoor gekozen?
Dus de hamvraag: voordelen/nadelen hydraulische klepstoters??
Voordelen/nadelen hydraulische klepstoters
- Turbo Will-I-Am
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 08.03.2012 - 23:10
- Locatie: Wijhe
- Contacteer:
Voorheen: Seat Toledo V5
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
- RonS60
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 30.05.2011 - 21:39
Voordeel voor de fabrikant: vaste stoters zijn veel goedkoper dan hydraulische.
V50 D5 GT Edition 2 MY08
Yamaha Fazer 2008
V50 1.8 Edition 1 MY08
V70 R AWD 2003
S60 2.4 140PK 2001 LPG
V70 2.4 170PK 1999
V70 2.5 20V 1997
Yamaha Fazer 2008
V50 1.8 Edition 1 MY08
V70 R AWD 2003
S60 2.4 140PK 2001 LPG
V70 2.4 170PK 1999
V70 2.5 20V 1997
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5303
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik heb altijd begrepen dat het "nadeel" van de hydraulische klepstoters is dat de emissies direct na de start duidelijk minder goed zijn omdat de klepspeling op dat moment nog niet optimaal is. Nadeel van nokvolgers met onderliggende stelsim is dat je de complete nokkenas moet demonteren om de kleppen te kunnen stellen. Vraag me niet waarom men niet meer werkt met stel sims tussen de nokkenas en nokvolger, dat stelt snel en eenvoudig....
- Turbo Will-I-Am
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 08.03.2012 - 23:10
- Locatie: Wijhe
- Contacteer:
Goede discussie!! Wie heeft er nog meer input??
Voorheen: Seat Toledo V5
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
NielsV70 schreef:Ik heb altijd begrepen dat het "nadeel" van de hydraulische klepstoters is dat de emissies direct na de start duidelijk minder goed zijn omdat de klepspeling op dat moment nog niet optimaal is. Nadeel van nokvolgers met onderliggende stelsim is dat je de complete nokkenas moet demonteren om de kleppen te kunnen stellen. Vraag me niet waarom men niet meer werkt met stel sims tussen de nokkenas en nokvolger, dat stelt snel en eenvoudig....
Het stellen met sims gaat bij volvo niet op bij de 5 cilinders,omdat je altijd het complete nokkenasdeksel moet verwijderen,dus het is niet even een kwestie van even stellen!
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5303
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Hydrolische klepstoters hoef je inderdaad niet te stellen
@mario ik heb juist gepoogd aan te geven dat het kleppenstellen met de 5 cil relatief lastig is in vergelijking tot bijvoorbeelde de oude 1.7 L motoren zoals die in de 440/460 gebruikt worden
@mario ik heb juist gepoogd aan te geven dat het kleppenstellen met de 5 cil relatief lastig is in vergelijking tot bijvoorbeelde de oude 1.7 L motoren zoals die in de 440/460 gebruikt worden
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ik weet er alles van,ik doe dat namelijk wel is,kleppen stellen van een vijf cilinder,is een hoop werk en kost een beetje.NielsV70 schreef:Hydrolische klepstoters hoef je inderdaad niet te stellen
@mario ik heb juist gepoogd aan te geven dat het kleppenstellen met de 5 cil relatief lastig is in vergelijking tot bijvoorbeelde de oude 1.7 L motoren zoals die in de 440/460 gebruikt worden