Voordelen/nadelen hydraulische klepstoters

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Turbo Will-I-Am
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 08.03.2012 - 23:10
Locatie: Wijhe
Contacteer:

Aangezien ik sinds kort op LPG ben gaan rijden heb ik bewust gezocht naar een Volvo met hydraulische klepstoters, nu ben ik uitgekomen op de C70 2.3 T5 uit 1998.
Nu zijn erg legio blokken uit dit tijdperk, 2.3, 2.4, 2.5, met en zonder Turbo.

Met name de nieuwere blokken zijn vaak uitgevoerd zonder hydraulische klepstoters.

Waarvoor heeft Volvo daarvoor gekozen?
Dus de hamvraag: voordelen/nadelen hydraulische klepstoters??
Voorheen: Seat Toledo V5
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Nadelen = minder zuinig
voordelen = 400.000+ km zonder verbrande kleppen geneuzel :D.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
RonS60
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 30.05.2011 - 21:39

Voordeel voor de fabrikant: vaste stoters zijn veel goedkoper dan hydraulische.
V50 D5 GT Edition 2 MY08
Yamaha Fazer 2008
V50 1.8 Edition 1 MY08
V70 R AWD 2003
S60 2.4 140PK 2001 LPG
V70 2.4 170PK 1999
V70 2.5 20V 1997
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5303
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik heb altijd begrepen dat het "nadeel" van de hydraulische klepstoters is dat de emissies direct na de start duidelijk minder goed zijn omdat de klepspeling op dat moment nog niet optimaal is. Nadeel van nokvolgers met onderliggende stelsim is dat je de complete nokkenas moet demonteren om de kleppen te kunnen stellen. Vraag me niet waarom men niet meer werkt met stel sims tussen de nokkenas en nokvolger, dat stelt snel en eenvoudig....
Gebruikersavatar
Turbo Will-I-Am
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 08.03.2012 - 23:10
Locatie: Wijhe
Contacteer:

Goede discussie!! Wie heeft er nog meer input??
Voorheen: Seat Toledo V5
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

NielsV70 schreef:Ik heb altijd begrepen dat het "nadeel" van de hydraulische klepstoters is dat de emissies direct na de start duidelijk minder goed zijn omdat de klepspeling op dat moment nog niet optimaal is. Nadeel van nokvolgers met onderliggende stelsim is dat je de complete nokkenas moet demonteren om de kleppen te kunnen stellen. Vraag me niet waarom men niet meer werkt met stel sims tussen de nokkenas en nokvolger, dat stelt snel en eenvoudig....

Het stellen met sims gaat bij volvo niet op bij de 5 cilinders,omdat je altijd het complete nokkenasdeksel moet verwijderen,dus het is niet even een kwestie van even stellen!
Gebruikersavatar
Meeus
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 16.06.2010 - 19:57

heb me laten wijsmaken.. dat hydraulische klepstoters niet afgesteld moeten worden. Klopt dit????
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";
Afbeelding
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5303
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Hydrolische klepstoters hoef je inderdaad niet te stellen

@mario ik heb juist gepoogd aan te geven dat het kleppenstellen met de 5 cil relatief lastig is in vergelijking tot bijvoorbeelde de oude 1.7 L motoren zoals die in de 440/460 gebruikt worden
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

NielsV70 schreef:Hydrolische klepstoters hoef je inderdaad niet te stellen

@mario ik heb juist gepoogd aan te geven dat het kleppenstellen met de 5 cil relatief lastig is in vergelijking tot bijvoorbeelde de oude 1.7 L motoren zoals die in de 440/460 gebruikt worden
Ik weet er alles van,ik doe dat namelijk wel is,kleppen stellen van een vijf cilinder,is een hoop werk en kost een beetje.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”