Automaatbak laten flushen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Gister middag is de automaatbak van mijn S60 geflushed.

Hieronder wat foto's van de flush;
Er kwam een soort koffieverkeerd uit, dus het was niet heel erg nodig om te doen, maarja was ook een stukje preventief onderhoud :D.

Ik had gehoopt dat het schokje van de 2 naar z'n 3 weg zou zijn en dat leek ook zo gister bij het test rijden, maar hij is vanochtend weer volledig terug. Toch moet ik zeggen dat het geheel wel meer solide aan voelt. Helemaal vloeiend zal dus wel niet meer mogelijk zijn...

Waar ik wel heel blij mee ben is dat het voelt alsof de auto gechipped is. Het gas in duwen levert nu een pak snelheid op en je voelt jezelf meer in je stoel worden gedrukt. Voorheen was de auto niet langzaam, maar mocht ie graag meer herrie maken als je het gas in duwde en een beetje snelheid geven.

Nu krijg ik een diepe brom en een berg koppel :D. Ik vond de auto wat tam en slippend, zenuwachtig zelfs. De leen D5 (oke handbak) die ik mee kreeg een keer sleurde de auto over de snelweg. Dat gevoel heb ik nu ook weer met de 2.4T; heel veel koppel en hij blijft nu meer in 1 versnelling in plaats van om niets over te springen naar een versnelling lager.

Gery gaf aan dat in de komende kilometers de bak verder leert dus ik heb nog een stille hoop dat het schokje verdwijnt. Ben zowieso tevreden over de actie omdat het een fijn gevoel is met verse olie te rijden, te weten dat je AT bak zowieso nog goed is en met een pak meer toepasbaar vermogen.

Dus Gery bedankt en tot over 60.000-70.000 km :P!

PS: grappig nieuw feitje, bij optrekken in z'n 1 is het niet de turbo die je hoort fluiten :shock: , ik weet ook zo weinig van m'n auto :(
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Dit verhaal doet me toch twijfelen of ik nog aan spoelen moet beginnen. Er is wel resultaat, maar in jouw geval is het dus niet verbluffend.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24660
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

soms is het probleem wel weg... Maar bij mij werd het erger.

Sjoerd, heb je al nieuwe software erin? Dat reset de bak waardoor ie opnieuw zich gaat inleren
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Walter schreef:soms is het probleem wel weg... Maar bij mij werd het erger.

Sjoerd, heb je al nieuwe software erin? Dat reset de bak waardoor ie opnieuw zich gaat inleren
Dat weet ik, maar bij mij is de bak al een keer gespoeld op de klassieke wijze. De manier die Gery toepast, schijnt beter en grondiger te zijn.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Nieuwe bak is 3000+ euro,
flushen was 300 euro.

Ik ga ook kleppenstellen a 800 euro (wanneer nodig) om een koprevisie a 2000+ euro te voorkomen. Het is maar hoe je het bekijkt.

Hij slipt veel minder, voelt meer solide aan en heeft mindere schokjes. De software is zich nog aan het inleren (duurt wat 100 km, dus misschien wrod het nog beter).

Ik vond het een prima actie, maar er is dus een "goede" automaatbak met weinig vervuilde olie gespoeld. Als de schok van 2-3 weg is, dan is het een wonder :P, anders preventief onderhoud.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Gerardf
6th Gear member
Berichten: 2532
Lid geworden op: 30.12.2010 - 21:40
Locatie: Gooi

Wat Walter zegt kan kloppen. Bij mij lukte destijds de software update niet (Flushdag Ommen). Aleen de teller is toen gereset. Na verloop van tijd begon hij toch wat minder te schakelen.
Na een Service beurt met Service 2.0 (software updates) schakeld hij weer goed. Heb inmiddels zo'n 3000 km gereden na de service beurt en schakeld nog steeds super.
Volvo V60 D6 PHEV 2013
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14802
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Het helpt inderdaad als je de laatste update erin hebt.
Het leren van de bak is echt verbluffend.
Ik wil graag met weinig toeren rijden en heb in begin met de hand geschakelde na het flushen. Snel op schakelen dus! 8)

Een stukje rijden en dan stoppen en de motor niet meteen uitzetten na het flushen helpt ook met versneld leren van de bak.
' Hij heeft dan meer tijd om e.e.a op te slaan.

Bij is flushen groot succes ook al kwam er rode olie uit met de wissel
( 140.000km )
Veeeeeel mooier schakelen, schokloos en de toeren gaan diep terug. Kortom betere volvo beleving :!:

En bij Gery is ook wel gezellig

:D "einde promoting' :lol:
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14802
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Hmmm moet zeggen dat wat dagen later de automaat soms niet helemaal weet wat ie wil; houd ie op eens in en schokjes kent ie nog wel.

Na het weekend heb ik een aantal 100 km gereden en ik trek dan m'n conclusie wel.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Die van mij wordt steeds beter en vloeiender.
De versnellingen lopen mooi in elkaar over en op koppel gebeurd er ook echt wat ipv een hoop toeren en lawaai.
Na 1000km gewoon een aanrader.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

De schok van z'n 2e naar z'n 3e is er nog steeds, alleen hoe hoger de snelheid/accelleratie, hoe beter.

Voor de rest weet de automaat soms niet helemaal wat ie met z'n schakel gedrag wil. Ik rijd vaak rustig, maar soms ook "sportief", automaat krijgt niet een consistent rij gedrag om van te leren, maar toch, blijft ie dan altijd leren?

Soms echter schakeld de bak perfect in z'n D terug om echt heel netjes op te pakken en door te trekken.

Ik geef de hoop nog niet op, maar ben ook niet echt tevreden (nog).

Wat wel zo is en blijft; hij heeft minder slip en versneld veel beter, minder lawaai, meer snelheid.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

sju_art schreef:Wat wel zo is en blijft; hij heeft minder slip en versneld veel beter, minder lawaai, meer snelheid.
En dus lager verbruik, ook leuk natuurlijk :D
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14802
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@Sju: Soms is een bak zo vervuild dat een tweede ronde nodig is. Hoeveel omheeft die bak inmiddels gelopen?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

tsss dat schokje ken ik, bij mij doet ie dat ergens bij het overschakelen van 2 naar 1, als ik bijv afrem voor een stoplicht, bij de 20 km schokt hij sinds kort ben daar niet zo blij mee, onlangs laten flushen bij een transmissie bedrijf
( zwart ) dus ik weet nog niet of ik verhaal ga halen
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Even een vraag aan andere GTrijders.
Bij gas los voor een rotonde schakelt de bak dan terug of blijft hij stationair draaien en pakt hij weer op nadat je gas geeft?
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

De mijne valt terug in toeren, maar niet tot stationair, pakt dan weer op bij gas geven. Bij licht gas geven heb ik wel het gevoel dat ie dan vrij lang op de koppelomvormer blijft hangen, met het gas dieper in pakt ie wel meteen de lockup.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

de mijne valt ook terug in toeren, bijna naar stationair, maar pakt na gas geven heel vlot weer op
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Thanks, producteigenschap dus..
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Ik moet m'n verhaal na vandaag wel even bijstellen;

Te weinig lpg in de tank of een falende lpg pomp zorgt voor storingen. Heb net 30 km op benzine gereden wat duidelijker veel vloeiender gaat. Schoje van 2 naar 3 is weg en het raar vloeiender.

Ik parkeer m'n mening nog even.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Vooralsnog lijkt gewoon weer een volle tank alle problemen op te lossen, maar lijkt hij net wat mooier te schakelen op benzine. In combinatie met een airco beurt laat ik volgende week mijn LPG installatie nalopen op de waardes en wellicht dat ie inderdaad beter kan worden afgesteld.

Mijn mening blijft nog even geparkeerd :P.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”