Upgrade speakers LA en RA, polariteit ?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
JosE
1st Gear member

Goedemiddag,
Ga mijn speakers vervangen in de achterdeuren van de V50.
( High Performance Audio ). Hertz ESK 165.
Kon echter nergens iets vinden over de kleurcodes van de kabelboom. Wil in ieder geval niet de plus en min verwisselen... Weet iemand welke kabels welke polariteit hebben ?
gr.
Jos
FrankS60
5th Gear member

je kunt het uitproberen met een 1,5v batterij, het liefst 1 die bijna leeg is. Als je die stroom op de speaker zet, met de + batterij op + speaker, komt de conus naar buiten. Verkeerd om zal hij de conus naar binnen trekken. Alleen doen met speakers met een draadwinding (sub/mid) en niet met tweeters. Ook niet langer dan noodzakelijk doen, gewoon even aantikken, kijken, los.

Als je de oude speakers test kun je zo de + uitvogelen op die oude, en daarmee ook de + draad determineren voor op de nieuwe.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
JosE
1st Gear member

Dank je wel Frank, weer wat geleerd, maar de speaker is voorzien van een + en - aanduiding. Het gaat mij om de kabelboom van de wagen, welk kleurtje is wat ?
FrankS60
5th Gear member

Nou, als je de oude speaker correct aangesloten had, kun je dat toch gewoon zien? Zoals het zat was het goed, en dan kun je door je oude speaker te testen ook vinden welke draad en + en welke - is.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
JosE
1st Gear member

Sorry Frank, in eerste instantie wist ik niet dat de af fabriek speakers wellicht ook voorzien waren van een + - aanduiding vandaar mijn vraag. Maar ik kan het nu sowieso testen en aan de hand van de uitkomst de nieuwe plaatsen. Niet ver genoeg doorgedacht en niet goed gelezen ook...Heb de auto nog maar enkele maanden en moet e.e.a. nog loshalen en plaatsen. Met dank aan een medeforummer die hier een uitgebreide how to over heeft geplaatst ! Zal zeker helpen.
240 2.3GLE 1993
Fisher Fury 4AGE
V50 2004 2.0D
JosE
1st Gear member

Weet iemand of en welke speakerringen ik nodig heb voor de achterportieren ? Meen me te herinneren dat iemand de VW Lupo/Seat Arosa ringen heeft gebruikt in de voorportieren, maar of deze ook in te zetten zijn in de achterportieren ?
FaGo
2nd Gear member

Je kunt voor de achterportieren de zelfde ringen gebruiken als voor de voorportieren.
Kijk even bij onderstaande link voor info:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... t=speakers
JosE
1st Gear member

Dank je wel.
240 2.3GLE 1993
Fisher Fury 4AGE
V50 2004 2.0D
m123maurice
Starter

Als je de kabels bij de speakers zelf bekijkt hebben ze allemaal een witte en een zwarte draad (volgens de papieren, ik heb dat zelf nog niet gecheckt !!).
Dan zou de witte kabel de + moeten zijn en de zwarte de -.
Bij de tweeters is dat: links: White/Violet is + en Grey/White de -
en voor de rechter tweeter: White/black voor de + en Grey/black voor de -.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”