B5244T3 OF B5244T5 blok in mijn 2001 V70 T5?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
prometheus@v70
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.10.2008 - 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Hi,

Vandaag een automaat flush laten doen door Gerry Slot op de Forum power flush dag in Varsseveld.De flush is perfect gegaan en mijn Geartronic automaat schakeld weer perfect.

Tijdens de flush trok Gerry (man heeft echt jarenlang ervaring) de conclusie dat mijn T5 uit 1-10-2001 voorzien is van het nieuwe type T5 blok (geleverd vanaf 2004/2005), dus de B5244T5 ipv de B5244T3.

Gerry kwam tot deze conclusie doordat mijn 2001 auto voorzien is van een thermostaat welke alleen geleverd is op het nieuwere B5244T5 blok, ook het feit dat mijn 2001 auto voorzien is van het nieuwere (van Japanse makelij) gasklephuis versterkte zijn beeld.

Op zich niks mis mee, het B5244T5 blok heeft zelfs 10pk meer dan het "oude" B5244T3 blok, maar het heeft me zeer verrast en ik ben er dan ook zeer verbaasd over.(Onderhoudshistorie is geheel compleet,en dus nergens iets over motorwissel oid vindbaar), als je de computer uitleest geeft ie netjes B5244T3 aan.

Vraag is of ik op een andere (visuele) manier kan achterhalen of Gerry het inderdaad bij het juiste eind heeft? Is het wellicht mogelijk dat:

-Er een nieuwe thermostaat (met de nieuwe en dus andere behuizing) op mijn oude blok is geplaatst
-Het oude B5244T3 blok is geleverd met 2 of meer uitvoeringen tav de thermostaat behuizing?
-Het nieuwe B5244T5 blok is geleverd met 2 of meer uitvoeringen tav de thermostaat behuizing? ;)
-Is het uberhaupt wel technisch mogelijk om een B5244T5 blok in een 2001 auto ( met dito electronica,kabelboom enz) te lepelen?
-Geeft het gasklephuis inderdaad een sterke aanwijzing of zijn er B5244T3 motoren die ook al voorzien zijn van het nieuwere type gasklephuis?

Let wel de auto rijdt perfect en ik heb er totaal geen problemen mee, ik wil het alleen zeker weten, want hoe kan ik nu een forum lid zijn met een Eland sticker op mijn T5 als ik niet eens weet wat er in het vooronder ligt! :)

Graag uwe suggesties en reacties!

BVD,

Harold
V70 Classic 2.4 Bi-Fuel
V70 T5 LPI, Geartronic, Mobility, Comfort, Sport, Premium & Estate Line, standkachel, opendak, etc :)
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Nou, ik rijd ook met een T5 van MY2005 en het grote verschil qua rijden iig is het feit dat de auto vanaf 2000 toeren al als een beer eraan begint te trekken.
Bij de vorige T5 begon dat een stuk later (2500-3000 toeren ofzo).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
prometheus@v70
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.10.2008 - 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Hi T5power,

Ik heb helaas geen vergelijk, hij pakt inderdaad redelijk vroeg op, maar dat is een subjectieve beleving.Ik ben op zoek naar de echt harde feiten.Dus echt een onderdeel wat echt alleen maar voorkomt op of het ene type of echt alleen op het andere type.

Thx!
V70 Classic 2.4 Bi-Fuel
V70 T5 LPI, Geartronic, Mobility, Comfort, Sport, Premium & Estate Line, standkachel, opendak, etc :)
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik ben op zoek naar de echt harde feiten.Dus echt een onderdeel wat echt alleen maar voorkomt op of het ene type of echt alleen op het andere type.
Gerry kwam tot deze conclusie doordat mijn 2001 auto voorzien is van een thermostaat welke alleen geleverd is op het nieuwere B5244T5 blok,
Dit lijkt me duidelijk, toch?
Maar op de motor zit vast wel een typeplaatje opzij bij de distributie, met de juiste codes.
zie: http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... tp6682.pdf
blz 154.
En software is voor de gek te houden, hoor...niet aangepast........mijne geeft nog steeds aan dat er een HU 605 in zit, terwijl ik er een Bluepower in heb zitten, om maar eens wat te noemen. Dat is gewoon de configuratie af-fabriek.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

* Hoe kan het dat er een blok van een ander bouwjaar in de auto zit? Was dat bekend toen je hem kocht?
* Weet je zeker dat het niet per ongeluk een omkatter is?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
prometheus@v70
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.10.2008 - 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Hi v70/2.4D/2003,

Nee, is me nooit opgevallen,auto rijdt perfect en ziet er prima uit.Vandaar ook mijn verbazing.Onderhoudshistorie compleet e.d.

De auto is in 2006 geimporteerd vanuit Duitsland (wist ik en staat ook in de onderhoudshistorie aangegeven) naar NL,maar ik denk nu dat hij met een kapotte motor uit Duitsland is gehaald en dat er hier een nieuw/ander blok in is gegaan.En dat de auto is doorverkocht

Het is wel zo dat het niet per se negatief hoeft te zijn.
Er kan ook een nieuw blok of vrijwel nieuw blok in 2005/2006 in zijn gegaan.In dat geval ben ik natuurlijk spek koper.

De km stand die vandaag uit is gelezen komt overeen met hetgeen de teller aangeeft en wat er in het onderhoudsboekje staat.

Thx,
V70 Classic 2.4 Bi-Fuel
V70 T5 LPI, Geartronic, Mobility, Comfort, Sport, Premium & Estate Line, standkachel, opendak, etc :)
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

De km stand die vandaag uit is gelezen komt overeen met hetgeen de teller aangeeft en wat er in het onderhoudsboekje staat.
dat klopt altijd, ook al is halverwege een ander blok ingezet......die km stand blijft bewaard, ook al heeft de tweede motor (overdreven) 700000 km gedraaid, de tellerstand in de ECU is bepalend.
kijk nou eens opzij op het motortype plaatje op de distributie, dan weet je het zeker welk blok erin zit.

Is er een ander blok ingezet, heb je geen flauw idee hoeveel deze gelopen heeft......kan een (bijna) nieuwe zijn, kan ook een gebruikte met een behoorlijke ervaring ( lees: km stand) zijn.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
prometheus@v70
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.10.2008 - 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Hi Wim,

Ik ga morgen even kijken, als er inderdaad een nieuwer type blok inzit dan ga ik ervan uit dat ie met kapot blok in 2006 geimporteerd is geweest uit Duitsland (volgens boekje bij kmstand 77000km),op dat moment kon dat nieuwere type b5244t5 dan maximaal 1.5 jaar oud zijn geweest (werd nl geleverd vanaf eind 2004) en dan zal de kilometerstand dus maximaal in die 1.5 jaar bij elkaar gereden kunnen zijn.

Dan moet je toch flink je best doen om in die 1.5 jaar bijvoorbeeld meer dan 100.000km bij elkaar te rijden.In dat geval zou de kmstand die de Ecu aangeeft nagenoeg gelijk zijn met de kilometerstand die het blok had gelopen 77000 vs de veronderstelde 100.000km.Kans dat het minder is is dan groter dan dan het meer zou zijn.Morgen meer.
V70 Classic 2.4 Bi-Fuel
V70 T5 LPI, Geartronic, Mobility, Comfort, Sport, Premium & Estate Line, standkachel, opendak, etc :)
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

....Dan moet je toch flink je best doen om in die 1.5 jaar bijvoorbeeld meer dan 100.000km bij elkaar te rijden.....
Klopt ook weer.......dan zou het bij normale jaarkilometers hooguit 40-50000 kunnen zijn.
Al maakt een beetje vertegenwoordiger in Duitslang toch wel behoorlijke kilometers, hoor...
Zelf heb ik in mijn goeie jaren met de 945 ook zo'n 5 jaar achter elkaar tussen de 110-120000 per jaar gereden..........maar ja, ik reed wekenlang door heel europa. Bij inruil stond ook de teller op bijna 8 ton voor een toen 9 jaar oude auto. En duitsland is ook groot van noord naar zuid.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Zijn niet gewoon de thermostaat en gasklephuis vervangen door die van het nieuwere type :roll:
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Thijs schreef:Zijn niet gewoon de thermostaat en gasklephuis vervangen door die van het nieuwere type :roll:
De vraag van de TS is volgens mij ook of dit technisch mogelijk is.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1940
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Het beste "bewijs" heb je denk ik toch van het typenummer wat is ingeponsd/gestansd aan de achterkant van het blok. Is wel wat lastig bereikbaar, moet je even bovenste deel van de distributiekap voor afhalen en dan kun je met een lampje de code zien staan in het blok.

Alleen de code op de distributiekap is ook niet 100% zekerheid!
Heb nl. ook (ongeveer) zo'n geval meegemaakt bij de aanschaf van onze T5.
Op de distributiekap stond de code van een 2.4T!
Toen ik voor een garantiegeval bij de dealer was heb ik dit voor gelegd en waren zij, net als ik, uiteraard ook zeer verbaasd.
De monteur heeft mij toen laten zien waar de code in het blok stond en dat was dus een andere (lees: de correcte) dan op de distributiekap stond!

Dus even het bovenste deel van distribtiekap, (met het gedeelte wat het kleppendeksel zit geloof ik) er afhalen (torx) en als je dan naast het rechtervoorwiel gaat staan en je tegen de achterkant van de motor aankijkt met een lampje moet je de code kunnen zien.

gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gast

Je zegt dat de onderhoudshistorie geheel compleet is (nergens iets over motorwissel oid vindbaar), maar dat de auto is in 2006 geimporteerd vanuit Duitsland.
Dan is het natuurlijk heel goed mogelijk dat er iets ontbreekt (kan in NL trouwens ook als de auto niet dealer wordt onderhouden)
Het is dus heel goed mogelijk dat Gery gelijk heeft. Ergens heeft wat plaats gevonden en dat is niet genoteerd.
Volgens mij heb je een masseltje? Wel bijzonder dat de auto (computer) de nieuwe gasklep aan kan.

Tja, dat de km-stand overeenkomt is vrij logisch, die komt namelijk uit de diverse computers.
Vraag is nu eigenlijk wat heeft jouw blok dan werkelijk gelopen? Dit ivm de distributieriem enz....
Gebruikersavatar
prometheus@v70
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.10.2008 - 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Gents,

Op de zijkant van mijn blok staat....... B5234T3, dus het type T5 blok wat in het modeljaar 2001/2002 gangbaar was. Er staat ook nog een seriecode e.d op.Als iemand obv die seriecode iets kan dan zal ik die noteren en posten.

Dus deze constatering roept iig 2 vragen op: Kan het dus toch zo zijn dat het "oudere"type blok voorzien kan worden van een behuizing van de thermostaat die gelijk is aan de behuizing van het nieuwere blok ( vanaf MY 2004)?

En kan het gasklephuis vervangen zijn door een nieuwer type?

Graag uwe suggestie & commentaar!

Gr,

Harold
V70 Classic 2.4 Bi-Fuel
V70 T5 LPI, Geartronic, Mobility, Comfort, Sport, Premium & Estate Line, standkachel, opendak, etc :)
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

gasklep werd in my 2002 voor de turbo modellen al vervangen door de Bosch versie, dus dat kan best dat je geen probleem etm hebt.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gast

Even op zoek naar het motornummer. Elke Volvo-dealer kan je dmv VIDA vertellen welk motornummer bij jouw auto hoort.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14896
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

JAaaaa...... en toen?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gast

Bover schreef:JAaaaa...... en toen?
? Controleren?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14896
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Was even benieuwd hoe het is afgelopen
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”