Vandaag een automaat flush laten doen door Gerry Slot op de Forum power flush dag in Varsseveld.De flush is perfect gegaan en mijn Geartronic automaat schakeld weer perfect.
Tijdens de flush trok Gerry (man heeft echt jarenlang ervaring) de conclusie dat mijn T5 uit 1-10-2001 voorzien is van het nieuwe type T5 blok (geleverd vanaf 2004/2005), dus de B5244T5 ipv de B5244T3.
Gerry kwam tot deze conclusie doordat mijn 2001 auto voorzien is van een thermostaat welke alleen geleverd is op het nieuwere B5244T5 blok, ook het feit dat mijn 2001 auto voorzien is van het nieuwere (van Japanse makelij) gasklephuis versterkte zijn beeld.
Op zich niks mis mee, het B5244T5 blok heeft zelfs 10pk meer dan het "oude" B5244T3 blok, maar het heeft me zeer verrast en ik ben er dan ook zeer verbaasd over.(Onderhoudshistorie is geheel compleet,en dus nergens iets over motorwissel oid vindbaar), als je de computer uitleest geeft ie netjes B5244T3 aan.
Vraag is of ik op een andere (visuele) manier kan achterhalen of Gerry het inderdaad bij het juiste eind heeft? Is het wellicht mogelijk dat:
-Er een nieuwe thermostaat (met de nieuwe en dus andere behuizing) op mijn oude blok is geplaatst
-Het oude B5244T3 blok is geleverd met 2 of meer uitvoeringen tav de thermostaat behuizing?
-Het nieuwe B5244T5 blok is geleverd met 2 of meer uitvoeringen tav de thermostaat behuizing?

-Is het uberhaupt wel technisch mogelijk om een B5244T5 blok in een 2001 auto ( met dito electronica,kabelboom enz) te lepelen?
-Geeft het gasklephuis inderdaad een sterke aanwijzing of zijn er B5244T3 motoren die ook al voorzien zijn van het nieuwere type gasklephuis?
Let wel de auto rijdt perfect en ik heb er totaal geen problemen mee, ik wil het alleen zeker weten, want hoe kan ik nu een forum lid zijn met een Eland sticker op mijn T5 als ik niet eens weet wat er in het vooronder ligt!

Graag uwe suggesties en reacties!
BVD,
Harold