van 2.0D naar D2, wel of niet doen?

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
MiniMe
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 04.07.2006 - 16:36

Ik rij al meer dan 7 jaar in mijn S40 2.0D. Hoewel ik nog steeds erg tevreden ben over de auto komen er toch wel wat kosten aan. Dus denk ik er over om op de valreep nog een nieuwe S40 te kopen. Mijn oog is gevallen (mede vanwege het gunstig kosten plaatje) op de D2 uitvoering. Overigens rij ik de auto gewoon particulier, dus geen leasebak.

Wie heeft ooit de overstap gemaakt van een 2.0D naar een D2 en wat zijn daarbij de positieve of negatieve bevindingen, en met name m.b.t. het lagere vermogen van de D2.
Ben zelf erg happy met het motorvermogen van de 2.0D maar ja, deze wordt niet meer geleverd.

Wat is eigenlijk het verschil tussen de 1.6D en de D2. Is dit dezelfde motor met een 6-bak?
Is de D2 nou een PSA of een Volvo motor?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen
indoboy22
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 22.07.2011 - 16:21

De d2 is een PSA motor. Ik zou eerder voor een d3 gaan. Veel betere en krachtigere motor. Hoeveel km heb je nu op de s40 staan?
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022
Gebruikersavatar
MiniMe
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 04.07.2006 - 16:36

indoboy22 schreef:De d2 is een PSA motor. Ik zou eerder voor een d3 gaan. Veel betere en krachtigere motor. Hoeveel km heb je nu op de s40 staan?
220.000km
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20788
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Alle motoren in een Volvo zijn Volvo motoren. Een 2.0 en een D2 zijn echter in de basis een samenwerkingsproject. Maar gebouwd in de eigen motorenplant in Skovde. Dus hou op over de negativiteit over zogenaamde slechte PSA motoren. (OVERIGENS BOUWDE Peugeot al diesels toen Volvo nog niet eens van het bestaan afwist.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
MiniMe
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 04.07.2006 - 16:36

V480-S60 schreef:Alle motoren in een Volvo zijn Volvo motoren. Een 2.0 en een D2 zijn echter in de basis een samenwerkingsproject. Maar gebouwd in de eigen motorenplant in Skovde. Dus hou op over de negativiteit over zogenaamde slechte PSA motoren. (OVERIGENS BOUWDE Peugeot al diesels toen Volvo nog niet eens van het bestaan afwist.)
Ik geloof niet dat er iemand negatief was, niemand heeft het hier over slechte PSA motoren. Ik vroeg mij dit gewoon af uit nieuwsgierigheid. Heb zelf jaren Peugeot diesels gereden tot volle tevredenheid. Dus voor mij heeft een PSA label eerder een positieve dan een negatieve betekenis.

Btw. heb je voor mij nog iets te melden over de (naar eigen ervaringen) verschillen tussen de 2.0D en D2, want daar ging het mij om.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Delete
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Wij hebben 5 jaar in een 2.0D gereden en sinds 1 jaar rijden wij in een D2. Ik zou het niet doen. De 2.0D is een stuk krachtiger/sneller. Als je het vermogen van een auto vaak aanspreekt, zou ik voor een D3 kiezen.

@V50 R, +1.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

rsnhakan schreef:Wij hebben 5 jaar in een 2.0D gereden en sinds 1 jaar rijden wij in een D2. Ik zou het niet doen. De 2.0D is een stuk krachtiger/sneller. Als je het vermogen van een auto vaak aanspreekt, zou ik voor een D3 kiezen.

@V50 R, +1.
Ik zeg +1 en +1
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een D3 is (al lang) niet meer bestelbaar op een S40, overweeg een V40
Volvo for life
Gebruikersavatar
V50-Mart
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42

bart simpson schreef:een D3 is (al lang) niet meer bestelbaar op een S40, overweeg een V40

+1
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Ja, waarom niet een wegenbelastingvrije V40 D2 intro line. Net zo duur, maar wel wegenbelasting vrij.
Gebruikersavatar
MiniMe
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 04.07.2006 - 16:36

Natuurlijk ga ik nog wel een proefrit maken, maar ik ben voorafgaand erg geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die deze overstap al gemaakt hebben. Een D3 heeft natuurlijk mijn voorkeur maar die is ongeveer € 7000 duurder dan een vergelijkbare D2 limited edition.

Overigens staat de D3 nog gewoon in de prijslijst en kan je hem op de website nog steeds configureren.

Wat het verbruik betreft, met mijn 2.0D ligt het verbruik (volgens de boordcomputer) op dit moment op 4,9 liter op 100km. maar ik ben echt geen slome rijder. Wel heb ik een behoudende rijstijl.

De nieuwe V40 vind ik wel mooi, maar de kofferruimte is zo klein.
Btw. Ik rij 95% alleen in de auto waarvan ongeveer 80% op de autosnelweg
Gebruikersavatar
MiniMe
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 04.07.2006 - 16:36

Discovery schreef:Ja, waarom niet een wegenbelastingvrije V40 D2 intro line. Net zo duur, maar wel wegenbelasting vrij.
Wat is een intro line, ik heb daar nog nooit van gehoord.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Maar een V50 D3 is al een maand of wat echt niet meer te bestellen dus vergeet deze optie..
Volvo for life
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

MiniMe schreef:
Discovery schreef:Ja, waarom niet een wegenbelastingvrije V40 D2 intro line. Net zo duur, maar wel wegenbelasting vrij.
Wat is een intro line, ik heb daar nog nooit van gehoord.
Intro line is het introductie pakket op de V40 waarbij je voor weinig(500-1000) euro allemaal interessante opties krijgt zoals cruise control, navigatie, high performance multimedia, parkeersensoren achter, parkeercamera achter, verlichte versnellingpook, adaptief instrumentenpaneel. Een V40 D2 Kinetic Intro line kost je dan 28000 euro. Ben je goedkoper uit dan met een S40+besparing op wegenbelasting+betere restwaarde want nieuwere auto+veiligere auto want je hebt knieairbag, voetgangersairbag, City Safety.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Of neem een S60 D3
Volvo for life
Gebruikersavatar
MiniMe
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 04.07.2006 - 16:36

Discovery schreef:
MiniMe schreef:
Discovery schreef:Ja, waarom niet een wegenbelastingvrije V40 D2 intro line. Net zo duur, maar wel wegenbelasting vrij.
Wat is een intro line, ik heb daar nog nooit van gehoord.
Intro line is het introductie pakket op de V40 waarbij je voor weinig(500-1000) euro allemaal interessante opties krijgt zoals cruise control, navigatie, high performance multimedia, parkeersensoren achter, parkeercamera achter, verlichte versnellingpook, adaptief instrumentenpaneel. Een V40 D2 Kinetic Intro line kost je dan 28000 euro. Ben je goedkoper uit dan met een S40+besparing op wegenbelasting+betere restwaarde want nieuwere auto+veiligere auto want je hebt knieairbag, voetgangersairbag, City Safety.
Oh sorry, had niet in de gaten dat het om de V40 ging. Ik vind het een mooie auto, alleen het kofferbakje is slechts 335 Liter.

En ja, zo'n S60 is weer groter en duurder. Vooral groter is lastig want dat past maar moelijk in de parkeergarage van mijn appartement.
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Dat is gemeten tot aan de hoogte van de achterbank. Wanneer je ruimte echt nodig hebt(vakantie) stapel je gewoon door een kom je op meer liters dan in de S40 waar je niet omhoog kan stapelen.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Je moet hem vooral vergelijken met je huidige auto. Dus spring in zo'n auto voor een proefrit en ERVAAR!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
MiniMe
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 04.07.2006 - 16:36

Paul schreef:Je moet hem vooral vergelijken met je huidige auto. Dus spring in zo'n auto voor een proefrit en ERVAAR!
Dat ga ik zeker nog doen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”