Verstandig? Snelheid maken met nieuwe auto
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ach, ik ben een met een gloedje nagelnieuwe Toyota Corolla 2 ltr diesel *spugen doet* op en neer gereden naar Hjorring (DK). In drie dagen tijd stond de km-teller op goed 2500 km. Dat ding heeft nadien altijd als mooiste gelopen, in vergelijking tot de andere twee die in het reguliere werk waren ingereden. Dat was in 1991.
Indien het inrijden niet vergeleken kan worden met de titel "verkrachting" is er niks aan de hand en kan een huidige moderne motor dat zeer zeker hebben.
Indien het inrijden niet vergeleken kan worden met de titel "verkrachting" is er niks aan de hand en kan een huidige moderne motor dat zeer zeker hebben.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
Mee eens, is ook een beetje kwestie van aanvoelen en hangt ook van het soort motor af.
Als je het idee hebt dat de motor er "op z'n knieen voor moet" doe je er niet goed aan dit een hele tijd vol te houden.
Als je het idee hebt dat de motor er "op z'n knieen voor moet" doe je er niet goed aan dit een hele tijd vol te houden.
- bookkeeper
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
- Contacteer:
Vandaag mijn D3 heerlijk ingereden op de autobahn... 660 km waarvan ruim 500 km autobahn.... Heel even een top van 225 km/u gereden.... Verder veel verschilende snelheden gereden veelal tussen de 150 en 200 km/ u ....
Heerlijk....
Heerlijk....
Bookkeeper
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Bij moderne auto's maakt het allemaal niet meer uit. Al trap je volledig de pedaal in wanneer je de fabriek uit rijdt. Alles past tegenwoordig precies. Is volledig over engineered. Vroegah moest ieder lager zich zetten. Daarom gaan moderne motoren ook eerder kapot. Het kan niks meer hebben.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Men perst anno nu met een turbo het uiterste uit een klein motortje en niemand die zich bij aanschaf nog afvraagt hoe lang dat goed gaat...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Kan best lang goed gaan, moderne motoren worden ook met moderne ontwerp progrmma's gemaakt, dus daarom werd vroeger het zekere voor het onzekere genomen.
Tegenwoordig is het "onzekere" een stuk zekerder geworden.
Men moet wel optimaliseren (is trouwens een betere omschrijving dan under-engineerd) wil men aan de emissie eisen voldoen en toch genoeg prestaties leveren.
Ik kan mij herinneren dat GM ook een poosje V8's met slechte nokkenas produceerde, dus groot lomp en degelijk gaan ook niet altijd samen.
Tegenwoordig is het "onzekere" een stuk zekerder geworden.
Men moet wel optimaliseren (is trouwens een betere omschrijving dan under-engineerd) wil men aan de emissie eisen voldoen en toch genoeg prestaties leveren.
Ik kan mij herinneren dat GM ook een poosje V8's met slechte nokkenas produceerde, dus groot lomp en degelijk gaan ook niet altijd samen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8499
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik ben ook huiverig om een nieuwe auto de sporen te geven, maar ik ken iemand die jaren de afgewerkte autos moest testen bij Opel Antwerpen en die vertelde me "elke auto die de fabriek verlaat heeft al in de rode zone van de toerenteller gereden"
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Hooguit iets zekerder, er gaat nog steeds genoeg fout met blokken of onderdelen ervan die in theorie prima zouden moeten functioneren maar waar de praktijk toch anders uit wijst. De praktijk blijkt toch elke keer weerbastiger.Tegenwoordig is het "onzekere" een stuk zekerder geworden.
"Optimaliseren" weer zo'n prachtig manager eufemisme oftewel maskerend taalgebruik. Gelul in de ruimte noem ik dat. Maar al te vaak betekend dat ook iets of iemand een poot uitdraaien. Alleen dat laatste klink zo hard, vandaar dan maar "optimaliseren".
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik vrees dat al dat belastingvoordeel van nu op termijn een hoop geld gaat kosten. Een 1.6 blokje wat getergd door een turbo dagelijks bijna 2 ton op gang moet brengen, gaat echt geen 20 jaar meer mee.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Als jij het zo wilt zien, ik zie "optimaliseren" niet iets als negatiefs maar meer als economische noodzaak, ivm grondstof en milieu problematiek, en ik ben echt geen managerIroll schreef:Hooguit iets zekerder, er gaat nog steeds genoeg fout met blokken of onderdelen ervan die in theorie prima zouden moeten functioneren maar waar de praktijk toch anders uit wijst. De praktijk blijkt toch elke keer weerbastiger.Tegenwoordig is het "onzekere" een stuk zekerder geworden.
"Optimaliseren" weer zo'n prachtig manager eufemisme oftewel maskerend taalgebruik. Gelul in de ruimte noem ik dat. Maar al te vaak betekend dat ook iets of iemand een poot uitdraaien. Alleen dat laatste klink zo hard, vandaar dan maar "optimaliseren".

De tijd zal het leren, er werd wel vaker tegen iets nieuws sceptisch aangekeken en soms ook wel terecht maar bleek ook vaak ongegrond, volvo heeft toch een naam hoog te houden of was die al..... :oops:
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3186
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
En terug naar het oorspronkelijke onderwerp;
naar mijn gevoel is de auto na de eerste 20.000 km en paar keer goed hard op autobahn beter gaan rijden (T4).
Beter: soepeler, krachtiger en zuiniger.
naar mijn gevoel is de auto na de eerste 20.000 km en paar keer goed hard op autobahn beter gaan rijden (T4).
Beter: soepeler, krachtiger en zuiniger.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Absoluut waar! Zo ga je op met een nieuwe motor. De opmerking elders: "PLANKEN" is wérkelijk flawekul en daarmee jaag je de boel op termijn aan gort... :xIroll schreef:Het gaat om de toeren. Rij niet langdurig hoog in dezelfde toeren. Af en toe boven de 4000 kan, maar niet langdurig. Beetje met het gas spelen zodat de toeren varieren. Wordt het blok lekker soepel van en kunnen de nokkenassen op de juiste manier inslijten. Rij de 1e 5dkm op die manier, daarna kan je de toeren verder gaan opbouwen.
XC70 D5 2009 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Om er een leuke discussie van te maken:mad schreef:Absoluut waar! Zo ga je op met een nieuwe motor. De opmerking elders: "PLANKEN" is wérkelijk flawekul en daarmee jaag je de boel op termijn aan gort... :xIroll schreef:Het gaat om de toeren. Rij niet langdurig hoog in dezelfde toeren. Af en toe boven de 4000 kan, maar niet langdurig. Beetje met het gas spelen zodat de toeren varieren. Wordt het blok lekker soepel van en kunnen de nokkenassen op de juiste manier inslijten. Rij de 1e 5dkm op die manier, daarna kan je de toeren verder gaan opbouwen.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm :mrgreen:
Biertje bij? :drinking:
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
M@rcel schreef:Dus je hebt het gelezen en kunt onderbouwen wat je hier schrijft?mad schreef:Ja, er wordt veel gelogen op het Internet, vooral door degenen die daar baat bij hebben...
Doe mij maar een Duvel.... :wickedfart:
Onderbouwen?.... Dit is járenlange ervaring uit de tijd dat Internet nog niet bestond.... en natuurlijk is het materiaal verbeterd, maar staal is staal en aluminium blijft aluminium... ach, ik ben er niet op tegen. Wanneer iemand wil plánken met een nieuwe motor: vooral doen! Maar dan ook niet zeuren als het handeltje los moet na een ton....
XC70 D5 2009 Ocean Race