Verstandig? Snelheid maken met nieuwe auto

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Topic gaat over het inrijden van een nwe motor. De laatste twee bijdragen zijn daarom totaal off topic. Dat soort fratsen moet je echt niet met een niet ingereden blok uithalen.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ach, ik ben een met een gloedje nagelnieuwe Toyota Corolla 2 ltr diesel *spugen doet* op en neer gereden naar Hjorring (DK). In drie dagen tijd stond de km-teller op goed 2500 km. Dat ding heeft nadien altijd als mooiste gelopen, in vergelijking tot de andere twee die in het reguliere werk waren ingereden. Dat was in 1991.
Indien het inrijden niet vergeleken kan worden met de titel "verkrachting" is er niks aan de hand en kan een huidige moderne motor dat zeer zeker hebben.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gast

Mee eens, is ook een beetje kwestie van aanvoelen en hangt ook van het soort motor af.
Als je het idee hebt dat de motor er "op z'n knieen voor moet" doe je er niet goed aan dit een hele tijd vol te houden.
Gebruikersavatar
bookkeeper
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
Contacteer:

Vandaag mijn D3 heerlijk ingereden op de autobahn... 660 km waarvan ruim 500 km autobahn.... Heel even een top van 225 km/u gereden.... Verder veel verschilende snelheden gereden veelal tussen de 150 en 200 km/ u ....

Heerlijk....
Bookkeeper

Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more

2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Bij moderne auto's maakt het allemaal niet meer uit. Al trap je volledig de pedaal in wanneer je de fabriek uit rijdt. Alles past tegenwoordig precies. Is volledig over engineered. Vroegah moest ieder lager zich zetten. Daarom gaan moderne motoren ook eerder kapot. Het kan niks meer hebben.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De oude redblocks waren juist over-engineerd, de moderne motoren zijn under-engineerd vanwege economische redenen. Hoe minder materiaal deste lichter en goedkoper.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Men perst anno nu met een turbo het uiterste uit een klein motortje en niemand die zich bij aanschaf nog afvraagt hoe lang dat goed gaat...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Kan best lang goed gaan, moderne motoren worden ook met moderne ontwerp progrmma's gemaakt, dus daarom werd vroeger het zekere voor het onzekere genomen.

Tegenwoordig is het "onzekere" een stuk zekerder geworden.

Men moet wel optimaliseren (is trouwens een betere omschrijving dan under-engineerd) wil men aan de emissie eisen voldoen en toch genoeg prestaties leveren.

Ik kan mij herinneren dat GM ook een poosje V8's met slechte nokkenas produceerde, dus groot lomp en degelijk gaan ook niet altijd samen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik ben ook huiverig om een nieuwe auto de sporen te geven, maar ik ken iemand die jaren de afgewerkte autos moest testen bij Opel Antwerpen en die vertelde me "elke auto die de fabriek verlaat heeft al in de rode zone van de toerenteller gereden"
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Tegenwoordig is het "onzekere" een stuk zekerder geworden.
Hooguit iets zekerder, er gaat nog steeds genoeg fout met blokken of onderdelen ervan die in theorie prima zouden moeten functioneren maar waar de praktijk toch anders uit wijst. De praktijk blijkt toch elke keer weerbastiger.

"Optimaliseren" weer zo'n prachtig manager eufemisme oftewel maskerend taalgebruik. Gelul in de ruimte noem ik dat. Maar al te vaak betekend dat ook iets of iemand een poot uitdraaien. Alleen dat laatste klink zo hard, vandaar dan maar "optimaliseren".
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik vrees dat al dat belastingvoordeel van nu op termijn een hoop geld gaat kosten. Een 1.6 blokje wat getergd door een turbo dagelijks bijna 2 ton op gang moet brengen, gaat echt geen 20 jaar meer mee.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Iroll schreef:
Tegenwoordig is het "onzekere" een stuk zekerder geworden.
Hooguit iets zekerder, er gaat nog steeds genoeg fout met blokken of onderdelen ervan die in theorie prima zouden moeten functioneren maar waar de praktijk toch anders uit wijst. De praktijk blijkt toch elke keer weerbastiger.

"Optimaliseren" weer zo'n prachtig manager eufemisme oftewel maskerend taalgebruik. Gelul in de ruimte noem ik dat. Maar al te vaak betekend dat ook iets of iemand een poot uitdraaien. Alleen dat laatste klink zo hard, vandaar dan maar "optimaliseren".
Als jij het zo wilt zien, ik zie "optimaliseren" niet iets als negatiefs maar meer als economische noodzaak, ivm grondstof en milieu problematiek, en ik ben echt geen manager :P

De tijd zal het leren, er werd wel vaker tegen iets nieuws sceptisch aangekeken en soms ook wel terecht maar bleek ook vaak ongegrond, volvo heeft toch een naam hoog te houden of was die al..... :oops:
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3186
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

En terug naar het oorspronkelijke onderwerp;
naar mijn gevoel is de auto na de eerste 20.000 km en paar keer goed hard op autobahn beter gaan rijden (T4).

Beter: soepeler, krachtiger en zuiniger.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Iroll schreef:Het gaat om de toeren. Rij niet langdurig hoog in dezelfde toeren. Af en toe boven de 4000 kan, maar niet langdurig. Beetje met het gas spelen zodat de toeren varieren. Wordt het blok lekker soepel van en kunnen de nokkenassen op de juiste manier inslijten. Rij de 1e 5dkm op die manier, daarna kan je de toeren verder gaan opbouwen.
Absoluut waar! Zo ga je op met een nieuwe motor. De opmerking elders: "PLANKEN" is wérkelijk flawekul en daarmee jaag je de boel op termijn aan gort... :x
XC70 D5 2009 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

mad schreef:
Iroll schreef:Het gaat om de toeren. Rij niet langdurig hoog in dezelfde toeren. Af en toe boven de 4000 kan, maar niet langdurig. Beetje met het gas spelen zodat de toeren varieren. Wordt het blok lekker soepel van en kunnen de nokkenassen op de juiste manier inslijten. Rij de 1e 5dkm op die manier, daarna kan je de toeren verder gaan opbouwen.
Absoluut waar! Zo ga je op met een nieuwe motor. De opmerking elders: "PLANKEN" is wérkelijk flawekul en daarmee jaag je de boel op termijn aan gort... :x
Om er een leuke discussie van te maken:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm :mrgreen:

Biertje bij? :drinking:
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Ja, er wordt veel gelogen op het Internet, vooral door degenen die daar baat bij hebben...

Doe mij maar een Duvel.... :wickedfart:
XC70 D5 2009 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

mad schreef:Ja, er wordt veel gelogen op het Internet, vooral door degenen die daar baat bij hebben...
Dus je hebt het gelezen en kunt onderbouwen wat je hier schrijft?
Doe mij maar een Duvel.... :wickedfart:
Afbeelding
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

M@rcel schreef:
mad schreef:Ja, er wordt veel gelogen op het Internet, vooral door degenen die daar baat bij hebben...
Dus je hebt het gelezen en kunt onderbouwen wat je hier schrijft?
Doe mij maar een Duvel.... :wickedfart:
Afbeelding

Onderbouwen?.... Dit is járenlange ervaring uit de tijd dat Internet nog niet bestond.... en natuurlijk is het materiaal verbeterd, maar staal is staal en aluminium blijft aluminium... ach, ik ben er niet op tegen. Wanneer iemand wil plánken met een nieuwe motor: vooral doen! Maar dan ook niet zeuren als het handeltje los moet na een ton....
XC70 D5 2009 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Jarenlange ervaring is toch een behoorlijke onderbouwing? :)

Zit hij er echt naast of valt er meer over te zeggen?
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”