hallo,
Ik ben een verse volvo rijder. Tot voor kort reed ik in een A6 2.5TDI 5 cylinder (wel bekend op dit forum; want dat is dezelfde motor als in de oude V70 2.5D).
Nu staat er een V70 2.4D modeljaar 2006 op de oprit te pronken. 200.000km gereden en dealer onderhouden.
Er is echter wel een probleem. De turbodruk komt te langzaam op. Als ik ineens gas geef duurt het bijna een seconde voordat er voldoende turbodruk is. Daarna is er ruim voldoende trekkracht voorhanden. Bij 1750rpm duurt dit zeker een seconde; maar bij 2500rpm ook nog wel een halve seconde.
Als je op een kruising af koerst en je ziet een auto van rechts aankomen bijvoorbeeld dan hoef je niet even gas te geven om ver voor langs te schieten; want tegen de tijd dat de volvo weg schiet ben je al te laat. Zelfs met inhalen op secundaire wegen moet ik een seconde voordat ik daadwerkelijk in wil gaan halen al vol gas geven.
Bij mijn oude audi motor was er altijd direct trekkracht (mits je in het juiste toerenbereik zat vanaf 2000rpm).
Om dit probleem op te lossen ben ik eerst maar eens gaan chiptunen. Daar werd ie wel sneller van; maar de vertraging bleef.
Omdat me opviel dat de auto elke rit ging regeneren heb ik het roetfilter (DPF) verwijderd en via tuning de controle op het roetfilter en de regeneratie laten uitschakelen. Hoewel dit enorm in het brandstofverbruik scheelde gaf dit geen enkele verbetering wat betreft de vertraging bij het op gang komen van de turbodruk.
Inmiddels had ik een VIDA installatie op mijn laptop en een
VICE interface aangeschaft. Hiermee heb ik de handel uitgelezen en wat logs gemaakt.
Er zijn geen foutcodes.
Bij ineens gasgeven stijgt de waarde voor gewenste turbodruk direct naar 2.5bar. De gemeten turbodruk begint meteen te stijgen; maar doet er wel een seconde over om op de gewenste waarde uit te komen.
Wie heeft er een idee wat er mis kan zijn? Mochten er mensen mee willen denken dan kan ik grafiekjes maken en posten van diverse meetwaardes.
gr. Eelco
v70 turbo trage spoolup
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
De turbo control valve (control solenoid oid in vadis) die de wastegate regelt op de benzinemotoren staat erom bekend dat die na verloop van tijd slechter en trager gaat werken. Volgens mij zit vrijwel dezelfde klep op de diesels. Een nieuwe van de dealer kost je iets in de trant van 65 - 75 euro.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Er zit een VNT turbo in, het kan zijn dat de verstelring vast zit. Je zou eens kunnen proberen wat harder te rijden zodat de ring moet verstellen. Dus niet constant volgas, maar wat spelen met het gaspedaal zodat de ring moet bewegen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- nieuwedaf V70
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 22:19
Ja en nee; ja hij zit er op alleen via een vacuüm en na +/- 07/2005 elektronisch. TOCH? en volgens mij doen ze het zelfde maar de nieuwe (elektronische) iets betrouwbaarder. Maar stuk gaan ja dat kunnen ze, bij mij wel.