Koppakking lek?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Heb hier een 855 10v uit 1995 staan met de klacht dat hij even inhoud tijdens het optrekken in de 2de versnelling. Dit doet hij zowel op Gas als op benzine.
Roter + kapje zijn nog netjes.

Compressie test laat zien dat cilinder 1,4 en 5 13 bar hebben en cilinder 2 en 3 maar 6 bar.

Zou dit het probleem kunnen geven? Goed lijkt het me iig niet. Ik denk zelf aan de kop pakking maar ben bang dat de klacht toch nog ergens anders aan ligt.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Zou ook een lekke of meerdere lekke kleppen kunnen zijn.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Zat ik ook al aan te denken maar heb het nog nooit gehoord dat dat bij een 855 voor komt met hydraulische kleppen?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb je wel met warme motor gemeten?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ook die kleppen verbranden soms,hydraulisch,s of niet!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Met warme motor niet echt. Heb hem enkel naar binnen gereden en gemeten.

Ik zal het nog even met warme motor maar zou dat verschil maken? Dat er dan 2 cilinders met koude motor minder compressie hebben. Ik zou dan denken dat ze dat allemaal hebben

Hoop dan niet op verbrande kleppen want dat maakt het allemaal weer duurder en heb een bepaald bedrag toegewezen gekregen waar ik hem voor mag repareren en een koppakking valt daar binnen net. Als er dan ook nog kleppen vervangen moeten worden dan word het te duur...
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

arjan_de_jong schreef:Met warme motor niet echt. Heb hem enkel naar binnen gereden en gemeten.

Ik zal het nog even met warme motor maar zou dat verschil maken? Dat er dan 2 cilinders met koude motor minder compressie hebben. Ik zou dan denken dat ze dat allemaal hebben

Hoop dan niet op verbrande kleppen want dat maakt het allemaal weer duurder en heb een bepaald bedrag toegewezen gekregen waar ik hem voor mag repareren en een koppakking valt daar binnen net. Als er dan ook nog kleppen vervangen moeten worden dan word het te duur...
Die paar kleppen vervangen maakt het verschil niet zo bij zo,n reparatie.
Gezien de kosten die je al maakt bij het demonteren van de kop.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Compressie meten altijd met warme motor. Vaak zie je dat met een paar cilinders de compressie minder is bij een blok met veel km's. Als de kleppen lekken zie je meteen dat er met warme motor ook een lage compressie is.

Overigens vreemd dat de klant het risico bij jou neerlegt. Je kunt dat toch in overleg doen, en als de klant het op voorhand te duur vind worden moet hij je er niet aan laten beginnen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Test gedaan met warme motor gister en idd alle 5 netjes 13 bar.

Hij legt het risico trouwens niet bij mij hoor. Hij wilde gewoon een max bedrag uit geven. Ik heb hem duidelijk verteld dat er kans was dat het probleem toch ergens anders zit. En daarom leg ik het toch nog even voor hier op het forum. En terecht blijkt... :D Bedankt! Scheelt toch een kop pakking vervangen...

Gister tijdens het warm rijden gemerkt dat hij wel heel erg in houd. Met koude motor is het nog erger dan met warme motor.
Met koude motor kan je het gas amper in drukken want dan klapt hij helemaal dicht.
Met warme motor is het eigenlijk enkel in zijn 2de versnelling als je bijna stil staat (bij een bocht ofzo) en dan weer wil optrekken in zijn 2. dan hottert en stoot hij heel erg en eigenlijk gaat hij dan enkel als je maar een klein beetje gas geeft.

Ik ga vandaag de bougies, kabels, rotor en verdeelkapje vervangen.

Trouwens de auto heeft nog geen 300.000 gelopen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Loopt hij op benzine wel zonder horten en stoten of in elk geval beter? LPG is veel lastiger te ontsteken door het hogere octaan getal. Dan worden er ook hogere eisen gesteld aan de ontsteking. Inderdaad bougies en kabels/rotor vervangen is het eerste waar ik aan denk en zou vervangen. Zeker als je niet zeker weet hoelang de bougies er al in zitten.

Verder zou je de carterdruk even kunnen bekijken. Soms gaat deze dicht zitten, met als gevolg dat de auto ook beroerd kan gaan lopen. Zeker bij de vlamdover vervuilt hij erg snel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Benzine en lpg nagenoeg gelijk dacht ik. Het is een g3 dus eerste km's liep hij op benzine. Dat was erg slecht. Ook na overschakeling op lpg en pas toen hij echt lekker warm was (lees 45 min sportief dijkweggetjes rijden) werd het beter maar nog niet echt goed zeker na een bocht weg rijden met lage toeren in zijn 2.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Temperatuur sensor misschien niet helemaal lekker meer?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Denk dan inderdaad eerder aan iets anders als ontsteking, alhoewel als er een bougie stuk is kan hij ook dit soort klachten geven. Als je niet weet hoe oud deze zijn eerst even vervangen. Je kunt de temp sensor ook even doormeten, dan vervang je deze niet voor niets.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

MAP sensor? Is in ieder geval niet zo duur, dus valt te proberen. Anders misschien bougiekabels?
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Bougies, bougie kabels, rotor en verdeelkap net opgehaald bij VOMD en gemonteerd. Nu eerst even eten en dan proefrit maken. Ben benieuwd en laat het nog even weten
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Ben benieuwd.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Problemen zijn over! Rijd weer zoals een roffel dat hoort te doen... Wat rijd dat toch wel lekker... Heel anders weer dan mijn 960...

Bedankt allen!
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Mooi zo :)

(en wat vind je nou lekkerder rijden? je 960 of toch stiekem de 850? :D )
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kon je nog zien wat het uiteindelijke probleem is geweest?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Nee kon niet echt wat zien aan het oude spul. Bougies zien er eigenlijk goed uit enkel rotor zou ik zeggen + verdeler kap wat aanslag op de puntjes maar niet echt heel schokkend.

Misschien toch een kabel niet lekker ofzo Wie weet de bobine kabel wel (heb ik ook mee vervangen)

@ The Volvoboy, Moeilijk te zeggen... 850 rijd sportiever 960 ga je relax mee op stap.

Om veel km's te rijden kies ik echt de 960... Voor de leuk zou het toch een 850 zijn (maar dan eigenlijk wel met een turbo dat maakt het nog leuker natuurlijk :) ) maar ja ik heb al zoveel auto's gewoon voor de leuk...
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”