Tijdens mijn eindeloze zoektochten op het internet ben ik bekend geraakt met de uitvinding van Somender Singh http://somender-singh.com/. Deze meneer heeft uitgevonden dat een klein groefje in de verbrandings ruimte van een motor een betere verbranding, meer laagtoerig vermogen en een zuinige motor op kan leveren.
De theorie achter de groef is dat het onverbrande mengsel naar de bougie 'gespoten' wordt door de groef. hierdoor verbrand het mengsel sneller, en feller.
Op dat zelfde internet wordt druk gespeculeerd over het al dan niet werken van deze magische groef, de een boekt geweldige resultaten, ze hebben bewijzen van een beter/rustiger lopende motor. meer trekkracht in de lagere toeren en een schonere verbranding. De tegenstanders vinden dat de resultaten vaak niet aan de groef te danken is, de meeste mensen doen MEER dan alleen de groef, veel vlakken de kop, flowen de kleppen en poorten en vertroebelen hier door de 'meet' resultaten.
Zelf weet ik niet wat ik moet vinden, de theorie kan wel kloppen volgens mij, maar echt hard bewijs is erg moeilijk te vinden, goede verhalen halen vaak het net niet, het zijn vaak problemen of slechte ervaringen die je leest.
Ik ben al langere tijd bezig met het voorbereiden van een 'opgevoerd' motorblok, de snelle nokkenas wordt nu eindelijk gemaakt, de gepoorte cilinderkop ligt al tijden in huis. Echter de staat van mijn huidige onderblok is onbekend. Eigenlijk zou ik eens moeten kijken om zeker te zijn dat mijn turbo avontuur geen schade heeft gedaan. Een kijkoperatie dus!
De kijkoperatie heb ik dit weekeind gecombineerd met de theorie van Singh. Ik heb de kop losgemaakt en eerst de zuigerwanden bekeken.
"Hey B wij willen plaatjes!"

Niet slecht! zelfs de hoonsporen staan er nog in, volgens mij een teken dat het blok niet veel gedraaid heeft.

Alle verbrandings ruimten hebben de zelfde verbranding gehad, aan de kleur te zien.

Wel wat koolaanslag, geen enorme gekke dingen gelukkig. De kleppen liggen mooi OP de kop niet erin.

Ik kon het niet laten de kleppen opnieuw in te slijpen terwijl ik er toch was, de launch control had voor wat zwarte kleppen gezorgd

Uiteindelijk heb ik de vijl gepakt en in elke kamer een klein groefje te veilen, 2 a 3 millimeter diep, 10 mm lang.
Het resultaat? Ik heb niet de klap in mn gezicht gehad zoals sommige het beweren, het is te merken dat het blok mooier loopt in de lage toeren. Eerst maar een tank leegrijden en dan weer kijken. Slechter is het niet geworden en ik weet dat ik een pracht motor heb! Al met al een goed experiment al zeg ik het zelf