Volvo 164

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
B-lennium
4th Gear member

Dit weekeind was experimenteer weekeind!

Tijdens mijn eindeloze zoektochten op het internet ben ik bekend geraakt met de uitvinding van Somender Singh http://somender-singh.com/. Deze meneer heeft uitgevonden dat een klein groefje in de verbrandings ruimte van een motor een betere verbranding, meer laagtoerig vermogen en een zuinige motor op kan leveren.
De theorie achter de groef is dat het onverbrande mengsel naar de bougie 'gespoten' wordt door de groef. hierdoor verbrand het mengsel sneller, en feller.

Op dat zelfde internet wordt druk gespeculeerd over het al dan niet werken van deze magische groef, de een boekt geweldige resultaten, ze hebben bewijzen van een beter/rustiger lopende motor. meer trekkracht in de lagere toeren en een schonere verbranding. De tegenstanders vinden dat de resultaten vaak niet aan de groef te danken is, de meeste mensen doen MEER dan alleen de groef, veel vlakken de kop, flowen de kleppen en poorten en vertroebelen hier door de 'meet' resultaten.

Zelf weet ik niet wat ik moet vinden, de theorie kan wel kloppen volgens mij, maar echt hard bewijs is erg moeilijk te vinden, goede verhalen halen vaak het net niet, het zijn vaak problemen of slechte ervaringen die je leest.

Ik ben al langere tijd bezig met het voorbereiden van een 'opgevoerd' motorblok, de snelle nokkenas wordt nu eindelijk gemaakt, de gepoorte cilinderkop ligt al tijden in huis. Echter de staat van mijn huidige onderblok is onbekend. Eigenlijk zou ik eens moeten kijken om zeker te zijn dat mijn turbo avontuur geen schade heeft gedaan. Een kijkoperatie dus!

De kijkoperatie heb ik dit weekeind gecombineerd met de theorie van Singh. Ik heb de kop losgemaakt en eerst de zuigerwanden bekeken.

"Hey B wij willen plaatjes!"

Afbeelding
Niet slecht! zelfs de hoonsporen staan er nog in, volgens mij een teken dat het blok niet veel gedraaid heeft.

Afbeelding
Alle verbrandings ruimten hebben de zelfde verbranding gehad, aan de kleur te zien.

Afbeelding
Wel wat koolaanslag, geen enorme gekke dingen gelukkig. De kleppen liggen mooi OP de kop niet erin.

Afbeelding
Ik kon het niet laten de kleppen opnieuw in te slijpen terwijl ik er toch was, de launch control had voor wat zwarte kleppen gezorgd :).

Afbeelding
Uiteindelijk heb ik de vijl gepakt en in elke kamer een klein groefje te veilen, 2 a 3 millimeter diep, 10 mm lang.

Het resultaat? Ik heb niet de klap in mn gezicht gehad zoals sommige het beweren, het is te merken dat het blok mooier loopt in de lage toeren. Eerst maar een tank leegrijden en dan weer kijken. Slechter is het niet geworden en ik weet dat ik een pracht motor heb! Al met al een goed experiment al zeg ik het zelf :)
zwientie
2nd Gear member

je hebt een mooi project

zeer leerzaam en leuk van al die foto's kan er veel uit op halen

ben benieuwt hoe het afloopt met u laatste experiment.

mvg rik
B-lennium
4th Gear member

Update!

In afwachting van mijn nokkenas (wordt deze week geleverd!) Heb ik weinig nieuws te melden.

De grove's in de kop doen hun werk, al kan ik niet zeggen dat ik ENORM veel verschil merk. de stationair loop is iets netter en er is iets meer trekkracht heb ik het idee, maar dat kan ook komen door de 'vers' ingeslepen kleppen. Ik zal de kop beter moeten bekijken als deze er weer eens afkomt na een paar 1000 kilometer.

Tijdens rijden heb ik soms wat last gehad van een slecht lopende motor, zelfs 1 maal stil gestaan! (eerste keer ooit!) Na wat gewiebel aan een draadje liep de motor weer vrolijk.

Draadjes die niet meer lekker zitten heb ik een gezonde hekel aan, dr uit die zooi!

Afbeelding
Nieuw Zekering + Relai kastje's

Afbeelding
Gekrompen, Gesoldeerd en afgewerkt met krimpkous !

Afbeelding
Een keurig kastje voor de beide injector kanalen, computer en stationair klep. Voorzien van zuurvrij vet en een mooi kapje.

De auto rijd als nooit te voren! De schokjes tijdes het rijden kwam blijkbaar van elektrische storing die ik nooit eerder ontdekt heb.
Boele
4th Gear member

Ziet er erg fraai uit, Bas!
zwientie
2nd Gear member

strak werk ;)

gr rik
B-lennium
4th Gear member

Even een plaatje,

Afbeelding

Zoals je kunt zien is de cilinderkop klaar!
Kleppen geslepen, dubbele veren gemonteerd en voorzien van een nieuw verfje, de afplakband zit er nog op.

Het wachten is op de nokkenas en ik moet nog even verhuizen volgende week :)
Ga naar een mooi huis MET garage! Goed voor de hobby dus.
zwientie
2nd Gear member

ziet er netjes uit ik kijk nu al uit na de rest van u project
erg leuk om te volgen :-)

mvg rik
B-lennium
4th Gear member

Bedankt rik!

Vandaag lag er een verrassing op de stoep! Let op ik heb deze as 30-08-11 besteld, Het probleem met de levering lag in het feit dat de fabriek (ergens in zweden) de as slijpmachine niet voor 1 as volledig kan instellen, pas bij een order met voldoende assen gaan ze produceren. Helaas zijn de B20 motoren veel meer in trek om te verbouwen, Aan de B30 wordt weinig gehobbyd denk ik! Tinustechniek valt dus niets te verwijten, Ben heeft me juist enorm geholpen!

Afbeelding

De nokkenas zit nog keurig in de in geoliede verpakking, en zal daar waarschijnlijk nog wel even blijven zitten, eerst verhuizen en mijn nieuwe huis inrichten!
zwientie
2nd Gear member

ok

nou dan wens ik u heel veel succes met u verhuizen en het inrichten er van

en dan wacht ik wel af wanneer u weer verder gaat met u mooie project

mvg rik
v164
3rd Gear member

Even een leuke goedie spammen voor de geïnteresseerden
http://www.volvo-forum.com/viewtopic.php?t=49736
al die extra b30 power moet immers ook netjes op de weg komen :-)

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
martin _b
3rd Gear member

v164, Ik kom op de portal pagina uit. :shock:
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
v164
3rd Gear member

Rraarr:
Staat hier: Volvo-Forum.nl Forum Index » Te koop rubrieken » Volvo onderdelen te koop » Volvo 164 (140) achteras met sper

2004 XC70R
v164
3rd Gear member

Achteras is trouwens verkocht aan een liefhebber. Auto staat nu wel te koop...
http://www.volvo-forum.com/viewtopic.php?t=49707

2004 XC70R
ferdy
4th Gear member

sperdiff heb je mijns inziens niet nodig op de openbare weg.
v164
3rd Gear member

Eh nee, daarom heb ik 'm er nooit ondergezet, er was geen noodzaak toe

2004 XC70R
boedr
1st Gear member

Hier degene die de sper achteras heeft gekocht.
Gaat toch net wat leuker door de bocht, heb 2 164''s.
1 wil ik orgineel houden en 1 wat sportiever.
Ik heb ook dezelfde nokkenas als jou gekocht maar enkel de nokkenas, wat zijn jouw ervaringen met de nokkenas?
Ik heb wat problemen met het mengsel waardoor het nog niet lekker loopt, zal ziezo helaas aan een grotere lpg verdamper moeten maar op benzine loopt ie ook nog niet 100%
Zal bij jou wel makkelijker zijn met de megasquirt?:P
B-lennium
4th Gear member

Hey, volgens mij ben ik dit topic ooit begonnen :)

Zoals sommige weten ben ik aardig druk geweest met mijn huis, De volvo heeft dienst gedaan als pakezel :P

Afbeelding

Mijn garage is nu wel ongeveer in de staat zoals ik me dat bedacht had, de muren zijn wit veel licht aan het plafond en een mooie vloeistofdichte vloer!

Afbeelding

Ik heb de nokkenas nog niet in gebruik, nog een paar weekjes werken en dan breekt de grote vakantie weer aan!

@boedr welke specs heeft jouw as? heb je de kop ook aangepast? ik ben wel benieuwd naar je ervaringen tot nu toe.
boedr
1st Gear member

Ik heb de 285 as dezelfde als jij hebt geloof ik.
Kop is niet aangepast, vond het zonde om met een pas gereviseerde kop aan de gang te gaan.
Mischien in de toekomst met een reservekop en als de geldezel goed gevuld is.
Tsja de ervaring is dat het lastig is af te stellen heb er een stukje voor de garage voor en achteruit gereden meer niet.
Daar loopt hij nog niet goed genoeg voor.

Wij hebben trouwens eens gepraat bij Wim Bottinga, de blauw groene '74 stond daar toen voor restauratie van de voorruit, je was toen bezig om de spatborden era te halen.

Leuke sleutelplek trouwens!
B-lennium
4th Gear member

Altijd leuk om de man achter de nickname te weten :)

Als je de as ook bij ben gekocht heb dan zal hij je vast geadviseerd hebben over de brandstof, jij had ook een injectie toch? Ik denk dat de D-jet inspuiting slecht overweg kan met de grotere duratie van de 285 as,

Je kunt de ontsteking een stukje terug zetten om de stationair loop wat rustiger te krijgen.
boedr
1st Gear member

Klopt, hij had me al geadviseerd om de brandstofruk op te voeren en de verdamper open te draaien.
Ik ga nu een grotere verdamper halen, samen met de 123 lpg systeem zodat ie op lpg goed loopt en proberen op benzine redelijk te laten lopen.
Zou eigenlijk ook zoiets als jou willen doen met megasquirt maar ben bang dat me dat wel erg duur gaat worden.
+ over een maand ga ik naar zwitserland met de auto op vakantie.
Als ik ooit zo'n regelbare ecu ga maken kan ik ook de 123 lpg doorschuiven naar mijn andere auto dat is wel lekker makkelijk.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”