vrije slag koppeling

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martin _b
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
Locatie: Hoeksche Waard

Is het mogelijk om de vrije slag van het koppelingspedaal iets te verstellen?
Pedaal staat nu behoorlijk onderin.
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

beetje frummelen aan je koppelingskabel?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
martin _b
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
Locatie: Hoeksche Waard

Ha ja, bedankt. :D
Las ooit eens dat je die niet zou kunnen stellen.
Maar vanmiddag sprak ik iemand die me vertelde dat de kabel nog wel eens uit rekt en je deze wel zou kunnen bijstellen.

Maar uit je antwoordt begrijp ik dat het dus gewoon kan.
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Naarmate je koppeling slijt wordt de vrijeslag ook anders en natuurlijk de rek van de kabel die speelt ook mee. Dus stellen kan. FF de 2 moeren lossen en 1 ervan verdraaien.
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

admiral schreef:Naarmate je koppeling slijt wordt de vrijeslag ook anders en natuurlijk de rek van de kabel die speelt ook mee. Dus stellen kan. FF de 2 moeren lossen en 1 ervan verdraaien.
Bij slijtage van de plaat komt het pedaal juist wat hoger te staan.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Gebruikersavatar
martin _b
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
Locatie: Hoeksche Waard

Bedankt voor de uitleg. ;-)
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Wauter schreef:
admiral schreef:Naarmate je koppeling slijt wordt de vrijeslag ook anders en natuurlijk de rek van de kabel die speelt ook mee. Dus stellen kan. FF de 2 moeren lossen en 1 ervan verdraaien.
Bij slijtage van de plaat komt het pedaal juist wat hoger te staan.
Ja dat is zo, dat krijg je als je alleen maar automaat hebt :D dan heb ik daar geen last van :wink:
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

Overigens vraag ik me af of de auto een kabel heeft, meeste 245's hebben als ik me niet vergis een hydraulisch bediende koppeling. Dat is in feite niet af te stellen.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Wauter schreef:Overigens vraag ik me af of de auto een kabel heeft, meeste 245's hebben als ik me niet vergis een hydraulisch bediende koppeling. Dat is in feite niet af te stellen.
De meeste 245's hebben juist geen hydraulische koppeling.
Eigenlijk is de 264 de enigste auto die ik ooit met een hydraulische koppeling heb gezien.
Gebruikersavatar
martin _b
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
Locatie: Hoeksche Waard

Het is een 244 GLE en heeft gewoon een kabel. :D
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

martin _b schreef:Het is een 244 GLE en heeft gewoon een kabel. :D
Dan is de vrije slag prima te stellen. Let op dat de kabel wel wat aan vrije slag overhoudt. Wanneer de kabel te strak staat 'bedien' je als het ware je koppeling. Dit zal niet tot slippen leiden (of je moet hem wel heeeel strak zetten), maar het druklager komt dan wel te strak te zitten en zal zich door de drukvingers vreten.

Succes!
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”