Verwijderen en schoonmaken kleppendeksel D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Wie heeft het kleppendeksel wel eens van zijn D5 eraf gehaald om schoon te maken? En heb je dan ook de brandstofleidingen weer opnieuw gebruikt?

Waarom deze vraag:
Ik wil dit zelf gaan doen vanwege de enorme vervuiling in de inlaat.
De egr en het kanaal is wel volledig schoongemaakt en de egr is softwarematig dicht gezet.
Op de noordelijke klusdag heeft een forum lid met een endoscoop in de inlaat gekeken en daar was zo veel smurrie aanwezig dat de camera continue onder de drap zat.

In een ander topic heeft ivovandriesen dit wel gedaan, echter is dit een ander motor type.

Hebben jullie tips?
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik voel een gezamenlijke klus aankomen Marcel! Ik ben benieuwd naar de reacties!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De leidingen kunnen opnieuw gebruikt worden, verder is het kleppendeksel demonteren van de D5 niet zo heel ingewikkeld.

Ik zou het laten zitten tenzij je problemen hebt of de motor merkbaar minder lekker loopt.
If it ain't broken, don't fix it!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Hallo Ed,

Is het mogelijk dat door de vervuiling de auto onzuiniger gaat lopen.
De auto loopt namelijk 1 op 12. Dat moet toch beter kunnen.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

edraket schreef:De leidingen kunnen opnieuw gebruikt worden, verder is het kleppendeksel demonteren van de D5 niet zo heel ingewikkeld.

Ik zou het laten zitten tenzij je problemen hebt of de motor merkbaar minder lekker loopt.
If it ain't broken, don't fix it!
Officieel mogen de leidingen niet hergebruikt worden,maar dat is ieder voor zich natuurlijk.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik weet het, maar je kunt ze best nog een keer gebruiken. Ik maak ze atijd even schoon met een scotch brite. Wel zorgen dat de leidingen perfect schoon zijn. Niet te vaak doen, want ze gaan wel een keer lekken. Heb al vele duizenden km's met een herbruikte leiding gereden. Ik denk ook dat Volvo adviseert ze te vervangen vanwege aasprakelijkheid enzo.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Het risico dat ze niet meer afsluiten is aanwezig,maar ok,het is verkeerd bezuinigen,enig idee wat een injector die niet goed werkt kan aanrichten?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Een slimme apk keurmeester ziet dat de egr is afgesloten.
EGR afsluiten betekent dat je ingrijpt in de motorregeling, die daardoor anders is als bij de type-goedkeuring (emissie-eisen voor type-goedkeuring, dat is wat anders dan de emissie eisen waar je auto aan moet voldoen bij een APK.
Zien ze de wijziging met betrekking tot de type goedkeuring dan mogen ze hem er op afkeuren.
In de praktijk zal dat meevallen,maar het kan wel.

Een P06 code is al voeldoende voor afkeur,zelfs een defect gloeisysteem is afkeur.
Voor auto,s van na 31 dec 2005
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Waar mij het om gaat is, kan die drap in het inlaattraject kwaad?

Ik neem aan dat de luchtcirculatie, wervelkleppen, in het geding komen met zoveel troep.

En kan dit ook de oorzaak zijn van het brandstof verbruik?
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

zoiets?
http://www.gummen.org/forum/showthread. ... n-EGR-klep

Schoonmaken kan nooit geen kwaad mits je weet wat je doet met (de)monteren.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Turbodesk schreef:Waar mij het om gaat is, kan die drap in het inlaattraject kwaad?

Ik neem aan dat de luchtcirculatie, wervelkleppen, in het geding komen met zoveel troep.

En kan dit ook de oorzaak zijn van het brandstof verbruik?
Ik denk niet dat dit de reden is van het brandstof verbruik. Wel kunnen de prestaties gevoelsmatig een heel klein beetje teruglopen, doordat de motor misschien ietsjes minder alert op het gas reageert. Absolute prestaties zullen niet merkbaar slechter zijn.
Vergeet niet dat de inlaat van een D5 motor echt heel groot is. Het duurt wel even voordat er zoveel roet in zit dat dit van invloed is op de prestaties.

uiteraard is het natuurlijk nooit goed al die rotzooi in je inlaat. Met name kleppen en wervelkleppen als bewegende delen hebbe hier last van en kunnen vast gaan zitten. Maar dan is de vervuiling wel heel erg. Ik heb daar bij de D5 nog niet eerder van gehoord.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ja, wat is heel erg vervuild. Als het al niet lukt om met een endoscoop te kijken omdat er steeds een dikke laag drap op de camera komt dan vind ik dat best wel vervuild.
Ik weet dat er een laag van een halve centimeter drap in de egr buis zat. Ik neem aan dat dat dan ook in het inlaattraject zit waar je niet zo makkelijk bij kan komen.

Ik neem aan dat het wel verstandig is om een nieuwe pakking ertussen te zetten. Is deze van papier of van rubber?

Kijk zo zag de buis eruit voordat ik hem had schoongemaakt.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Volvootje C30
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 19.03.2012 - 20:18

Marcel, het is wel vreemd dat de aanslag vet is. Deze roet hoort toch droog te zijn? Het lijkt alsof onverbrande diesel via de EGR-klep naar binnen is gekomen. Zou dat ook niet het hoge brandstofverbruik verklaren. Misschien toch ook gelijk de verstuivers maar laten testen? Wellicht druppelen deze na?
Austin Princess 2-2200 '83-'85
Rover 2600 '85-'89
Rover 3500 VandenPlas '89-'93
Audi 100 Avant 2.0 '93-'97
Peugeot 205 Diesel '97-'99
Peugeot 205 Diesel '99-2005
Nissan Almera 1.5 2005-2012
Volvo C30 1.8 Sport 2012-
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dan zou er bij de mijne ook zoiets aan de hand moeten zijn echter: deze jongen draait gewoon 1:18 tot 1:20 en heeft net zulke smurrie in de buis.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

De buis die ik er zondag vanaf heb gehaald was weliswaar schoon maar wel wat vettig. Dit komt dus van de turbo of intercooler af???
Het kan dus nooit onverbrande diesel zijn want de egr gaat niet meer open.

Waar komt dan inderdaad die zwarte vettige aanslag vandaan die in de egr buis komt ondanks dat de egr niet meer opengaat?
Komt dit van de turbo of intercooler af?

Iemand een idee?
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Intercooler
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gast

MarioC70 schreef:Het risico dat ze niet meer afsluiten is aanwezig,
1) Ik heb begrepen dat lekkage ontstaat doordat de "rek"uit het materiaal gaat. Juist
Nu wil men bij Volvo wel vaker bouten en dergelijk vervangen. Bijvoorbeeld bij de remschijven worden er 2 geleverd. :roll:
MarioC70 schreef:maar ok, het is verkeerd bezuinigen,
2) Ok, maar 5 nieuwe leidingen zijn ook niet goedkoop toch? Prijsindicatie?
MarioC70 schreef:enig idee wat een injector die niet goed werkt kan aanrichten?
3) Kan je uitleggen wat dit met de leiding heeft te maken? (we gaan er vanuit dat wij uiterst schoon werken)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Turbodesk schreef:De buis die ik er zondag vanaf heb gehaald was weliswaar schoon maar wel wat vettig. Dit komt dus van de turbo of intercooler af???
Het kan dus nooit onverbrande diesel zijn want de egr gaat niet meer open.

Waar komt dan inderdaad die zwarte vettige aanslag vandaan die in de egr buis komt ondanks dat de egr niet meer opengaat?
Komt dit van de turbo of intercooler af?

Iemand een idee?
Die egr klep kan niet open gaan volgens jou,maar wie zegt dat hij goed sluit,is dat gecontroleerd?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

AlexV70 schreef:
MarioC70 schreef:Het risico dat ze niet meer afsluiten is aanwezig,
1) Ik heb begrepen dat lekkage ontstaat doordat de "rek"uit het materiaal gaat. Juist
Nu wil men bij Volvo wel vaker bouten en dergelijk vervangen. Bijvoorbeeld bij de remschijven worden er 2 geleverd. :roll:
MarioC70 schreef:maar ok, het is verkeerd bezuinigen,
2) Ok, maar 5 nieuwe leidingen zijn ook niet goedkoop toch? Prijsindicatie?
MarioC70 schreef:enig idee wat een injector die niet goed werkt kan aanrichten?
3) Kan je uitleggen wat dit met de leiding heeft te maken? (we gaan er vanuit dat wij uiterst schoon werken)

Het heeft niets met schoon werken te maken,die passingen op de leidingen zijn voor eenmalig gebruik,de afdicht nippels dus.
Die vervormen namelijk bij het vastdraaien,en bij een tweede keer monteren is de kans groot dat er een scheurtje of een slechte passing ontstaat,maar als je ze opnieuw wilt gebruiken,dan doe je dat gewoon,maar kijkgoed of er geen lekkage is nadien.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Die olie en of vette drab die komt niet uit de intercooler,maar in de intercooler en het inlaatsysteem,dat heeft te maken met de carterventilatie.
Elke turbo intercoolerdiesel heeft die zelfde kenmerken.
Dat heeft te maken met wisselende over en onderdruk in het ventilatiesysteem.
Je kunt bij elke turbo intercooler diesel onder de auto kijken of naar de inlaat turbo slangen of intercooler aansluitingen,ze hebben het allemaal.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”