Verwijderen en schoonmaken kleppendeksel D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
VolvoS60D5Black
2nd Gear member
Contacteer:

1 klein schilfertje van de gebruikte leiding in je verstuiver kost een hele boel centjes.

Ik vind bezuinigen op delen een foute keus. Laat dan de boel dicht.

Verder is reinigen van de verstuiver passing in de kop erg belangrijk.

Anders zit je kleppendeksel binnen no time vol met keiharde zwarte bende.

Oh ja en laat niets in je cilinderkop vallen.........

Een roltuimelaar die door je kop heen vliegt geeft leuk effect

Zal de foto's keer online zetten :D
Volvo @ VAG monteur :D :D
NJ8
4th Gear member

denk dat deze post het laatste zetje voor Turbodesk was...

(zaterdag vrij)
MarioC70
6th Gear member

Foto,s heb ik al een keer laten zien hier,van die auto met dat gat in de kop geblazen door een injector.
Het is een aparte materie die motoren.
Gast

Turbodesk schreef:Als je de injectors terug plaatst, dan doe je er logischerwijs nieuw koperen plaatjes onder. Maar maak je dan ook de ruimte waar de injector inzit schoon met een speciale tool?
Ik heb ook nog even navraag gedaan en een speciale tool is een soort (ronde) staalborstel, alleen zijn de "haartjes" veel fijner.
Kan mij niet voorstellen dat deze duur zijn.
Er zijn ook speciale setjes verkrijgbaar, dan schraap je echt wat weg, maar dit is niet nodig.
MarioC70
6th Gear member

http://link.marktplaats.nl/549298034

Zo,n ding!

Prijs valt mee.
Turbodesk
5th Gear member

Ik heb een topic gevonden op een ander forum, en die heeft een mooie manier gevonden.

http://www.fordclub.be/forum/viewtopic.php?p=181728

Ik ga trouwens vanmiddag ook nog even naar mijn eigen garage waar ik wel eens de brug huur, om te vragen of ze die tools hebben en misschien mag lenen.

Maarre, ik zit er niet ver van af om deze klus voorbij te laten gaan.
Ik vind het risico om de boel te verkloten, om alleen het kleppendeksel een schoonmaakbeurt te geven wel erg groot.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
edraket
7th Gear member

MarioC70 schreef:http://link.marktplaats.nl/549298034

Zo,n ding!

Prijs valt mee.
Hoe zorg je er nu voor dat het schraapsel niet naar beneden valt de kop in?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Stofzuiger er bij? Ik roep ook maar wat trouwens.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Turbodesk
5th Gear member

Heren, de kogel is door de spreekwoordelijke kerk. Ik blaas het af.

Ik heb vanmorgen met de monteur van mijn eigen garage gesproken en die weet dat ik echt wel wat ik kan. Ik huur daar regelmatig een brug en mag mijn eigen gang gaan. Dat doet ie niet met iedereen.

Hij keek me vanmorgen aan of ik een steekje los had zitten. De V70 rijd toch perfect, geen storingen geen vermogensverlies zegt hij. Ja, dat klopt.
Waarom ga je dat dan in godsnaam doen? Het kost best veel geld voor een schoonmaakwerkje, heel veel tijd en de kans dat het goed mis gaat.
Waarom heb je dat ervoor over?
Alles is mooi op elkaar in gesleten/gewerkt. dat ga je uit elkaar halen met de kans dat de motor niet meer zo mooi loopt als nu.
Hij zei, je hebt de egr toch al dicht zitten en gereinigd, dus het wordt niet viezer als dat het nu is, alleen maar schoner.
Alle klepdeksels van een diesel zijn smerig. Zolang je daar geen hinder van heb en de motor mooi loopt, niet aan komen.

Dat was voor mij dus de doorslag.
Ik kan een echtscheiding aan gaan vragen als ik de boel verkloot.

Dus morgen maar de jaarlijkse beurt doen.

Heren, allemaal bedankt voor het meedenken de inputs en ook de nodige berichten achter de schermen.
Moge dit topic andere mensen er voor waarschuwen.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
edraket
7th Gear member

edraket schreef:
Ik zou het laten zitten tenzij je problemen hebt of de motor merkbaar minder lekker loopt.
If it ain't broken, don't fix it!
Verstandig denk ik. Zoals ik hierbioven al eerder op deze aktie had gereageerd wordt door de monteur bevestigd. Ik denk dat jouw technische geweten heel graag de boel schoon wilt hebben (zo werkt dat bij mij in elk geval wel), maar het risico is en werk is best wel groot.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Brambo67
3rd Gear member

Tja, verstand komt met de jaren nietwaar? Of met de voortschrijding van een topic natuurlijk. :wink:
Gast

Verstandige keuze, maar wel jammer, want ik had wel eens willen zien hoe dat er uit ziet.
lemmer
4th Gear member

je kunt alleen de gedeeltes bij de EGR klep en drosselklep reiningen, dit om te voorkomen dat hij zwaar gaat lopen en de stappenmotor kapot maakt.
Als hij ook een wervelklep heeft zou ik het zeker een keer doen, hij gaat er niet beter door lopen, het is immers een turbodiesel, hij forceert de ucht door de kanalen, al zitten ze half dicht. Grote probleem is het klemlopen van de aanwezige regelkleppen en de mechanische schade als gevolg daarvan.
En zoals, met veel onderdelen bij Volvo, loop je dan leeg.

Laat je niet bang maken door de doemdenkende monteurs, maar ga gewoon secuur te werk en neem de adviezen voor de eenmalig te gebruiken onderdelen aan.
Over de verstuiverleidingen kun je discusseren, als je ze niet vervormd gewoon hergebruiken en na demontage direct afdoppen!!,
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Turbodesk
5th Gear member

Vandaag even de reguliere onderhoudsbeurt uitgevoerd.

Olie met filter vervangen, Brandstoffilter, Interieurfilter, luchtfilter.

Vanmorgen even op de brug gedaan. Dat gaat een stuk makkelijker dan op de oprit.

Brambo is nog langs geweest met een audioprobleem.
Hij had nog een mooie tip voor de afdekplaat van de motor. Deze trilde af en toe wel eens mee. Vlakbij de scharnier punten een rubberverhoging erop plakken en de speling en dus ook het meetrillen is weg.
Super, is dat ook weer klaar.
Afbeelding

Volvo V40 1.8 Lpi Europa
MarioC70
6th Gear member

lemmer schreef:je kunt alleen de gedeeltes bij de EGR klep en drosselklep reiningen, dit om te voorkomen dat hij zwaar gaat lopen en de stappenmotor kapot maakt.
Als hij ook een wervelklep heeft zou ik het zeker een keer doen, hij gaat er niet beter door lopen, het is immers een turbodiesel, hij forceert de ucht door de kanalen, al zitten ze half dicht. Grote probleem is het klemlopen van de aanwezige regelkleppen en de mechanische schade als gevolg daarvan.
En zoals, met veel onderdelen bij Volvo, loop je dan leeg.

Laat je niet bang maken door de doemdenkende monteurs, maar ga gewoon secuur te werk en neem de adviezen voor de eenmalig te gebruiken onderdelen aan.
Over de verstuiverleidingen kun je discusseren, als je ze niet vervormd gewoon hergebruiken en na demontage direct afdoppen!!,

Doemdenkende monteurs,wat meer respect zou wel op zijn plaats zijn denk ik?
Zelf al eens een D5 uit elkaar gehad?
Als je geen sleutelervaring hebt is het geen klus om zelf te doen en zeker als je geen diesel ervaring hebt wat betreft sleutelen.
Als je een advies geeft,geef dan een goed advies,alleen als je er zelf ervaring mee hebt en niet als je ergens de klok hebt horen luiden.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

MarioC70, +1
Vigilat ut quiescant
toppertje
6th Gear member

@Turbodesk,
goede beslissing!
schoonmaken kan altijd nog.
maar zoals jou monteur al zei,als je geen problemen hebt,lekker laten zitten.
bij mijn vorige V70 heb ik de EGR softwarematig dicht laten zetten,en heb ik er vervolgens zelf
nog een alluminium plaatje tussen gezet.
na een jaar was alles nog steeds brandschoon.
dit was welliswaar een ander type motor,maar toch...
geen glans zonder wrijving
E.T.
5th Gear member

lemmer schreef:........
Jammer......... :(
Naar mijn bescheiden mening is het juist de kennis van oa die bewuste monteur(s) waar door Turbodesk om gevraagd werd. Doordat er hier een gezonde discussie ontstaat, waarbij de inbreng van monteurs juist welkom is, kan er een goede afweging gemaakt worden.

Alle respect voor de beslissing van Turbodesk die niet getuigd van angst maar van een portie gezond verstand. 8)
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Huskvarna
3rd Gear member

Alle respect voor de beslissing van Turbodesk die niet getuigd van angst maar van een portie gezond verstand.
+1
V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Maar, soms heb je dat, volgens mij is er hier wel eentje geweest die de hele meuk los heeft gehad en schoongemaakt. Daar is een topic van met pics....althans, zoiets heb ik in herinnering.
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”