Is dit een Automaat of een GT

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Is dit een GT of een gewone Automaat ?
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41097
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dat is een Geartronic.

Pook naar links en je kunt met de hand schakelen
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Mooi. Ik heb nog nooit een automaat gereden en ik overweeg te gaan proefrijden. Het is een 2.5T icm GT. Waar moet ik op letten ? Hoe hoort zo'n GT te schakelen ? Auto heeft net een ton gelopen.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

een GT rijdt net als een normale automaat, enkel kan je als je zin hebt met de hand wat schakelen, wat best traag gaat

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

...maar wel handig is in de bergen!
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

@sbv ik heb ook nog nooit met een gewone automaat gereden. De vraag is: hoe hoort het te rijden, voel je de schakelmomenten of moet het boterzacht gaan bijvoorbeeld ?
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

rsnhakan schreef:...maar wel handig is in de bergen!
Lijkt mij juist niet. Bij een GT moet je in de bergen altijd handmatig schakelen om de voorkomen dat de motor te weinig toeren maakt, terwijl een normale automaat wel zelf schakelt, alleen niet verder dan wat je zelf aan geeft.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
vincent65
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28

Idd zo zie ik het ook.
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
Gebruikersavatar
Gerardf
6th Gear member
Berichten: 2532
Lid geworden op: 30.12.2010 - 21:40
Locatie: Gooi

Let er op dat hij zacht schakeld, en niet slipt. Het is niet de snelst schakelende automaat en kan af en toe wat toeren maken. Let er op of de automaat olie rood van kleur is. In veel gevallen kan een flush van Gery uitkomst brengen om de automaat weer soepel te laten schakelen.
Volvo V60 D6 PHEV 2013
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

En, waarschijnlijk tot slot want feitelijk is alles gezegd en elke "let-op" benoemd, vergewis je er even van dat de auto niet vanaf dag -1- constant zware lasten heeft getrokken. Dit ivm mogelijke slijtageproblemen op den duur.

Hebben joe een linkje naar de auto?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10692
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Hmm moeders gaf dit weekend aan dat de opvolger van de huidige een automaat moet zijn.
Kortom het rijden zal zalig worden. In de bergen, afijn dat is al uitgebreid besproken. Rest mij alleen nog te zeggen dat indien er een aanhanger of wohnwagen achter komt te hangen deze als zodanig ook handmatig gaan schakelen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ach ja, vrouwen en auto's. Die van mij wil geen automaat maar wel een jongere (V70 dus.....hoop ik dan maar). En ik krijg niet in dat brein dat een jongere (V70 dus) dezelfde is als de huidige en dat je daar dus niks mee op gaat schieten, behalve dan dat het een bak poen gaat kosten. Ze wil notabene dezelfde kleur weer hebben =D> . Terwijl ik, man van middelbare leeftijd, grijs haar en een buikje, een automaat/GT eigenlijk wel zie zitten. Schakel-lui ben ik toch al ::wink:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

EVV schreef:
rsnhakan schreef:...maar wel handig is in de bergen!
Lijkt mij juist niet. Bij een GT moet je in de bergen altijd handmatig schakelen om de voorkomen dat de motor te weinig toeren maakt, terwijl een normale automaat wel zelf schakelt, alleen niet verder dan wat je zelf aan geeft.
Dan heb je het niet goed begrepen: een GT is een automaat + schakelautomaat.
Je kan dus nog steeds hetzelfde als met een gewone automaat (bv. normaal bergop rijden en de automaat doet de rest).
Maar met een gewone automaat bergaf is een crime: die schakelt naar een te hoge versnelling óf maakt veel te veel toeren in de begrensfunctie, waardoor je veel te veel moet bijremmen.
Met een GT kan je precies de versnelling pakken die nodig is bij een afdaling, net als bij een ouderwetse handschakelauto.

Dus: bergop gebruik je de normale automaatfunctie.
Bergaf gebruik je de schakelfunctie.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Bedankt voor de tips zover, auto heeft geen trekhaak, alle beurten stipt op bij de dealer gehad. Met iets meer dan een ton op de teller zou de GT nog fris moeten zijn lijkt me.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Dan is ie helemaal nieuw en nét ingereden!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

EVV schreef:
rsnhakan schreef:...maar wel handig is in de bergen!
Lijkt mij juist niet. Bij een GT moet je in de bergen altijd handmatig schakelen om de voorkomen dat de motor te weinig toeren maakt, terwijl een normale automaat wel zelf schakelt, alleen niet verder dan wat je zelf aan geeft.
Duidelijk! Zo'n oude automaat is beter dus?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41097
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Nee Hakan, GT is beide, automaat én handbak. De indeale combi dus.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2405
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Dus: bergop gebruik je de normale automaatfunctie.
Bergaf gebruik je de schakelfunctie.
Ondanks dat wij handgeschakeld rijden dacht ik toch echt dat het verstandig is, zeker met een sleurhut erachter, ook bergop met de schakelfunctie te rijden. Juist om zoals EVV aangeeft te weinig toeren, met oververhitting als gevolg, te voorkomen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Gerardf
6th Gear member
Berichten: 2532
Lid geworden op: 30.12.2010 - 21:40
Locatie: Gooi

Ik heb het twee weken geleden nog aan Gery gevraagd, je kan het beste automatisch rijden met de caravan. Echter als hij te veel terug gaat in de toeren dan moet je handmatig terug schakelen daar anders de olie in de bak te warm kan worden. Het beste kan je hem (ik heb een diesel) niet lager dan 2000 toeren laten komen.
Volvo V60 D6 PHEV 2013
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Dat vind ik dus het voordeel van een gewone automaat. Je zet hem bij wegrijden in z'n 4 in plaats van D, geeft genoeg gas, waarna de automaat voor je gewoon tot 4 schakelt.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”