En natuurlijk... ere wie ere toekomt: Dank aan de kennis van de diverse forummers

Oceanracer schreef:Mag ik nu zeggen "We zeiden het toch?" of is dat olie op het vuur?
Mag ik vragen wat dat kostte?rdkraker schreef:Paar weken terug bij de dealer geweest, luchtspleet laten afstellen en koudemiddel laten bijvullen. Werd t promt 30 gr in NL dus goed kunnen testen
Geen enkel probleem meer mee gehad- koelde als antartica. Route du Soleil, kom maar op!
Zou zeker kunnen. Echter, het probleem doet zich nooit voor met een nieuwe V70, maar juist me de oudere met wat meer km's. Wat ik er echter nooit van heb begrepen is hoe die luchtspleet in de loop der jaren kan zijn toegenomen. Wat ik wel kan begrijpen is dat de kracht van de magneetspoel na al die jaren afneemt, waardoor de koppeling minder makkelijk pakt.Plof Plof schreef:Weer even on topic,
Als stek monteur voor vaste airconditioning installaties weet ik dat deze in ons deel van Europa ontworpen zijn tot ca. 55gr te werken. Voor warmere landen zijn deze door gebruik van andere onderdelen en afstelling tot hogere temperaturen te gebruiken.
Kan het zijn dat dit weliswaar met andere waarde's ook voor auto airconditioning geld, zodat als in de file bij hoge buitentemperaturen de temp. onder de motorkap zo hoog oploopt de airco niet meer goed werkt.
Marcel
Door slijtage? Het is een koppeling, die een stilstand iets (airco pomp) koppelt aan een draaiend iets (multiriem poelie ), daar zal je op moment van inschakelen altijd iets wrijving hebben waardoor er hier iets materiaal zal verdwijnen. Net zo goed als je koppeling langzaam minder wordt.Oceanracer schreef:Zou zeker kunnen. Echter, het probleem doet zich nooit voor met een nieuwe V70, maar juist me de oudere met wat meer km's. Wat ik er echter nooit van heb begrepen is hoe die luchtspleet in de loop der jaren kan zijn toegenomen. Wat ik wel kan begrijpen is dat de kracht van de magneetspoel na al die jaren afneemt, waardoor de koppeling minder makkelijk pakt.Plof Plof schreef:Weer even on topic,
Als stek monteur voor vaste airconditioning installaties weet ik dat deze in ons deel van Europa ontworpen zijn tot ca. 55gr te werken. Voor warmere landen zijn deze door gebruik van andere onderdelen en afstelling tot hogere temperaturen te gebruiken.
Kan het zijn dat dit weliswaar met andere waarde's ook voor auto airconditioning geld, zodat als in de file bij hoge buitentemperaturen de temp. onder de motorkap zo hoog oploopt de airco niet meer goed werkt.
Marcel
Gisteren met een temperatuur van 28-29 graden hield mijn airco er ook ineens mee op. (ritje van 10-15 minnuten vnl. in de stad) Vorige week nog een volledige airco-controle laten doen met alles erop en eraan. Functioneerde perfect, tot gisteren. Blijkbaar is zo'n hoge temperatuur toch ineens te veel. Temperatuur onder de motorkap toch te hoog? Luchtspleet etc.? Komende woensdagochtend wordt er naar gekeken. IK heb het aangegeven.crackedtooth schreef:is het verstandig de dealer dit extra te laten checken voordat je op vakantie gaat? of komt het zelden voor?
Ja, maar deze koppeling raakt het andere deel niet, dus kan er van slijtage geen sprake zijn. Het is immers een magneet.EVV schreef:Door slijtage? Het is een koppeling, die een stilstand iets (airco pomp) koppelt aan een draaiend iets (multiriem poelie ), daar zal je op moment van inschakelen altijd iets wrijving hebben waardoor er hier iets materiaal zal verdwijnen. Net zo goed als je koppeling langzaam minder wordt.
Oceanracer schreef:Ja, maar deze koppeling raakt het andere deel niet, dus kan er van slijtage geen sprake zijn. Het is immers een magneet.EVV schreef:Door slijtage? Het is een koppeling, die een stilstand iets (airco pomp) koppelt aan een draaiend iets (multiriem poelie ), daar zal je op moment van inschakelen altijd iets wrijving hebben waardoor er hier iets materiaal zal verdwijnen. Net zo goed als je koppeling langzaam minder wordt.
Vandaag laten controleren. Dealer adviseerde om de afstelling van de luchtspleet te proberen. Airco werkt nl. verder prima. Was binnen een uurtje gefixt. Service van de zaak! Vandaag bij 29 graden geprobeerd en het werkt prima. Prima koeling. Probleem gelukkig opgelost.Donic schreef:Gisteren met een temperatuur van 28-29 graden hield mijn airco er ook ineens mee op. (ritje van 10-15 minnuten vnl. in de stad) Vorige week nog een volledige airco-controle laten doen met alles erop en eraan. Functioneerde perfect, tot gisteren. Blijkbaar is zo'n hoge temperatuur toch ineens te veel. Temperatuur onder de motorkap toch te hoog? Luchtspleet etc.? Komende woensdagochtend wordt er naar gekeken. IK heb het aangegeven.crackedtooth schreef:is het verstandig de dealer dit extra te laten checken voordat je op vakantie gaat? of komt het zelden voor?