En natuurlijk... ere wie ere toekomt: Dank aan de kennis van de diverse forummers
Airco oververhit?? Help!
- rdkraker
- 3rd Gear member
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
- Locatie: Bergen NH
lijkt mij eerlijk gezegd ook... heb dealer ff gemaild, wil ff prijsopgave/ schatting.
En natuurlijk... ere wie ere toekomt: Dank aan de kennis van de diverse forummers
En natuurlijk... ere wie ere toekomt: Dank aan de kennis van de diverse forummers
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
- rdkraker
- 3rd Gear member
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
- Locatie: Bergen NH
Paar weken terug bij de dealer geweest, luchtspleet laten afstellen en koudemiddel laten bijvullen. Werd t promt 30 gr in NL dus goed kunnen testen 
Geen enkel probleem meer mee gehad- koelde als antartica. Route du Soleil, kom maar op
!
Geen enkel probleem meer mee gehad- koelde als antartica. Route du Soleil, kom maar op
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Mag ik het nu wel dan?

Oceanracer schreef:Mag ik nu zeggen "We zeiden het toch?" of is dat olie op het vuur?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
Plof Plof
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 11.06.2010 - 22:51
- Locatie: Purmerend
Weer even on topic,
Als stek monteur voor vaste airconditioning installaties weet ik dat deze in ons deel van Europa ontworpen zijn tot ca. 55gr te werken. Voor warmere landen zijn deze door gebruik van andere onderdelen en afstelling tot hogere temperaturen te gebruiken.
Kan het zijn dat dit weliswaar met andere waarde's ook voor auto airconditioning geld, zodat als in de file bij hoge buitentemperaturen de temp. onder de motorkap zo hoog oploopt de airco niet meer goed werkt.
Marcel
Als stek monteur voor vaste airconditioning installaties weet ik dat deze in ons deel van Europa ontworpen zijn tot ca. 55gr te werken. Voor warmere landen zijn deze door gebruik van andere onderdelen en afstelling tot hogere temperaturen te gebruiken.
Kan het zijn dat dit weliswaar met andere waarde's ook voor auto airconditioning geld, zodat als in de file bij hoge buitentemperaturen de temp. onder de motorkap zo hoog oploopt de airco niet meer goed werkt.
Marcel
- vincent65
- 3rd Gear member
- Berichten: 461
- Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28
Mag ik vragen wat dat kostte?rdkraker schreef:Paar weken terug bij de dealer geweest, luchtspleet laten afstellen en koudemiddel laten bijvullen. Werd t promt 30 gr in NL dus goed kunnen testen
Geen enkel probleem meer mee gehad- koelde als antartica. Route du Soleil, kom maar op!
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zou zeker kunnen. Echter, het probleem doet zich nooit voor met een nieuwe V70, maar juist me de oudere met wat meer km's. Wat ik er echter nooit van heb begrepen is hoe die luchtspleet in de loop der jaren kan zijn toegenomen. Wat ik wel kan begrijpen is dat de kracht van de magneetspoel na al die jaren afneemt, waardoor de koppeling minder makkelijk pakt.Plof Plof schreef:Weer even on topic,
Als stek monteur voor vaste airconditioning installaties weet ik dat deze in ons deel van Europa ontworpen zijn tot ca. 55gr te werken. Voor warmere landen zijn deze door gebruik van andere onderdelen en afstelling tot hogere temperaturen te gebruiken.
Kan het zijn dat dit weliswaar met andere waarde's ook voor auto airconditioning geld, zodat als in de file bij hoge buitentemperaturen de temp. onder de motorkap zo hoog oploopt de airco niet meer goed werkt.
Marcel
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
crackedtooth
- 5th Gear member
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
is het verstandig de dealer dit extra te laten checken voordat je op vakantie gaat? of komt het zelden voor?
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1494
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Door slijtage? Het is een koppeling, die een stilstand iets (airco pomp) koppelt aan een draaiend iets (multiriem poelie ), daar zal je op moment van inschakelen altijd iets wrijving hebben waardoor er hier iets materiaal zal verdwijnen. Net zo goed als je koppeling langzaam minder wordt.Oceanracer schreef:Zou zeker kunnen. Echter, het probleem doet zich nooit voor met een nieuwe V70, maar juist me de oudere met wat meer km's. Wat ik er echter nooit van heb begrepen is hoe die luchtspleet in de loop der jaren kan zijn toegenomen. Wat ik wel kan begrijpen is dat de kracht van de magneetspoel na al die jaren afneemt, waardoor de koppeling minder makkelijk pakt.Plof Plof schreef:Weer even on topic,
Als stek monteur voor vaste airconditioning installaties weet ik dat deze in ons deel van Europa ontworpen zijn tot ca. 55gr te werken. Voor warmere landen zijn deze door gebruik van andere onderdelen en afstelling tot hogere temperaturen te gebruiken.
Kan het zijn dat dit weliswaar met andere waarde's ook voor auto airconditioning geld, zodat als in de file bij hoge buitentemperaturen de temp. onder de motorkap zo hoog oploopt de airco niet meer goed werkt.
Marcel
- Donic
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 10:06
- Locatie: Deventer
Gisteren met een temperatuur van 28-29 graden hield mijn airco er ook ineens mee op. (ritje van 10-15 minnuten vnl. in de stad) Vorige week nog een volledige airco-controle laten doen met alles erop en eraan. Functioneerde perfect, tot gisteren. Blijkbaar is zo'n hoge temperatuur toch ineens te veel. Temperatuur onder de motorkap toch te hoog? Luchtspleet etc.? Komende woensdagochtend wordt er naar gekeken. IK heb het aangegeven.crackedtooth schreef:is het verstandig de dealer dit extra te laten checken voordat je op vakantie gaat? of komt het zelden voor?
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Mogelijk het zelfde maar wat ook goed kan is dat die airco boer hem te vol heeft gedaan. Dan zorgt de druk beveiliging er voor dat de airco uitgeschakeld word.
Dit is heel goed uit te lezen met Vida. Er zijn wel een paar mensen op het forum die uitleesapparatuur hebben in combi met Vida.
Dit is heel goed uit te lezen met Vida. Er zijn wel een paar mensen op het forum die uitleesapparatuur hebben in combi met Vida.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ja, maar deze koppeling raakt het andere deel niet, dus kan er van slijtage geen sprake zijn. Het is immers een magneet.EVV schreef:Door slijtage? Het is een koppeling, die een stilstand iets (airco pomp) koppelt aan een draaiend iets (multiriem poelie ), daar zal je op moment van inschakelen altijd iets wrijving hebben waardoor er hier iets materiaal zal verdwijnen. Net zo goed als je koppeling langzaam minder wordt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1494
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
-
MarioC70
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Oceanracer schreef:Ja, maar deze koppeling raakt het andere deel niet, dus kan er van slijtage geen sprake zijn. Het is immers een magneet.EVV schreef:Door slijtage? Het is een koppeling, die een stilstand iets (airco pomp) koppelt aan een draaiend iets (multiriem poelie ), daar zal je op moment van inschakelen altijd iets wrijving hebben waardoor er hier iets materiaal zal verdwijnen. Net zo goed als je koppeling langzaam minder wordt.
Op het moment van ingrijpen,is er een kort moment van wrijving,dus slijtage.
Er zijn ook aircopompen die constant meedraaien,zoals bij VW.
De werking van een aircopomp is ook niet alleen afhankelijk van een goede magneetkoppeling,er kunnen meer oorzaken zijn wanneer er storingen optreden.
Er kan ook een onderbreking in de spoel van de koppeling zitten waardoor bij hogere temperaturen de koppeling niet meer inslaat.
Lage druksensor,hoge druk sensor,verdampersensor stuk,systeem leeg enz enz.
- Herbe089
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 11.10.2011 - 08:37
- Locatie: Maarssen, 1102 km ten ZW van Torslanda
Vanmiddag geen airco meer. Naar dealer gereden. Geconstateerd dat condensor aan de zijkant lek was. Balen, heb net 2 weken geleden gaas geplaatst. Maar ja, de zijkant is de voorkant niet.
690 Euro totale kosten en pas volgende week woensdag aan de beurt bij de dealer. Onmogelijke afspraak ivm mijn werk (Continu diensten en nog maar 1 vrije dag tot volgende week zaterdag, namelijk maandag).
Begrijp me goed, ik kom daar ook zomaar binnen vallen en ben verder buitengewoon netjes te woord gestaan en geholpen. Er werd goed meegedacht in oplossingen.
Naarstig op zoek gegaan naar een andere oplossing op vrijdagmiddag om 1645 uur.......
Bij de Volvo specialist 490 Euro helemaal compleet en a.s. maandag repareren.
Jullie begrijpen voor wie ik heb gekozen.........
690 Euro totale kosten en pas volgende week woensdag aan de beurt bij de dealer. Onmogelijke afspraak ivm mijn werk (Continu diensten en nog maar 1 vrije dag tot volgende week zaterdag, namelijk maandag).
Begrijp me goed, ik kom daar ook zomaar binnen vallen en ben verder buitengewoon netjes te woord gestaan en geholpen. Er werd goed meegedacht in oplossingen.
Naarstig op zoek gegaan naar een andere oplossing op vrijdagmiddag om 1645 uur.......
Bij de Volvo specialist 490 Euro helemaal compleet en a.s. maandag repareren.
Jullie begrijpen voor wie ik heb gekozen.........
Volvo V70 D5 Edition DPF 185 pk MY2007 Handgeschakeld 6-bak Zilver Metallic met Volvo Forum kentekenplaatsticker, Nivomats en HU-650 High Performance Audio icm iMIV LE+.
- Herbe089
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 11.10.2011 - 08:37
- Locatie: Maarssen, 1102 km ten ZW van Torslanda
Volvo V70 D5 Edition DPF 185 pk MY2007 Handgeschakeld 6-bak Zilver Metallic met Volvo Forum kentekenplaatsticker, Nivomats en HU-650 High Performance Audio icm iMIV LE+.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ah, weer wat geleerd! Ik dacht dat de compressor werd meegenomen door de kracht van de magneet. Maar ik begrijp nu dat hij bij het bekrachtigen aangrijpt en dus altijd ietsjes zal slippen bij het aangrijpen. Logisch dus dat die koppeling ook slijpt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Donic
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 10:06
- Locatie: Deventer
Vandaag laten controleren. Dealer adviseerde om de afstelling van de luchtspleet te proberen. Airco werkt nl. verder prima. Was binnen een uurtje gefixt. Service van de zaak! Vandaag bij 29 graden geprobeerd en het werkt prima. Prima koeling. Probleem gelukkig opgelost.Donic schreef:Gisteren met een temperatuur van 28-29 graden hield mijn airco er ook ineens mee op. (ritje van 10-15 minnuten vnl. in de stad) Vorige week nog een volledige airco-controle laten doen met alles erop en eraan. Functioneerde perfect, tot gisteren. Blijkbaar is zo'n hoge temperatuur toch ineens te veel. Temperatuur onder de motorkap toch te hoog? Luchtspleet etc.? Komende woensdagochtend wordt er naar gekeken. IK heb het aangegeven.crackedtooth schreef:is het verstandig de dealer dit extra te laten checken voordat je op vakantie gaat? of komt het zelden voor?
Donic
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dat zijn de leukere klusjes... 
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
















