Airco oververhit?? Help!

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
rdkraker
3rd Gear member
Berichten: 252
Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
Locatie: Bergen NH

lijkt mij eerlijk gezegd ook... heb dealer ff gemaild, wil ff prijsopgave/ schatting.

En natuurlijk... ere wie ere toekomt: Dank aan de kennis van de diverse forummers :D
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Gebruikersavatar
rdkraker
3rd Gear member
Berichten: 252
Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
Locatie: Bergen NH

Paar weken terug bij de dealer geweest, luchtspleet laten afstellen en koudemiddel laten bijvullen. Werd t promt 30 gr in NL dus goed kunnen testen :)

Geen enkel probleem meer mee gehad- koelde als antartica. Route du Soleil, kom maar op :) !
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Mag ik het nu wel dan?
Oceanracer schreef:Mag ik nu zeggen "We zeiden het toch?" of is dat olie op het vuur? :D
:D :D :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plof Plof
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 11.06.2010 - 22:51
Locatie: Purmerend

Weer even on topic,

Als stek monteur voor vaste airconditioning installaties weet ik dat deze in ons deel van Europa ontworpen zijn tot ca. 55gr te werken. Voor warmere landen zijn deze door gebruik van andere onderdelen en afstelling tot hogere temperaturen te gebruiken.

Kan het zijn dat dit weliswaar met andere waarde's ook voor auto airconditioning geld, zodat als in de file bij hoge buitentemperaturen de temp. onder de motorkap zo hoog oploopt de airco niet meer goed werkt.

Marcel
Gebruikersavatar
vincent65
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28

rdkraker schreef:Paar weken terug bij de dealer geweest, luchtspleet laten afstellen en koudemiddel laten bijvullen. Werd t promt 30 gr in NL dus goed kunnen testen :)

Geen enkel probleem meer mee gehad- koelde als antartica. Route du Soleil, kom maar op :) !
Mag ik vragen wat dat kostte?
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Oceanracer schreef:Mag ik het nu wel dan?
Oceanracer schreef:Mag ik nu zeggen "We zeiden het toch?" of is dat olie op het vuur? :D
:D :D :D
Valserik. :twisted:
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Plof Plof schreef:Weer even on topic,

Als stek monteur voor vaste airconditioning installaties weet ik dat deze in ons deel van Europa ontworpen zijn tot ca. 55gr te werken. Voor warmere landen zijn deze door gebruik van andere onderdelen en afstelling tot hogere temperaturen te gebruiken.

Kan het zijn dat dit weliswaar met andere waarde's ook voor auto airconditioning geld, zodat als in de file bij hoge buitentemperaturen de temp. onder de motorkap zo hoog oploopt de airco niet meer goed werkt.

Marcel
Zou zeker kunnen. Echter, het probleem doet zich nooit voor met een nieuwe V70, maar juist me de oudere met wat meer km's. Wat ik er echter nooit van heb begrepen is hoe die luchtspleet in de loop der jaren kan zijn toegenomen. Wat ik wel kan begrijpen is dat de kracht van de magneetspoel na al die jaren afneemt, waardoor de koppeling minder makkelijk pakt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

is het verstandig de dealer dit extra te laten checken voordat je op vakantie gaat? of komt het zelden voor?
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Oceanracer schreef:
Plof Plof schreef:Weer even on topic,

Als stek monteur voor vaste airconditioning installaties weet ik dat deze in ons deel van Europa ontworpen zijn tot ca. 55gr te werken. Voor warmere landen zijn deze door gebruik van andere onderdelen en afstelling tot hogere temperaturen te gebruiken.

Kan het zijn dat dit weliswaar met andere waarde's ook voor auto airconditioning geld, zodat als in de file bij hoge buitentemperaturen de temp. onder de motorkap zo hoog oploopt de airco niet meer goed werkt.

Marcel
Zou zeker kunnen. Echter, het probleem doet zich nooit voor met een nieuwe V70, maar juist me de oudere met wat meer km's. Wat ik er echter nooit van heb begrepen is hoe die luchtspleet in de loop der jaren kan zijn toegenomen. Wat ik wel kan begrijpen is dat de kracht van de magneetspoel na al die jaren afneemt, waardoor de koppeling minder makkelijk pakt.
Door slijtage? Het is een koppeling, die een stilstand iets (airco pomp) koppelt aan een draaiend iets (multiriem poelie ), daar zal je op moment van inschakelen altijd iets wrijving hebben waardoor er hier iets materiaal zal verdwijnen. Net zo goed als je koppeling langzaam minder wordt.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Donic
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.08.2006 - 10:06
Locatie: Deventer

crackedtooth schreef:is het verstandig de dealer dit extra te laten checken voordat je op vakantie gaat? of komt het zelden voor?
Gisteren met een temperatuur van 28-29 graden hield mijn airco er ook ineens mee op. (ritje van 10-15 minnuten vnl. in de stad) Vorige week nog een volledige airco-controle laten doen met alles erop en eraan. Functioneerde perfect, tot gisteren. Blijkbaar is zo'n hoge temperatuur toch ineens te veel. Temperatuur onder de motorkap toch te hoog? Luchtspleet etc.? Komende woensdagochtend wordt er naar gekeken. IK heb het aangegeven.
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Mogelijk het zelfde maar wat ook goed kan is dat die airco boer hem te vol heeft gedaan. Dan zorgt de druk beveiliging er voor dat de airco uitgeschakeld word.

Dit is heel goed uit te lezen met Vida. Er zijn wel een paar mensen op het forum die uitleesapparatuur hebben in combi met Vida.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

EVV schreef:Door slijtage? Het is een koppeling, die een stilstand iets (airco pomp) koppelt aan een draaiend iets (multiriem poelie ), daar zal je op moment van inschakelen altijd iets wrijving hebben waardoor er hier iets materiaal zal verdwijnen. Net zo goed als je koppeling langzaam minder wordt.
Ja, maar deze koppeling raakt het andere deel niet, dus kan er van slijtage geen sprake zijn. Het is immers een magneet.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Oceanracer schreef:
EVV schreef:Door slijtage? Het is een koppeling, die een stilstand iets (airco pomp) koppelt aan een draaiend iets (multiriem poelie ), daar zal je op moment van inschakelen altijd iets wrijving hebben waardoor er hier iets materiaal zal verdwijnen. Net zo goed als je koppeling langzaam minder wordt.
Ja, maar deze koppeling raakt het andere deel niet, dus kan er van slijtage geen sprake zijn. Het is immers een magneet.

Op het moment van ingrijpen,is er een kort moment van wrijving,dus slijtage.
Er zijn ook aircopompen die constant meedraaien,zoals bij VW.
De werking van een aircopomp is ook niet alleen afhankelijk van een goede magneetkoppeling,er kunnen meer oorzaken zijn wanneer er storingen optreden.
Er kan ook een onderbreking in de spoel van de koppeling zitten waardoor bij hogere temperaturen de koppeling niet meer inslaat.
Lage druksensor,hoge druk sensor,verdampersensor stuk,systeem leeg enz enz.
Gebruikersavatar
Herbe089
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 11.10.2011 - 08:37
Locatie: Maarssen, 1102 km ten ZW van Torslanda

Vanmiddag geen airco meer. Naar dealer gereden. Geconstateerd dat condensor aan de zijkant lek was. Balen, heb net 2 weken geleden gaas geplaatst. Maar ja, de zijkant is de voorkant niet.

690 Euro totale kosten en pas volgende week woensdag aan de beurt bij de dealer. Onmogelijke afspraak ivm mijn werk (Continu diensten en nog maar 1 vrije dag tot volgende week zaterdag, namelijk maandag).

Begrijp me goed, ik kom daar ook zomaar binnen vallen en ben verder buitengewoon netjes te woord gestaan en geholpen. Er werd goed meegedacht in oplossingen.

Naarstig op zoek gegaan naar een andere oplossing op vrijdagmiddag om 1645 uur.......

Bij de Volvo specialist 490 Euro helemaal compleet en a.s. maandag repareren.

Jullie begrijpen voor wie ik heb gekozen.........
Volvo V70 D5 Edition DPF 185 pk MY2007 Handgeschakeld 6-bak Zilver Metallic met Volvo Forum kentekenplaatsticker, Nivomats en HU-650 High Performance Audio icm iMIV LE+.
Gebruikersavatar
vincent65
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28

Nee, vertel;-)
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
Gebruikersavatar
Herbe089
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 11.10.2011 - 08:37
Locatie: Maarssen, 1102 km ten ZW van Torslanda

:P
Volvo V70 D5 Edition DPF 185 pk MY2007 Handgeschakeld 6-bak Zilver Metallic met Volvo Forum kentekenplaatsticker, Nivomats en HU-650 High Performance Audio icm iMIV LE+.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ah, weer wat geleerd! Ik dacht dat de compressor werd meegenomen door de kracht van de magneet. Maar ik begrijp nu dat hij bij het bekrachtigen aangrijpt en dus altijd ietsjes zal slippen bij het aangrijpen. Logisch dus dat die koppeling ook slijpt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Donic
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.08.2006 - 10:06
Locatie: Deventer

Donic schreef:
crackedtooth schreef:is het verstandig de dealer dit extra te laten checken voordat je op vakantie gaat? of komt het zelden voor?
Gisteren met een temperatuur van 28-29 graden hield mijn airco er ook ineens mee op. (ritje van 10-15 minnuten vnl. in de stad) Vorige week nog een volledige airco-controle laten doen met alles erop en eraan. Functioneerde perfect, tot gisteren. Blijkbaar is zo'n hoge temperatuur toch ineens te veel. Temperatuur onder de motorkap toch te hoog? Luchtspleet etc.? Komende woensdagochtend wordt er naar gekeken. IK heb het aangegeven.
Vandaag laten controleren. Dealer adviseerde om de afstelling van de luchtspleet te proberen. Airco werkt nl. verder prima. Was binnen een uurtje gefixt. Service van de zaak! Vandaag bij 29 graden geprobeerd en het werkt prima. Prima koeling. Probleem gelukkig opgelost.
Donic
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat zijn de leukere klusjes... :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”