Vervangen Koppelingspedaalsensor

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

Zijn er leden die ervaring hebben met het vervangen van de koppelingspedaalsensor bij een V70 D5? Is dit zelf te doen of moet dat bij de dealer? Wat kost een sensor? Ben benieuwd!
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
mini2
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 11.12.2008 - 20:01
Locatie: Amersfoort

Is heel makkelijk zelf te doen. Sensor heb je er binnen 1 min eruit. Zit aan twee zijden geklikt. Wat je kan proberen voordat je hem vervangt ( heb ikzelf nu al een paar 1000km's zonder problemen) hem uit elkaar halen en inspuiten met contactspray. Vervolgens de sleepertjes en contactbanen met een wattip schoonmaken net zolang totdat het niet meer zwart afgeeft. Boel weer in elkaar zetten en terug monteren. Hierna is de storing weggebleven. P.'s. Wel even de kunststof plaat onder je stuurkolom (2 torkschroeven)weghalen dan kan je er makkelijker bijkomen.

Vervangen kan altijd nog als het niet werkt. Los onderdeel bij de volvodealer bestellen en er zelf inzetten.

Succes.
V60 T8 Recharge AWD Inscription Polestar Engineered & Optimised
V60 D4 Geartronic Nordic+ Luxury (model 2017) 251.000km
V70 D5 AWD Summum (model 2005) sinds aug 2008 390.000km
Gebruikersavatar
VolvoRob
5th Gear member
Berichten: 1417
Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
Locatie: Omgeving Utrecht

Sensor kost ongeveer 25 Euro. Mag zeker niet meer zijn. Maar ik zou eerst de benadering van Mini2 proberen. Scheelt weer. Succes.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

Nou, Mini2 en VolvoRob, dat is te overzien. Ik heb zelf de intercooler vervangen, dus dan moet dit ook lukken denk ik. Trouwens, moet er aan de sensor noig iets ingesteld worden? Bij het uitlezen stond er "defecte koppelingspedaalsensor of foutief ingestelde koppelingspedaalsensor"

Bedankt voor jullie info!
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
mini2
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 11.12.2008 - 20:01
Locatie: Amersfoort

Is niets aan af te stellen. Gewoon uit elkaar halen en schoonmaken. Binnenin zit een veer die zorgt dat het zaakje uit elkaar schuift. De sleepcontactjes gaan gewoon over de contactbanen. Wat ik begrepen heb is dat dit een bepaalde voltage doorgeeft. Als deze buiten een range valt (door vervuiling of slijtage) gaat hij in storing.
V60 T8 Recharge AWD Inscription Polestar Engineered & Optimised
V60 D4 Geartronic Nordic+ Luxury (model 2017) 251.000km
V70 D5 AWD Summum (model 2005) sinds aug 2008 390.000km
Perquin
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.05.2012 - 16:46

Beste Mini2,

Hoe ziet de sensor eruit (hoe kan ik hem herkennen)

Groet,

Wim
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Volgens mij is die sensor wel ietsje duurder, ik meen 80 euro.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Die sensor was bij mij ook defect.......de cruise control viel steeds uit.
Met VIDA bleek volgens de foutmelding dat deze sensor slecht werkte.
Ruim een jaar geleden heb ik deze verwijderd, en ook schoongemaakt met contactspray, en met een wattenstaafje. Daarna nooit last meer gehad.

toen bij navraag kostte dat ding rond de € 75 bij de dealer.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
mini2
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 11.12.2008 - 20:01
Locatie: Amersfoort

Na verschillende keren te hebben schoongemaakt de afgelopen paar jaar toch maar een nieuwe aangeschaft omdat de storing te vaak optrad. Kosten voor de koppelingspendaalsensor bij de dealer was €54,03 zelf vervanger 1 minuut werk en voilà alles werkt weer perfect.

P.s. Perquin Je herkent hem door ondersteboven bij je pendalen te kijken. Het is het witte geval dat aan je koppeling vastzit naar je schubboard bijden geklemd. Je kan hem er zo uitnemen. Wel eerst even de stekkerverbinding loshalen. Zit een groen stekkertje ingeschoven.
V60 T8 Recharge AWD Inscription Polestar Engineered & Optimised
V60 D4 Geartronic Nordic+ Luxury (model 2017) 251.000km
V70 D5 AWD Summum (model 2005) sinds aug 2008 390.000km
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”