turbo probleem

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
breakman
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 03.01.2009 - 02:27

Hey iedereen,

Sinds enkele weken hoor ik een licht gierend geluid bij hevig optrekken. Het duur niet echt lang. De motor houdt ook even in tot het geluidje weg is en trekt dan pas goed door.
Mijn specialist zegt dat ik de auto " meer onder zijn kloten moet geven " ( letterlijk citaat )
Hij vermoedt dat het probleem veroorzaakt wordt door roetaanslag in de turbo en raadde aan een paar weken iets sportiever door te trekken.
Heeft er iemand ervaring met turbocleaners om het terug een beetje proper te krijgen ?
Zou het ook aan iets anders kunnen liggen ( pakking tss turbo & uitlaat bv. ? )

Alvast bedankt om te antwoorden !
V70 D5 2002
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

De turbo eens goed heet stoken doet 'm alleen maar goed.

Dat gierende geluid, is dat alleen bij koude motor? Als dat zo is, zou het inderdaad de pakking tussen turbo en downpipe kunnen zijn.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

ennuh heet stoken is dat gelijk aan veel toeren draaien, of juist veel op koppel rijden?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Vol gas door blijven trekken vanuit stilstand tot wat je durft, meerdere keren achter elkaar. Dan staat ie echt goed heet te zijn. Als je 'm echt voor z'n geld wil laten werken hang je er een caravan achter en trek je herhaaldelijk maximaal op. Dan geeft ie wellicht licht :wink:

Het kan meerdere oorzaken hebben, maar ik ben van mening dat je met iedere auto minimaal eens per maand even een kwartiertje moet "raggen" om de zaak een beetje los en open te houden. Als je altijd voor de zuinigheidsprijs gaat koekt er vanalles aan, zeker in diesels. Zoek voor de grap eens op EGR klep op het forum, dan zie je wat er allemaal door je blok heen geblazen wordt!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Voorbarige diagnoses en oplossingen die nu voorbij komen,misschien is er wel echt iets mis met die turbo en gaat hij door dat flink doortrappen wel echt stuk.
Dan is hij nog verder van huis,dat geluid kan ook worden veroorzaakt ook door een lekke inlaatslang of lekke intercooler.
Altijd eerst goed kijken wat er precies mis is en dan handelen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

MarioC70 schreef: Altijd eerst goed kijken wat er precies mis is en dan handelen.
Amen! :)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

In de Gloria. :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
breakman
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 03.01.2009 - 02:27

intercooler is nog niet zo lang geleden vervangen en nu terug nagekeken en ook de slangen lekken niet...
Het gieren is ook bij warme motor ( ga nooit volluit met koude motor :-) )

Zal eens paar dagen er aan sleuren ( FUN :p -)
V70 D5 2002
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

FrankS60 schreef:Vol gas door blijven trekken vanuit stilstand tot wat je durft, meerdere keren achter elkaar. Dan staat ie echt goed heet te zijn. Als je 'm echt voor z'n geld wil laten werken hang je er een caravan achter en trek je herhaaldelijk maximaal op. Dan geeft ie wellicht licht :wink:

Het kan meerdere oorzaken hebben, maar ik ben van mening dat je met iedere auto minimaal eens per maand even een kwartiertje moet "raggen" om de zaak een beetje los en open te houden. Als je altijd voor de zuinigheidsprijs gaat koekt er vanalles aan, zeker in diesels. Zoek voor de grap eens op EGR klep op het forum, dan zie je wat er allemaal door je blok heen geblazen wordt!
Hmmm....... Zo stook ik de turbo niet heet hoor. De koppeling zal er wel heet van worden, ben ik bang.

Gewoon een paar keer per maand goed doorrijden en wat verder in toeren doortrekken.

Ik verdenk nog steeds de pakking tussen turbo en downpipe.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Hoe dan wel?

Koppeling heet worden? Moet je je voet eraf halen nadat hij aangegrepen heeft!

Reken maar dat je met zware belasting (berg op/caravan oid) de zaak beduidend warmer stookt dan als alleen even een beetje door trekt.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”