ETM vervanging.. Softwareupdate.. Wat houdt dat in.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Jak
4th Gear member

Hallo

Wie kan me vertellen wat de softwareupdate inhoudt nadat een ETM is vervangen.
Een vraag uit nieuwsgierigheid, sinds schoonmaak loopt ie als de spreekwoordelijke naaimachien, maar het leed gaat eens komen, is het woord.

Als dat komt denk ik de klus zelf te doen om montage uit te sparen, fluitje van een cent, maar die update, daar zit ik mee. Een kennis kan wel de geheugenwaarden wissen met een een uitlees apparaat, maar is dat voldoende om de ETM weer netjes aan de praat te krijgen ?

groeten
- V70 MY12 T4 Limited Edition, 255 dkm, Roodbruin leer, 7L/100km
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line :), 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
Bakboord1
4th Gear member

If it aint broke,
Don't fix it.

Kans bestaat namelijk dat de etms van onze auto's gewoon goed zijn.
Anders was ie al wel kapot vermoed ik.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Johan s60
6th Gear member

Jak schreef:Hallo

Wie kan me vertellen wat de softwareupdate inhoudt nadat een ETM is vervangen.
Een vraag uit nieuwsgierigheid, sinds schoonmaak loopt ie als de spreekwoordelijke naaimachien, maar het leed gaat eens komen, is het woord.

Als dat komt denk ik de klus zelf te doen om montage uit te sparen, fluitje van een cent, maar die update, daar zit ik mee. Een kennis kan wel de geheugenwaarden wissen met een een uitlees apparaat, maar is dat voldoende om de ETM weer netjes aan de praat te krijgen ?

groeten
Je kan beter een goede prijs bij de dealer afspreken en daar alles laten doen, dat ding zit er zo op dus dat zullen de kosten ook niet zijn, anders moet je in noodloop naar de dealer toe.

En voor sofware moet je echt naar de dealer, deze moet nl. in de nieuwe ETM geladen worden.

Een software update (als je deze nog niet hebt) kan uitstel van executie geven, doordat deze software iets minder kritisch kijkt naar de potmeters, als het hier om een Magnetti Marelli gaat.

Bovendien heb je dan garantie op de reparatie, mocht er toch iets niet goed zijn.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Jak
4th Gear member

Dank voor t advies

@bakboord: die hoop heb ik wel, maar het opschrift MM doet anders vermoeden

@Johan: Ok, helemaal gelijk.
Er is dus een relax-update mogelijk, dat is in elk geval nieuwe info voor me.

Maar wat wordt er precies gedaan om uit de noodloop te komen? Dat is toch gewoon wissen van de oude leerwaarden ?
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line :), 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
Johan s60
6th Gear member

Op het moment dat je zelf een nieuwe ETM monteert zit er nog geen software in de ETM, je schijnt dan nog wel in de noodloop functie je auto te kunnen verplaatsen, want rijden kun je het niet noemen.

Maar ik zou hem niet te vroeg vernieuwen, ik heb nl. wel baat gehad met de software update.

De mijn (met witte sticker) heeft het al meer dan 4 ton uitgehouden.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Oude ETM (sticker wit) -> sleepcontact, waarden dus met een marge toegestaan.
Nieuwe ETM (sticker geel)-> aan.uit contact, waarden dus zonder marge.

Hierom moet je sowieso na een hardware upgrade even software laden zodat je auto dit allemaal ook begrijpt.

Verder is een nieuwe ETM "leeg" / "schoon" en moet even gekoppeld worden aan de auto zodat de auto met de ETM goed kan communiceren.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Jak
4th Gear member

Johan s60 schreef:
Maar ik zou hem niet te vroeg vernieuwen, ik heb nl. wel baat gehad met de software update.

De mijn (met witte sticker) heeft het al meer dan 4 ton uitgehouden.
Kijk dat is goed nieuws!
Jak
4th Gear member

VolvoTech schreef:Oude ETM (sticker wit) -> sleepcontact, waarden dus met een marge toegestaan.
Nieuwe ETM (sticker geel)-> aan.uit contact, waarden dus zonder marge.

Hierom moet je sowieso na een hardware upgrade even software laden zodat je auto dit allemaal ook begrijpt.

Verder is een nieuwe ETM "leeg" / "schoon" en moet even gekoppeld worden aan de auto zodat de auto met de ETM goed kan communiceren.
Hoi
Sticker moet ik even nagaan, kan me eigenlijk geen sticker voor de geest halen. Begreep dat witte en gele sticker niet door elkaar gehaald mogen worden? Of doe ik dat nu :)

Sorry voor het doorvragen; wat precies is het software laden en ETM koppelen dan ? Zit er een soort codenr of karakteristiek in misschien, wat geupload moet worden naar de centrale computer?.

Is een ETM een dom ding zonder chip, of zit er wel logica in?
Als er logica inzit dan kan ik het wel volgen, maar als het een dom ding is wat gewoon aangestuurd wordt en via domme elektronica feedback geeft dan kan ik me enkel voorstellen dat de memory in de computer van de oude situatie gewist moet worden. of zo..

Hmm :-k :-k
jee-bee
4th Gear member

Wat is een ETM?
Volvo XC90 D5 AWD (2013)

Triumph Tiger Explorer 1200 XC (2014)
FrankS60
5th Gear member

electronisch gasklephuis
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Jak
4th Gear member

Hoi, Na alles wat ik erover lees, internet staat er vol mee, lijkt de dealer toch de aangewezen plek om, indien nodig, de zaak opte frissen.
En zelfs dan blijkt er van alles mis te kunnen gaan..
Zon ETM heeft blijkbaar toch electronica aan boord, en dat is wat er gekoppeld moet worden.
Nou ja eerst maar eens afwachten hoe t verder gaat, t rijdt als een vliegend tapijtje..

Groeten
EVV
5th Gear member

ETM heeft absoluut elektronica aan boord. Het enige wat die van de motor elektronica te horen krijgt is zoveel % gas, hoever hij daarvoor de gasklep moet draaien zoekt hij zelf uit aan de hand van de koolstofbanen. En daar gaat het mis, hij kan die zoveel % op een gegeven moment niet meer vinden omdat de weerstandswaarde die bij zoveel % ineens niet meer te vinden zijn, hij gaat zoeken, en uiteindelijk geeft hij aan de motor elektronica terug "Lukt niet".
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
modiniro
2nd Gear member

De ETM is daadwerkelijk een slim electronisch systeem met software, middels CAN communicatie praat de ETM met de MOTOR ECU (ECM).
De koolstofbanen verzorgen de terugkoppeling (via CAN) naar de ECM opdat het gekozen toerental netjes bereikt wordt dan wel stabiel blijft.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”