Flushen met minerale of synthetische ATF?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gesloten
Gast

Over de olie heb toen nog specifieke vragen gestel en de olie die powerflush gebruikt, voldoet aan de specificaties van Volvo.
Ik ben wel nieuwsgierig wat Gery daar nu van vindt. Is het mogelijk dat dit hoort bij de 6 bak?
Ik ben net terug uit Frankrijk en de mijne heeft zich perfect gehouden,
maar die heeft dan ook geen 1800 / 1900 toeren gezien (ja, alleen even in 1). :wink:
Gemiddeld 2800 toeren in 4 (de 5 nog wel even geprobeerd maar zag het brandstofverbruik direct oplopen).
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10487
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

AlexV70 schreef:Over de olie heb toen nog specifieke vragen gestel en de olie die powerflush gebruikt, voldoet aan de specificaties van Volvo.
Ik ben wel nieuwsgierig wat Gery daar nu van vindt. Is het mogelijk dat dit hoort bij de 6 bak?
Ik ben net terug uit Frankrijk en de mijne heeft zich perfect gehouden,
maar die heeft dan ook geen 1800 / 1900 toeren gezien (ja, alleen even in 1). :wink:
Gemiddeld 2800 toeren in 4 (de 5 nog wel even geprobeerd maar zag het brandstofverbruik direct oplopen).
+1 Die van ook! Nagenoeg alles in 4 gedaan. In 5 bergje af en op de langere stukken in Deutschland waarbij de snelheid rond de 110/115 lag.... Hamburg > Bremen > Osnabrück
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

AlexV70 schreef:Over de olie heb toen nog specifieke vragen gestel en de olie die powerflush gebruikt, voldoet aan de specificaties van Volvo.
Ik ben wel nieuwsgierig wat Gery daar nu van vindt. Is het mogelijk dat dit hoort bij de 6 bak?
Ik ben net terug uit Frankrijk en de mijne heeft zich perfect gehouden,
maar die heeft dan ook geen 1800 / 1900 toeren gezien (ja, alleen even in 1). :wink:
Gemiddeld 2800 toeren in 4 (de 5 nog wel even geprobeerd maar zag het brandstofverbruik direct oplopen).
Ik heb die vragen gezien en de antwoorden daarop. Echter kan ik daarover niets vinden van BG zelf. Geen enkele datasheet.

Begrijp me alle goed. Ik wil Gery absoluut niet in een kwaad daglicht zetten. Ik wil eerst na mijn vakantie telefonisch contact opnemen met hem.

Waar het mij nu om gaat is, dat als de originele Volvo atf olie werkelijk een minerale olie is, je dan volgens mij geen full synthetische olie kan gebruiken. Dat doe je toch ook niet met je eigen automotor. Laat staan in een gecompliceerde automatische versnellingsbak.

Een full syntheet is namelijk altijd dunner dan een minerale olie. Dit kan volgens mij ook de frictie verminderen bij vollast.

Ik hoop dat er mensen zijn die hier hun gedachten over willen laten gaan.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4319
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

De V70 van mij staat bij dealer, heb nog wat rest garantie punten. 1 opmerking is over het schakelen. Ik durf niet te zeggen wat er in het verleden met gebeurt is en of deze door dealer gedaan is of door iemand anders.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik ga nu met een vreemd gevoel in mijn buik slapen na het lezen van dit artikel.

http://forums.swedespeed.com/showthread ... luid/page3
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Geartronic ATF onderdeelnummer is 1161540( 1 liter)
1161640(4 liter)

Oliekwaliteit JWS3309
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Tsss... de emoties lopen hoog op daar op dat forum.........
maar uiteindelijk wordt ik ook een beetje nieuwsgierig naar de specs van BG olie
keep calm!, your randomizer is running
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Kan er niet echt emotioneel van worden als ik eerlijk ben!
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Turbodesk schreef:
AlexV70 schreef:
Ik heb die vragen gezien en de antwoorden daarop. Echter kan ik daarover niets vinden van BG zelf. Geen enkele datasheet.

Begrijp me alle goed. Ik wil Gery absoluut niet in een kwaad daglicht zetten. Ik wil eerst na mijn vakantie telefonisch contact opnemen met hem.

.
Hou ons op de hoogte. Ik heb net een tweede flush laten doen, 20.000km na de eerste flush. Kreeg problemen weer terug na de eerste. Nu na de tweede ook geen bijzondere verbetering, maar ik heb wel na de flushes steeds die slippende koppeling gehad. Ben dus benieuwd naar je telefoongesprek.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gast

Ik lees idd dat er alleen ATF type JWS3309 gebruikt zou mogen worden (voor de Aisin Warner 6 bak).
En dan alleen van Mobil en Exxon. Castrol komt in het rijtje niet voor.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk of ze het dan hebben over mineraal of synthetisch (men heeft het over beide).
Bepaalde ATF zou minder geschikt zijn ivm de langere ververs intervallen.

Ook op dat forum zijn ze het niet met elkaar eens of BG de juiste ATF levert.
BG ATF zou eigenlijk DexronIII/Mercon zijn, BG plakt zijn naam er op(rebrand).
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

synthetisch
Gast

Ramon&Ramon schreef:synthetisch
Nee, ze praten over beide met het zelfde nummer, maar verschillende merken.
En daar zou het verschil in zitten tussen mineraal en synthetisch ivm levensduur. En slip???
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Volvo geeft op synthetische olie voor de geartronic!
Levensduur weet ik niet,eventuele problemen,dat is mogelijk,dat zelfde heb je met de CVT bakken,verkeerde olie en het gaat fout.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

dus bijeengenomen synt voor GT , en mineraal voor normale automaat als ik het goed heb gevolgd??
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
vincent65
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28

En dus niet flushen??
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

evert65 schreef:dus bijeengenomen synt voor GT , en mineraal voor normale automaat als ik het goed heb gevolgd??
Als dat zo is, dan moet die olie zo snel mogelijk uit mijn gewone vijfbak... Ik vraag me wel af of je het eruit krijgt, want als je nu gaat flushen met minerale olie, vermengt de boel zich alleen maar, denk ik. Dat gaat dus ook fout.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb er vanmorgen extra opgelet en heb de indruk dat de bak niet altijd slipt.
Bij het oprijden van de snelweg ging de automaat bij 2000rpm in lockup terwijl hij in de 5e versnelling stond.
Gebruikersavatar
Brambo67
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25

Eerlijk gezegd is mijn bak ná de flush nog beter gaan schakelen dan hij voorheen deed. De bak 'lockt' inderdaad beter, twijfelt minder. Mijn bak heeft evenveel km's gedraaid als die van jou (Turbodesk) en is op dezelfde bijeenkomst geflushed. Wel was de olie van mijn bak volgens Gerrie nog in uitstekende conditie gezien de hoeveelheid km's. Zelf zei hij dat bakken met deze behandeling en een normaal gebruik nog veel langer mee zouden moeten kunnen, eerlijk gezegd voelt die van mij ook wel zo. In mijn ex-lease V70 (2008) die ik zo'n 50 dkm heb gehad schakelde de bak niet echt anders.

Overigens valt me op dat Gerrie via dit forum al behoorlijk wat omzet (winst?) gedraaid heeft en dat we nog steeds geen stickertje of certificaatje hebben van het flushen. Waarbij ik overigens niet twijfel aan de juistheid van de flush en de gebruikte olie. Een bak kan natuurlijk ook om een andere reden de geest geven. Er is zeg maar (nog) geen causaal verband tussen flush en het probleem van Turbodesk.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik heb na de flush bij normaal gebruik ook geen problemen ervaren. De automaat reed precies hetzelfde na de flush. Ik heb het ook preventief gedaan.

De problemen ontstaan nu alleen bij vollast, dus met een caravan en bergopwaarts. Daar had ik voorheen geen problemen mee.

Wat ik ook niet begrijp dat is dat BG pretenteerd dat die universele olie van hun praktisch in elke bak te gebruiken is. Sorry, maar dat geloof ik niet.
Net zo min dat je een universele olie hebt voor een automotor kan dat ook niet voor een versnellingsbak.
En wat mij achterdochtig maakt is dat de gegevens van die atf olie nergens te vinden zijn.

Het enige wat ik heb kunnen vinden is de pdf in de bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Brambo67
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25

Maarrrrrrr..... heb je inmiddels al contact gehad met Gerrie? Ik ben wel benieuwd naar het verhaal van zijn kant. Overigens kan ik mij bijna niet voorstellen dat de olie de dader is. Ik heb hier geen argumenten voor trouwens maar die zie ik andersom ook nog niet.
Gesloten

Terug naar “Over alle vloeistoffen”