Beste forumleden,
Ik heb een S80 uit 2000 met standaard audio systeem.
Nu wil ik dit upgraden voor heel simpel gezegd, all-round beter geluid.
Op een aantal plaatsen zitten al dan niet speakers in de auto. Dat zijn:
- Onderaan in de twee voordeuren
- Bovenaan in de twee voordeuren
- Midden op het dashboard bovenop
- In beide achterdeuren plek voor 1 speaker
- In de hoedenplank plaats voor 2 speakers
Wat ik nu wil weten is wat de maten van deze gaten zijn. Dus hoeveel inch aan diameter speaker past er af fabriek in zonder dat ik hoef te gaan snijden of knippen in isolatiemateriaal en\of bekleding.
Als ik dat weet kan ik zelf een audiosysteem samenstellen en dit met een versterker in de kofferbak gaan monteren.
Informatie of ideeen zijn welkom!
Groeten,
S80 Audio Upgrade
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik denk dat je hier alle antwoorden kunt vinden: http://accessories.volvocars.com/Access ... udio/audio
Even de hele link kopieren naar je browser
Even de hele link kopieren naar je browser
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 1st Gear member
Helaas kan ik op deze site en de andere rubrieken die er staan niet de afmetingen van de speakers vinden... De speakerlocaties ken ik en als ik de maten weet kan ik er wat high end after market materiaal in plaatsen.
Ik haal het volvosysteem er waarschijnlijk compleet uit.
Ik haal het volvosysteem er waarschijnlijk compleet uit.
- error404
- 1st Gear member
Voor een s80 weet ik hiet niet 100% zeker maar voor een s60 wel.
Ik denk dat het in grote lijnen wel hetzelfde is.
De speakers kan je zonder pasringen niet vervangen door standaard speakers. Pasringen / speaker ringen kan je online kopen, zie hier bijvoorbeeld:
http://www.acr-helmond.nl/shop/automerk ... type_id=29
De maten voor de S80 en standaard speakers staan er ook bij.
Je moet de huidige speakers waarschijnlijk eerst losboren deze zijn vastgezet met popnagels.
Een optie is je huidige systeem te vervangen door een premium speaker set (al dan niet van de sloper) Ik heb mijn speakertjes vervangen door een High Performance setje: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=49977
Ik kon namelijk geen premium plaatsen doordat mijn deurpanelen hier niet geschikt voor waren.
Ik denk dat het in grote lijnen wel hetzelfde is.
De speakers kan je zonder pasringen niet vervangen door standaard speakers. Pasringen / speaker ringen kan je online kopen, zie hier bijvoorbeeld:
http://www.acr-helmond.nl/shop/automerk ... type_id=29
De maten voor de S80 en standaard speakers staan er ook bij.
Je moet de huidige speakers waarschijnlijk eerst losboren deze zijn vastgezet met popnagels.
Een optie is je huidige systeem te vervangen door een premium speaker set (al dan niet van de sloper) Ik heb mijn speakertjes vervangen door een High Performance setje: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=49977
Ik kon namelijk geen premium plaatsen doordat mijn deurpanelen hier niet geschikt voor waren.
-
- 1st Gear member
Kijk eens! Daar heb ik wat aan dankje!
Wanneer en hoe ik het interieur uit elkaar trek om de zaak eens beter te bekijken weet ik niet.
In ieder geval ga ik voor een zelf samengesteld pakket van aftermarket materiaal. Volvo premium audio is allemaal leuk, maar toch ook weer meer dan 12 jaar oud... Immers werd het toen af fabriek geleverd.
After market is zo veel meer voor de Euro te krijgen... Zeker in Duitsland waar de zaak vaak ook stukken goedkoper is. Ik heb een dubbel dins pioneer navigatiescherm met SD reader en de versterking daarin werkt het beste als je het op maat combineert met speakers en evt. nog een versterker.
Niet dat ik een dikke bassende tril auto wil.. maar mijn jaren 80 new wave en pop muziek moet wel een vol en diep geluid kunnen hebben.
Wanneer en hoe ik het interieur uit elkaar trek om de zaak eens beter te bekijken weet ik niet.
In ieder geval ga ik voor een zelf samengesteld pakket van aftermarket materiaal. Volvo premium audio is allemaal leuk, maar toch ook weer meer dan 12 jaar oud... Immers werd het toen af fabriek geleverd.
After market is zo veel meer voor de Euro te krijgen... Zeker in Duitsland waar de zaak vaak ook stukken goedkoper is. Ik heb een dubbel dins pioneer navigatiescherm met SD reader en de versterking daarin werkt het beste als je het op maat combineert met speakers en evt. nog een versterker.
Niet dat ik een dikke bassende tril auto wil.. maar mijn jaren 80 new wave en pop muziek moet wel een vol en diep geluid kunnen hebben.
-
- 5th Gear member
@frank: volvo originele subwoofer voegt VEEL toe... en plenty in alles dan
Heb ze nu in beide autos.. zou niet meer zonder willen
Hu-850 met premium en subwoofer wel net mooiere sound weer dan hu_803 met premium en subwoofer
beiden wel gewoon heerlijk en kristalhelder geluid
Heb ze nu in beide autos.. zou niet meer zonder willen
Hu-850 met premium en subwoofer wel net mooiere sound weer dan hu_803 met premium en subwoofer
beiden wel gewoon heerlijk en kristalhelder geluid
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- error404
- 1st Gear member
Ik ben benieuwd wat je er uiteindelijk in gaat zetten! De kosten en kwaliteit van de verschillende universele setjes loopt erg uiteen. Ik heb hier geen verstand van dus maar gekozen voor de standaard Volvo oplossing.
Maar als je dit wel hebt kan je er vast nog een veel mooier geluid uit krijgen.
Ik had gekekenen naar Focal compo setjes met een losse versterker.
Uiteindelijk ver boven de 1000 Euro dus dat werk me wat te gek voor de auto. Toegegeven de techniek is erg oud, en als een speaker al 10 jaar vrolijk heeft gespeeld kan het ook wel eens wat minder gaan worden.
Ik heb gekozen voor een jonge set HP speakers en dat geluid is best aardig.
Je zou het eens kunnen beluisteren in een occasion bij de dealer ofzo.
Het losmaken van een deurpaneel is 10 minuten werk. Je zult met de universele speakers wel de draadjes moeten losknippen en solderen of een verloop stekkertje halen. Achter het roostertje van de tweeter zit een dummy tweeter (leeg plastic huisje) als je nog geen tweeters hebt. Deze kan je met wat geknutsel gebruiken om de standaard tweeter in te zetten. Ik weet niet of de s80 ook zo'n apart tweeter roosterje heeft?
Succes ermee in iedergeval.
Maar als je dit wel hebt kan je er vast nog een veel mooier geluid uit krijgen.
Ik had gekekenen naar Focal compo setjes met een losse versterker.
Uiteindelijk ver boven de 1000 Euro dus dat werk me wat te gek voor de auto. Toegegeven de techniek is erg oud, en als een speaker al 10 jaar vrolijk heeft gespeeld kan het ook wel eens wat minder gaan worden.
Ik heb gekozen voor een jonge set HP speakers en dat geluid is best aardig.
Je zou het eens kunnen beluisteren in een occasion bij de dealer ofzo.
Het losmaken van een deurpaneel is 10 minuten werk. Je zult met de universele speakers wel de draadjes moeten losknippen en solderen of een verloop stekkertje halen. Achter het roostertje van de tweeter zit een dummy tweeter (leeg plastic huisje) als je nog geen tweeters hebt. Deze kan je met wat geknutsel gebruiken om de standaard tweeter in te zetten. Ik weet niet of de s80 ook zo'n apart tweeter roosterje heeft?
Succes ermee in iedergeval.
-
- 1st Gear member
Dit audio plan is puur lange termijn denken. Voorlopig investeer ik niet in deze auto omdat ik hem misschien alweer ga verkopen (na slechts 1 maand!).
Reden daarvoor is dat de langstudeerregelingen mogelijk niet doorgaan waardoor ik gewoon weer gratis met het OV kan reizen.
Als de overheid hier nu een maand eerder mee kwam, had ik hem waarschijnlijk niet eens gekocht.
Voorlopig verzamel ik dus alleen informatie. De auto krijgt wel een kleine beurt en oliewissel. Deze onderdelen en de olie heb ik immers al aangeschaft.
Reden daarvoor is dat de langstudeerregelingen mogelijk niet doorgaan waardoor ik gewoon weer gratis met het OV kan reizen.
Als de overheid hier nu een maand eerder mee kwam, had ik hem waarschijnlijk niet eens gekocht.
Voorlopig verzamel ik dus alleen informatie. De auto krijgt wel een kleine beurt en oliewissel. Deze onderdelen en de olie heb ik immers al aangeschaft.