constant gebonk na remschijven vervangen?

Gast

dbosker schreef:Als ik dit zo lees, durf ik er wat om te verwedden dat het aanlopen van de schijf ook het gevolg is van niet correct (niet mooi gecentreerd en vlak tegen de naaf) montage.
Zou je denken. :wink:
Gast

en toen werd het stil - heel stil
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

ladiela
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Gast

naaf lijkt me stug, was voor de schijfwissel toch ook goed.
Schijf kan natuurlijk, maar ligt niet echt voor de hand.
Ik gok het op niet correcte montage.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hij heeft toch al gezegd dat het aan de handrem lag?
ik heb ze zelf vervangen, alleen achter niet zelf losgemaakt omdat ik al merkte dat ze vast zaten, iemand anders heeft ze toen losgetrokken. Wielen lopen nu in ieder geval niet meer aan als ik er aan draai (enkel blokjes hoor je) dus hopelijk met rijden is het probleem ook weg.

de boel is vastgeroest omdat ik nooit de handrem gebruik, voortaan toch maar af en toe gebruiken om de boel in beweging te zetten.
Gast

nee, het filmpje liet een voorste remschijf zien, of ben ik nu helemaal abuis?
Gast

Iroll schreef:Hij heeft toch al gezegd dat het aan de handrem lag?
ik heb ze zelf vervangen, alleen achter niet zelf losgemaakt omdat ik al merkte dat ze vast zaten, iemand anders heeft ze toen losgetrokken. Wielen lopen nu in ieder geval niet meer aan als ik er aan draai (enkel blokjes hoor je) dus hopelijk met rijden is het probleem ook weg.

de boel is vastgeroest omdat ik nooit de handrem gebruik, voortaan toch maar af en toe gebruiken om de boel in beweging te zetten.
Volgens mij niet, hij geeft aan dat er met de achterremmen ook nog wat aan de hand is.
Misschien de handremkabel niet gelost voor demontage?
chris_zweden schreef:het bonken bij remmen is weg. nu bonkt er achter nog wat en dat zijn 100% de trommelremmen die stuk zijn gegaan bij het wisselen, zaten namelijk vastgeroest aan de schijf en nu schuren ze tegen de nieuwe schijf, ook werkt de handrem niet meer dus maandag nieuwe eronder zetten.
Wat @chris_zweden er aan gedaan heeft om het bonken voor op te lossen is mij ook niet duidelijk.
Gast

dbosker schreef:
Achterschijven vervangen door de handrem helemaal terug te stellen, en dan is het soms nog lastig te vervangen.
Zeer onverstandig om maar als een wilde aan te lopen rukken terwijl de boel nog vastzit en je niet weet waar de boel op vastzit.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

dbosker schreef:nee, het filmpje liet een voorste remschijf zien, of ben ik nu helemaal abuis?
Je hebt helemaal gelijk, ik zat duidelijk niet op te letten!
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

ladiela
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Gast

Schijf zit altijd vast aan de trommel, is 1 geheel, zit hier dus niet aan vastgeroest.
Trommel zit met 1 schroefje aan de naaf vast (puur en alleen om hem tijdens montage van de wielen op zijn plaats te houden).
Handrem helemaal terugstellen, paar keer kloppen met een rubber hamer en de schijf gaat los.
Het kan natuurlijk zijn dat er een hele dikke kraag inzit waar de handremsegmenten niet over heen kunnen komen, in dat geval kun je niet anders dan aanrukken (maar weet je in elk geval wat er gebeurd en wat het gevolg is). Je kunt dan op voorhand een setje handremsegmenten en veren ophalen (zoals hierboven beschreven zou ik dat altijd doen).
Gast

Ik ken het probleem de schijf (binnenzijde is de remtrommel) wil wel eens vast zitten op de naaf door roest.
Meestal wil met een beschaafde klap, met een moker, deze wel losschieten.
Eén van die kleine gaten in de schijf is toch voorzien van schroefdraad om deze onder spanning te zetten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gast

chris_zweden schreef: ... de schijf vastgeroest zit aan de trommel en de trommel verankerd is aan de ankerplaat.
Als ik dit zo lees dan vrees ik dat TS niet weet waar hij het over heeft.
Is verder geen probleem, maar dan moet je niet zelf met dit soort essentiele zaken beginnen te sleutelen.
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

De uitslag:

Banden waren alle 4 uit balans dat veroorzaakte het trillen bij rijden. Het trillen met remmen is vanzelf opgelost, waarschijnlijk moest het spul op elkaar inslijten.
Nog complimenten van de monteur gekregen over een keurige montage. Volgens de monteur komt het vaker voor dat de trommel vast zit aan de schijf en dan zit er niets anders op dan lostrekken.

@AlexV70

Zo zag het er bij mij ook uit, 1 bonk roest. Zal nog even foto's plaatsen van de oude schijven.

Auto rijdt weer zoals het hoort.

Bedankt dat iedereen zoveel vertrouwen in mij heeft.

Topic kan op slot, is opgelost.

Voor
Afbeelding
Achter
Afbeelding
Trommel
Afbeelding
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Gast

De trommel zit ALTIJD vast aan de schijf, omdat dit 1 geheel is
Wat er denk ik gebeurd is dat de schijf zich heeft gezet op de naaf doordat je de wielen hebt gemonteerd, de wielmoeren hebt aangetrokken en een stuk mee hebt gereden.
Ik geloof er niets van dat het op elkaar in is gesleten, zo snel slijten remblokken nou ook weer niet.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

alle 4 de banden uit balans, hoe bedenk je het? (en hoe krijg je het voor elkaar?) en omdat het zo keurig gedaan was trilde ook allemaal zo, wat een onzin...
Volvo for life
Gast

bart simpson schreef:alle 4 de banden uit balans, hoe bedenk je het? (en hoe krijg je het voor elkaar?) en omdat het zo keurig gedaan was trilde ook allemaal zo, wat een onzin...
+1, vind het, met alle respect overigens, nogal een raar verhaal.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Graag ver uit de buurt van mijn auto blijven, die kan er onmogelijk beter op worden
Volvo for life
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

bart simpson schreef:Graag ver uit de buurt van mijn auto blijven, die kan er onmogelijk beter op worden

Dan heb je zelf wel weer wat te sleutelen. :)
Gast

Ramon&Ramon schreef:
bart simpson schreef:Graag ver uit de buurt van mijn auto blijven, die kan er onmogelijk beter op worden

Dan heb je zelf wel weer wat te sleutelen. :)
Maar wat is jouw mening over de problemen van TS en de door hem aangedragen oorzaken?
Gesloten

Terug naar “S80”